5 tips om publiek op te bouwen met Facebook

 
webkrunch blog tips om publiek op te bouwen met facebook

Heb je een bedrijfspagina op Facebook maar groeit het aantal fans niet zo sterk? Dat is een zorg van vele KMO’s. Publiek opbouwen op Facebook is dan ook niet zo eenvoudig. Toch zijn er enkele simpele tricks waarmee je al een heel eind verder komt.

Waarom een fanclub uitbouwen

Facebook is vooral een medium om met je bestaande fans in dialoog te gaan, om je relatie met hen uit te diepen. Het is belangrijk dat te weten. Zo weet je meteen waarom een klant fan van je bedrijfspagina wordt. Je fans zijn op zoek naar interessante, leuke en inspirerende weetjes over jouw product of dienst. Dat brengt ons naadloos bij de eerste tip:

1. Plaats inhoud op je pagina die boeiend is voor je doelgroep

Dat geldt overigens ook voor de posts op andere social media en je newsletter. Als je consequent zinvolle informatie aanbiedt, dan bouw je spontaan een fanclub uit. Bovendien zullen de fans op die manier ook bij je blijven. Als je bovendien ook keywords gebruikt in de titel van je facebookpagina, zal die ook verschijnen in de zoekmachineresultaten.

Alle begin is moeilijk

De eerste 1000 fans zijn de moeilijkste om te verwerven, wordt wel eens gezegd. Dus begin bij het laaghangend fruit: je eigen medewerkers, familie en vrienden.

2. Nodig je dichte contacten uit om fan te worden

Familie en vrienden uitnodigen is dan eenvoudig en efficiënt. Maar let op: doe je dit te vroeg, namelijk wanneer er nog geen beweging is op je pagina, dan valt het resultaat van deze actie tegen. Start bijvoorbeeld eerst met personeelsleden om de dynamiek op de pagina op gang te trekken, en zorg dat alle informatie op je pagina ingevuld is. Een link naar je website, enkele afbeeldingen of een video, mogen niet ontbreken.

Pas daarna kan je overgaan tot de echte actie, bijvoorbeeld je nieuwsbrief abonnees uitnodigen om fan te worden. Als extra stimulans kan je bij de zoveelste fan een prijs weggeven.

Zet de Facebook pagina in je handtekening

Het is logisch dat je in de handtekening op je e-mail de website van je bedrijf vermeld. Denk er ook aan om er de naam van je Facebook pagina aan toe te voegen zoals www.facebook.be/webkrunch. Maar ook op andere plaatsen kan je social media links vermelden.

3. Vermeld je pagina in je email signature, op je website en op je visitekaartje

Heb je nog geen persoonlijke handtekening onder je e-mails geplaatst? Ga dan snel naar je instellingen en voeg die toe. Maak de links zeker aanklikbaar.

Met vriendelijke groet,
Jan Van Hove | WebKrunch
+32 (0)3 297 63 39 | info@webkrunch.be
facebook.com/webkrunch | twitter.com/webkrunch

Je kan dezelfde gegevens ook op je visitekaartje plaatsen. Ook op de homepagina van je website is je Facebook profiel best aanwezig, met een vind-ik-leuk-knop, facebook logo met je eigen link achter, of een facebook feed box.

Schakel je eigen fans in

Een post met een foto is vaak populairder dan een post met enkel tekst. Foto’s, zeker als ze emotie los maken, worden snel gedeeld. Zo wordt jouw post zichtbaar in het Facebook nieuwsoverzicht op het prikbord van anderen, die jouw pagina nog niet volgen.

4. Laat je fans foto’s taggen

Houd altijd een fototoestel in de aanslag als je een evenement organiseert. Tracht zoveel mogelijk bezoekers op de harde plaat vast te leggen. Post deze foto’s op je Facebook pagina, en roep je fans op om zichzelf en anderen te taggen. Zo komen de foto’s in omloop op heel wat prikborden en wordt jouw pagina meer bezocht. Dat brengt zeker nieuwe fans op.

Adverteer

Ook op Facebook kan je adverteren. Met die advertenties lok je uiteraard meer mensen naar je bedrijfspagina. Maar je kan ook kiezen om die trafiek in Google te creëren, door Google Adwords aan te kopen die surfers naar je fanpagina leiden.

5. Maak gerichte advertentiecampagnes op Facebook

Hoe gerichter je kan mikken, hoe meer je zal raken. Dat principe geldt ook op Facebook. Probeer zoveel mogelijk informatie van je doelgroep te achterhalen o.a. het geslacht, de woonregio en de taal. Zo kan je een doelgroepselectie maken en je advertentiebudget slimmer besteden. Bedenk een korte en krachtige call-to-action, en zet er een sprekende foto bij.

Vond u dit blogartikel interessant? Wenst u meer informatie of hebt u interesse in één van onze diensten? Contacteer ons.

Webkrunch jan van hove

Jan Van Hove

Jan hangt al even rond op het internet. Op zijn veertien jaar waagde hij zich aan het ontwerp van websites en vanaf toen is hij door het web gebeten. Meer nog. Sinds de oprichting van zijn bureau WebKrunch in 2011 deelt hij die passie en kennis met anderen in trainingsessies op maat of lezingen aan grotere groepen.

Bekijk alle blogartikelen van Jan Van Hove

02KlantentevredenheidWat onze klanten van ons denken?

Rob Swolfs

Recensie via Sortlist
"WebKrunch bouwde de volledige website van mijn bedrijf. Maatwerk tot in de puntjes, dat moet gezegd. Zowel op het gebied van functionaliteiten, SEO als design werden mijn aanwijzingen stipt gevolgd. En als dat niet gebeurde, was daar een bijzonder goede reden voor, onderbouwd met advies dat hout sneed - en, toegegeven, dat het eindresultaat gewoon beter maakte. "

Ilse Sneyders

Recensie via Google
"Er werd echt geluisterd en op maat van mijn noden en doelpubliek een concept uitgewerkt. Veel terugkoppeling en mogelijkheid tot eigen inbreng."

Katleen Eeckels

Recensie via Facebook
"Ik ben héél tevreden over mijn nieuwe website. Goede en snelle service! De website was voor de deadline klaar. Ik heb er positieve reacties over gekregen."

Wilt u meer klanten aantrekken via uw website, beter scoren in de zoekmachines of écht communiceren via sociale media?

Contact