Adwords strategieën voor betere resultaten

Adwords strategieën voor betere resultaten

WebKrunch Blog Adwords Strategieën Uitgelicht
feb 17, 2017

Adwords strategieën voor betere resultaten

Adwords is complex en dat is geen toeval!

Net doordat het systeem zo ingewikkeld is, besteden veel bedrijven vaak weinig aandacht aan wat er allemaal gebeurt; behalve dan misschien aan de rekening die ze elke maand ontvangen. Sommige geven Adwords zelfs helemaal op! Kortom, dit is met andere woorden uw uitgelezen kans om te slagen waar anderen falen. We tonen u alvast met plezier hoe ook uw bedrijf het beste uit Adwords haalt.

Start met betekenisvolle tracking

Google wil hier weinig over kwijt, maar de trackingmethode voor conversies binnen Adwords schiet ronduit tekort. Waarom? Het Adwords-meetsysteem steunt op simpele browsercookies en net die cookies zijn soms niet beschikbaar op het moment van de conversie.

Dat is onder meer te wijten aan hoe we tegenwoordig omspringen met het internet. We gebruiken meerdere apparaten, nemen onze tijd en durven ook een tikkeltje paranoïde zijn over wie er over onze schouder meesurft. Bovendien staat één conversie niet per definitie gelijk aan één individu. In dergelijke situaties kunt u dus eigenlijk geen Adwords bijhouden.

In de zuiverste betekenis van het concept betaalt u er met Adwords voor om mensen die interesse tonen in uw product naar uw website te brengen. Met een effectieve meetmethode of tracking kunt u zowel ongeïnteresseerden omzeilen, alsook uw boodschap optimaliseren voor het eigenlijke doelpubliek.

Indien de trackingmethode geconfigureerd werd met een verkoop als einddoel, zult u misschien merken dat weinig data terugkoppelen naar Adwords. Maar zonder die gegevens kunt u onmogelijk oordelen over de efficiëntie van AdWords.

Stap daarom even weg van het doel en vraag uzelf af wat het eerste is dat bezoekers waarschijnlijk zullen doen zodra ze de website zien. Vervolgens spoort u die specifieke interactie op binnen Adwords. Daarnaast is het ook belangrijk dat de parameters die u wenst op te volgen voldoende data opleveren om er betrouwbare conclusies uit te kunnen trekken.

Controleer de echte zoekwoorden

Maar dat is niet het enige dat Google verbergt onder de complexe structuren van het systeem: ook de échte zoektermen of keywords die uw advertenties oproepen zijn lang niet zo duidelijk als u denkt. De zoekwoorden die u in uw Adwords-campagne ingeeft, moeten eigenlijk beschouwd worden als suggesties voor Google. Zelfs als u die exacte zoektermen gebruikt, kan – en zal – Google ze manipuleren.

Hierdoor worden uw advertenties dus misschien ook getoond aan mensen die nooit klant zullen worden. Gelukkig kunt u dat voorkomen door bijvoorbeeld regelmatig na te gaan welke zoektermen uw advertenties écht oproepen. Hiervoor hoeft u gewoon het rapport ‘Zoektermen’ op te vragen. Dat vindt u terug onder de tab ‘Dimensies‘ of ‘Zoekwoord‘ van uw account.

Daarnaast kunnen we niet genoeg benadrukken hoe belangrijk het is om voldoende data te hebben voor uw steekproef! Controleer ook zeker of uw rapport de juiste kolommen weergeeft. Ga na welke zoekwoorden hun doel lijken te missen of opvallend slecht presteren. Gevonden? U beschikt nu over verschillende opties om dat probleem aan te pakken.

  1. Gebruik uitsluitingszoekwoorden om te voorkomen dat de advertenties opduiken bij die specifieke woorden of termen.
  2. Geef ze een eigen, specifieke advertentiegroep waardoor ze misschien beter zullen presteren op zichzelf. Dat kan bijvoorbeeld door uw advertenties te optimaliseren en/of clicks te linken naar geschiktere landingspagina’s.

Controleer de prestaties van uw advertenties

Veel vertoningen, maar weinig clicks en dus een laag doorklikpercentage of zogenaamde click-through rate? Een teken dat er iets mis kan zijn!

Vergeet niet dat Google liever geen advertenties toont waarop niet geklikt wordt. Het kan natuurlijk gebeuren dat mensen niet altijd op uw advertentie klikken. Maar wanneer dat te vaak gebeurt, interpreteert Google dat als een negatief signaal: het suggereert dat uw advertenties niet relevant zijn voor de zoekwoorden of -termen waarop u biedt. Hierdoor zal Google de advertenties dus minder vaak tonen en ook de kost per click zal hoogstwaarschijnlijk toenemen.

