Iedereen valt als een blok…voor adblockers.   
Wat met jouw online advertenties?

 
webkrunch blog adblockers omzeilen online adverteren

Ken je adblockers? Als je investeert in online advertenties, zijn ze je vast een doorn in het oog.

Computerprogramma’s die online advertenties verbergen zonder moeite. Weg doelpubliek, weg investering. Het einde van het online adverteren, roepen onheilsprofeten – en niet van de minste. Klopt het echt? Zijn adblockers de doodsteek voor jouw online advertenties?
Om die vraag te kunnen beantwoorden, moeten we eerste een andere vraag stellen. Waarom gebruiken mensen adblockers eigenlijk?

Onderzoek naar Adblockers: advertentievrij online

In een grootschalig onderzoek naar het gebruik van adblockers, komen enkele interessante bevindingen aan het licht. In eerste instantie: surfers worden gek van online advertenties. Ze worden ermee overspoeld en het verpest hun online ervaring. Tenminste, dat zegt maar liefst 73% van alle ondervraagden.

Meer nog: ze stelden een mooi lijstje op met hun advertentie-ergernissen. Daaruit blijkt dat ze zich het meeste storen aan:

  • advertenties die niet kunnen worden weg geklikt
  • advertenties die websites helemaal afdekken
  • advertenties die met geluid beginnen

Adblockers en online klanten: wat doen we ermee?

We kunnen, zoals Christian Van Thillo van De Persgroep, roepen dat het de doodsteek is van online advertenties – en zelfs van sommige branches en sectoren.

Of we kunnen luisteren naar de boodschap die onlinebezoekers ons geven: online advertenties zoals ze nu bestaan, werken niet. Ze schrikken af. Ze vervelen. En als online marketing één ding niét mag doen, dan is het wel potentiële klanten irriteren.

De toenemende populariteit van adblockers is dus de kanarie in de koolmijn van online advertising. Het hele bouwwerk zal niet meteen instorten. Maar het is wél tijd om een fris luchtje te scheppen, afstand te nemen en op een andere manier te werk te gaan.

Online advertising uit balans

Als ervaren online marketeers is het onze missie om twee dingen aan elkaar te koppelen:

  • jouw product of dienst
  • jouw klant of prospect

Dat doen we op een manier waar de twee partijen winst uithalen. Jij verkoopt meer, de klant krijgt makkelijk toegang tot je diensten en promoties. Maar je klant geeft ook aan dat hij de typische online advertising niet meer lust. Hoe lossen we dat op?

Online advertising aantrekkelijk maken: mogelijke oplossingen

We geven graag een voorzet. Beperkt, natuurlijk, want je online advertising strategie zetten we niet op punt in één blogpost. Maar zo kan je zien welke creatieve manieren er bestaan om toch je klant te bereiken online – zonder gehinderd te worden door adblockers.

Adverteren met gepersonaliseerde content

Hoe beter een advertentie past bij het profiel en de wensen van je klant, hoe meer kans dat hij erop in gaat – én hoe kleiner de kans dat je verveling opwekt.

Het opwerpen van een adblockmuur

Drastisch, maar mogelijk: het afschermen van je website voor bezoekers die adblockers gebruiken. Misschien handig voor grote bedrijven waar klanten naartoe moéten surfen. Maar geen slim idee voor kleinere ondernemingen waar de concurrentie op de loer ligt.

Social media advertising en SEA

Adverteren via zoekmachines en sociale media zijn altijd een zinvolle aanvulling van andere online advertenties. Meer nog: ze bereiken elk jaar meer en meer mensen én worden steeds succesvoller. Een slimme advertentiestrategie in zoekmachines en op sociale media levert heel wat op.

Uitleggen waarom je adverteert

Klinkt stom? Dat is het niet. Laat je bezoeker weten waarom je advertenties nodig zijn. Overtuig hem om jouw site toe te staan in zijn adblocker – of beter nog: de adblocker uit te schakelen. Je laat hem de keuze, maar je zorgt voor bewustwording en wekt sympathie op.

 

Wil je een online advertising strategie op maat uitwerken met jouw creatieve online marketeers? Stuur ons een mailtje of bel ons even op. We gaan met plezier met je aan tafel zitten.

Webkrunch jan van hove

Jan Van Hove

Jan hangt al even rond op het internet. Op zijn veertien jaar waagde hij zich aan het ontwerp van websites en vanaf toen is hij door het web gebeten. Meer nog. Sinds de oprichting van zijn bureau WebKrunch in 2011 deelt hij die passie en kennis met anderen in trainingsessies op maat of lezingen aan grotere groepen.

Bekijk alle blogartikelen van Jan Van Hove

02KlantentevredenheidWat onze klanten van ons denken?

Rob Swolfs

Recensie via Sortlist
"WebKrunch bouwde de volledige website van mijn bedrijf. Maatwerk tot in de puntjes, dat moet gezegd. Zowel op het gebied van functionaliteiten, SEO als design werden mijn aanwijzingen stipt gevolgd. En als dat niet gebeurde, was daar een bijzonder goede reden voor, onderbouwd met advies dat hout sneed - en, toegegeven, dat het eindresultaat gewoon beter maakte. "

Ilse Sneyders

Recensie via Google
"Er werd echt geluisterd en op maat van mijn noden en doelpubliek een concept uitgewerkt. Veel terugkoppeling en mogelijkheid tot eigen inbreng."

Katleen Eeckels

Recensie via Facebook
"Ik ben héél tevreden over mijn nieuwe website. Goede en snelle service! De website was voor de deadline klaar. Ik heb er positieve reacties over gekregen."

Wilt u meer klanten aantrekken via uw website, beter scoren in de zoekmachines of écht communiceren via sociale media?

Contact