A/B test: een rendabele must voor jouw online activiteiten

 
webkrunch blog a b test een rendabele must voor jouw online activiteiten

Met een A/B-test onderzoek je wat de efficiëntste van twee mogelijkheden is. Je verdeelt de doelgroep op in twee groepen, die elk een ander concept voorgeschoteld krijgen. Op basis van de onderzoeksresultaten wordt beslist welke opzet het gewenste doel het best benadert.

Ook bij de optimalisatie van conversie op websites, bij de opmaak van digitale nieuwsbrieven, bij online advertenties en binnen de direct marketing wordt de A/B-test ingezet. Het ‘gewenste’ doel is dan de beste conversie. Bijvoorbeeld het meest aantal clicks of de hoogste open rate, die zich vertalen in meer online verkoop of hogere lead generatie.

Waarom A/B-testen zo’n must is

Retailers besteden veel aandacht aan budget aan winkelinrichting. De juiste opstelling, route en sfeer kan de verkoop erg beïnvloeden. Over websites en online shops is minder kennis beschikbaar, maar is het wel makkelijker en goedkoper om zaken uit te testen. Bovendien zijn je online resultaten zeer transparant: bij een A/B-test weet je perfect welke, en in welke mate, versie het beste werkt. Het is dus niet verwonderlijk dat de beste websites, gewapend met de nodige software, er voortdurend mee aan de slag gaan. Je mag dus niet achterblijven.

Het verschil tussen A/B en multivariate-testen

Als je op de homepagina van je website bij de ene bezoeker een volledig uitgeschreven keuzemenu toont, en dat bij de andere bezoeker vervangt door een dropdown menu, heb je een klassieke A/B-test opgezet. Het kan interessant zijn om te volgen welke bezoeker het snelst doorklikt naar de volgende pagina. De bezoeker die het snelst verder klikt, zit op de betere ontworpen pagina. Tenminste als dit gedrag zich keer op keer blijft voordoen. Als een groep bezoekers wegklikken, weet je dat het design van die pagina mis is.

Wanneer je nog een derde element in variatie zet, spreekt men van multivariate test. Dan heb je vaak meer data, maar ook een groter aantal bezoekers nodig om conclusies te kunnen trekken.

Welke elementen A/B en multivariate-testen

De lijst van elementen die je kan uittesten bij je online activiteiten is eindeloos. Het is dan ook een proces, waar je wat tijd moet insteken. In deze blogpost behandelen we twee aspecten die eenvoudig bij te werken zijn:

Navigatie: zoals we net al aanhaalden, is de manier waarop je je bezoeker door de website leidt bepalend voor het rendement. Verschillende zaken beïnvloeden een betere navigatie. Niet alleen de verschillende stappen in je menu, maar ook de benaming, de kleur en grootte van het lettertype en de leesbaarheid ervan. Ook is de wijze waarop je links toont cruciaal: zet je er bijvoorbeeld een haakje voor, een lijntje onder of tooltip op? En op hoeveel manieren laat je potentiële klanten contact opnemen? Test uit wat werkt, en zorg dat je alle contactopnames kan blijven behandelen.

Content: als het over een website gaat, wordt minder vaak aan de tekst gedacht als doorslaggevende factor voor rendement. Maar de juiste schrijfstijl, titels, gebruik van woorden en call-to-actions en lengte is erg belangrijk. Niet alleen voor het aantal clicks, maar ook voor de terugvindbaarheid van je website in Google. Goede content wordt nog beter door de juiste opdeling. Een opsomming met bullet points, het gebruik van tussentitels en alinea’s, en de inlassing van sterke beelden kunnen zorgen voor een aangenamere surfervaring én betere conversie.

A/B-testing is dus een eenvoudige marketingmethode voor een hoger rendement binnen eenzelfde kader. Je hoeft niet je volledige website, newsletter of banner aan te passen. Een experiment met slechts enkele componenten kan je al een heel eind verder doen springen.

Hebt u reeds een website laten maken of webshop laten maken, verzend u reeds op regelmatige basis nieuwsbrieven, maar bent u niet tevreden van het resultaat? WebKrunch helpt u uw project te optimaliseren. Neem dan nu vrijblijvend contact op met ons!

Webkrunch jan van hove

Jan Van Hove

Jan hangt al even rond op het internet. Op zijn veertien jaar waagde hij zich aan het ontwerp van websites en vanaf toen is hij door het web gebeten. Meer nog. Sinds de oprichting van zijn bureau WebKrunch in 2011 deelt hij die passie en kennis met anderen in trainingsessies op maat of lezingen aan grotere groepen.

Bekijk alle blogartikelen van Jan Van Hove

02KlantentevredenheidWat onze klanten van ons denken?

Rob Swolfs

Recensie via Sortlist
"WebKrunch bouwde de volledige website van mijn bedrijf. Maatwerk tot in de puntjes, dat moet gezegd. Zowel op het gebied van functionaliteiten, SEO als design werden mijn aanwijzingen stipt gevolgd. En als dat niet gebeurde, was daar een bijzonder goede reden voor, onderbouwd met advies dat hout sneed - en, toegegeven, dat het eindresultaat gewoon beter maakte. "

Ilse Sneyders

Recensie via Google
"Er werd echt geluisterd en op maat van mijn noden en doelpubliek een concept uitgewerkt. Veel terugkoppeling en mogelijkheid tot eigen inbreng."

Katleen Eeckels

Recensie via Facebook
"Ik ben héél tevreden over mijn nieuwe website. Goede en snelle service! De website was voor de deadline klaar. Ik heb er positieve reacties over gekregen."

Wilt u meer klanten aantrekken via uw website, beter scoren in de zoekmachines of écht communiceren via sociale media?

Contact