Uiteindelijk wil Google alleen maar dat mensen vinden wat ze zoeken. Uw advertenties moeten dus gelinkt zijn aan uw zoekwoorden en ook aantrekkelijk genoeg gepresenteerd worden zodat mensen erop zullen klikken. Doorgaans merken we dan ook dat een hoger doorklikpercentage leidt tot een lagere kost per klik. Maar dat is niet het einde van het verhaal!

Wat na de click? Adwords en Analytics

Als u dacht dat Google geen gegevens heeft over wat er na de click gebeurt, hebt u het grondig mis. Dankzij Google Analytics weet de internetgigant exact wat er zich afspeelt op de meeste websites. Ze weten zelfs wanneer iemand op uw advertentie geklikt heeft, maar daarna meteen terugkeert om op een andere ad te klikken!

Hebt u er bijvoorbeeld als eens bij stilgestaan dat Google opzettelijk uw advertenties boven die van uw concurrent kan plaatsen om zo twee clicks te krijgen voor één zoekopdracht? Geen domme zet, want voor Google staat elke click gelijk aan inkomsten.

Daarom houdt u dus ook best Google Analytics in het oog, alsook de nieuwe en verbeterde conversiegegevens. Als de meeste bezoekers meteen weer wegklikken, kan dat suggereren dat ze op uw website niet vonden wat ze zochten. Om daar verandering in te brengen, raden we je volgende stappen aan.

1. Herstructureer uw advertentiegroepen in duidelijk afgebakende thema’s op basis van zoekwoorden.

Die zoekwoorden moeten in de eerste plaats linken naar uw advertenties. Die linken op hun beurt dan weer door naar uw landingspagina’s. Zeg dus vaarwel tegen de ‘one size fits all’-methode waarbij alle clicks doorverwijzen naar één en dezelfde landingspagina.

2. Tweak de landingspagina voor betere resultaten.

Als u bijvoorbeeld wil dat mensen een product downloaden of een formulier invullen, moet de landingspagina hierop afgestemd worden: zo bent u zeker dat uw bezoekers ook exact dat zullen doen. U mag er dus zeker niet op vertrouwen dat mensen gewoon op je advertentie zullen klikken en vervolgens zelf de website zullen uitpluizen. In plaats daarvan stuur je potentiële klanten beter recht op hun doel af.

Begrijp wie er op je advertenties klikt

Jammer genoeg deelt Google hierover niet zoveel gegevens. Maar het weinige dat ze wél delen, negeert u beter niet. Om een beter inzicht te krijgen in wie er op uw advertenties klikt, raden we u zeker aan minstens de volgende items te controleren.

1. Locatierapport

Op te vragen via de tab ‘Dimensies’. Tot uw verbazing zal u hier misschien moeten vaststellen dat bepaalde locaties clicks genereren terwijl ze helemaal niet werden opgenomen als target. Vervelend, want ze kosten uw bedrijf wel geld! Dat wil echter niet zeggen dat deze gegevens nutteloos zijn: gebruik de data bijvoorbeeld om specifieke locaties bewust uit te sluiten van campagnes. Daarnaast illustreren deze gegevens ook waarom bepaalde regio’s betere resultaten zullen genereren dan andere.

2. Segment ‘Apparaat’

Deze gegevens zijn toegankelijk op verschillende niveaus in uw account. Klik bijvoorbeeld van de tab ‘Campagnes’ door naar ‘Segment’ en selecteer ‘Apparaat’. U krijgt nu een overzicht van de populariteit van uw campagne per apparaat (computer, mobiel of tablet). Afhankelijk van de resultaten raden we u het volgende aan:

  1. Sluit bepaalde apparaten uit van campagnes.
  2. Pas uw bod aan per apparaat. Verhoog bijvoorbeeld het bod met 50% voor mobiele toepassingen.
  3. Focus uw campagne op specifieke apparaten.

Wees er zeker van dat u de data juist interpreteert! Stel, u merkt dat mobiele clicks slechter presteren dan clicks via computers. Dat kan bijvoorbeeld evengoed zijn omdat potentiële consumenten uw product of dienst wel vinden op hun smartphone, maar het inschrijven of betalen liever doen via een computer.

3. Segment ‘Tijd’

Raadpleegbaar via de ‘Segment’ tab. Dankzij deze methode kunt u bijvoorbeeld vaststellen dat u meer betaalt op zondag, maar dat deze dag opvallend slechter presteert. In dat geval biedt advertentieplanning een interessante oplossing. Hiermee kunnen advertenties geblokkeerd worden op specifieke dagen. Daarnaast kunt bijvoorbeeld ook uw bod met 50% verminderen voor dagen die het duidelijk minder goed doen.

Pas op met deze setting! Advertentieplanning baseert zich op de tijdzone van uw Adwords-account. Als die tijdzone bijvoorbeeld is ingesteld op België of Nederland, maar uw campagne richt zich tot verschillende tijdszones, vraagt advertentieplanning zeker de nodige tijd en aandacht om effectief te zijn.

Leg alles naast elkaar: het volledige Adwords-plaatje

Onze twee favoriete onderdelen van Adwords?

  1. Prestaties vergelijken over verschillende periodes.
  2. Wijzigingsgeschiedenis.

Adwords is eigenlijk één groot experiment. Men moet voortdurend nieuwe varianten en ideeën uittesten om te weten wat wel en niet werkt. Schrap de zwakheden en zet volledig in op de succesverhalen. Bovendien kunt u dankzij de opties ‘Wijzigingsgeschiedenis‘ en ‘Opties vergelijken per periode‘ de resultaten van deze experimenten nog eenvoudiger bijhouden en interpreteren.

Om bijvoorbeeld verschillende periodes met elkaar te vergelijken, selecteert u een periode en activeert u de vergelijkingsoptie. Zo kunt u bijvoorbeeld gegevens vergelijken met een voorgaande periode of dezelfde periode vorig jaar. Uiteraard kunt u ook zelf een periode instellen.

Wat deze functie nog interessanter maakt, is het feit dat elke gegevenskolom werd voorzien van een (+)-symbool. Als men hierop klikt, krijgt men een vergelijking te zien van de clicks voor elke periode, alsook de totale én procentuele verandering. Ideaal dus om gemakkelijk en eenvoudig te zien of een recente wijziging uw resultaten al dan niet positief beïnvloedt.

Wat maakt dit zo krachtig? Zoals u ondertussen weet, is Adwords een heel dynamisch gebeuren. Het is dan ook niet onoverkomelijk dat mensen vergeten dat ze een bod op groep A verhoogd hebben, maar tegelijk ook nieuwe advertenties gecreëerd hebben voor groep B. Gelukkig is er de feature ‘Wijzigingsgeschiedenis’ waarmee u veranderingen niet alleen identificeert, maar ook kan nagaan of en hoe ze uw prestaties beïnvloeden.

Bovendien kunt u vanop verschillende locaties in uw account hiernaar doorklikken. Tot slot kunt u dankzij de praktische filteropties kan je tot slot je acties nog beter afstemmen op je doel. We raden iedereen dan ook aan hiervoor de nodige tijd uit te trekken!

Geef uzelf voorsprong op de concurrentie

In deze post hebben we misschien enkel een tipje van de Adwords-sluier opgelicht, maar zelfs met een basiskennis van de aangehaalde onderdelen geeft u uw bedrijf een stevige voorsprong op de concurrentie. Zeker als die doorgaans hun account verwaarlozen… Kortom, inzicht in Adwords geeft u inzicht in hoe u betere resultaten boekt!

Schakel WebKrunch vandaag nog in voor het opzetten of finetunen van uw Adwordscampagnes!

 
Jan Van Hove
Jan Van Hove

Jan Van Hove hangt al even rond op het internet. Op zijn viertien jaar waagde hij zich aan het ontwerp van websites en vanaf toen is hij door het web gebeten. Meer nog. Sinds de oprichting van zijn bureau WebKrunch in 2011 deelt hij die passie en kennis met anderen in trainingsessies op maat of lezingen aan grotere groepen.

Bekijk alle artikels: Jan Van Hove

Contacteer ons

Op zoek naar een expert in het opzetten van Adwords-campagnes? Onze experts helpen u verder!

Enkele van Onze klanten

Referentie Logo Vlaamse Overheid
Referentie Logo Bouteligier & De Kerf
Referentie Logo Dagvers
Referentie Logo Baltic Adventures
Referentie Logo Keurslager
Referentie Logo Antwerp Rehab Training
Referentie Logo Essensys
Referentie Logo Just Eat
Referentie Logo De Somer
Referentie Logo Ginotti
Referentie Logo Woordnatie
Referentie Logo Chairz
Referentie Logo Gelato Factory
Referentie Logo Elzenhof Lier
Referentie Logo Styllies
Referentie Logo Netflow IT
Referentie Logo Zanza.be
Referentie Logo VC Schilderwerken
Referentie Logo DD Architect
Referentie Logo Coachingplanet