Je marketing automatiseren, is dat een goed idee? Soms. Automatisatie marketing, ofte marketing automation is krachtig en efficient als je het goed gebruikt. Denken dat je je marketing processen volledig op automatische piloot kan laten lopen, is een illusie.
Er is namelijk ook nog zoiets als de menselijke factor. Maar automatisatie marketing tools gebruiken in je lead tracking proces of bij bepaalde aspecten van je content marketing en social media marketing, heeft zo zijn voordelen. Lees hier welke marketing automation valkuilen je moet vermijden en hoe je de juiste keuzes maakt.
Wat zijn automatisatie marketing tools?
Marketing automatisering tools zijn software oplossingen die je helpen om repetitieve taken in je marketing processen te automatiseren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het automatisch posten van je laatste blog post op je sociale media kanalen, e-mailmarketing of het personaliseren van de interacties met leads.
Wat kan marketing automation doen? En wat zijn de voordelen?
Veel, misschien voor sommigen zelfs te veel. Vandaar dat we je straks helpen om de juiste keuzes te maken. Het komt erop neer dat je met automatisatie marketing niet alleen taken automatiseert, maar ook optimaliseert. Je gebruikt de tools ter ondersteuning van je bestaande marketing workflow. Dit zijn de voornaamste functies van marketing automatisatie én hun voordelen:
1. Doelgroep segmentatie: net als Google Analytics stellen marketing automation tools je in staat om een beter inzicht in je doelgroep te krijgen. Alleen gaan deze tools een pak verder en kan je met een beetje kennis van zaken echte bezoekersprofielen creëren die je helpen bij het A/B testen, maar ook bij alle volgende functies die automatisatie marketing je biedt.
Het voordeel? Een veel gerichtere aanpak van je marketing, effectief gebaseerd op het gedrag van individuele website bezoekers.
2. Lead tracking: tracking codes stellen je in staat het gedrag van je bezoekers diepgaand te analyseren. Je weet onder andere welke content iemand liket op je sociale media, of bepaalde zaken worden gedownload, en wie een terugkerende bezoeker is. Marketing automation geeft je leads zelfs een lead score.
Het voordeel? Je weet in één oogopslag waarop je je pijlen moet richten. Dat betekent dat je efficiënter met je tijd en je budget kan omspringen door je te richten op de hot leads.
3. Lead nurturing: vanuit lead tracking kan je ook aan lead nurturing doen. Met lead tracking prioriteer je in eerste instantie door je op de hot leads te focussen, maar dankzij lead nurturing kan je ook je overige leads efficiënt blijven opvolgen, inspelend op hun fase binnen de customer journey.
Het voordeel? Je biedt precies die gepersonaliseerde content aan waar een website bezoeker op dat moment naar op zoek is. Zo creëer je vertrouwen en bouw je een relatie op. Twee belangrijke pijlers in het beslissingsproces dat van websitebezoekers klanten maakt.
4. E-mailcampagnes optimaliseren: door met marketing automation tools aan doelgroep segmentatie te doen, kan je ook je e-mailcampagnes inhoudelijk aanpassen aan elke doelgroep.
Het voordeel? Een e-mail die de ontvanger persoonlijk aanspreekt waardoor je niet alleen je CTR verhoogt, maar ook op lange termijn beter converteert.
5. Social media management: sociale media zijn een integraal deel van je marketing strategie. Automatisatie marketing stelt je in staat om alle kanalen vanuit één centraal punt te beheren én te analyseren.
Het voordeel? Je werkt (weeral) sneller en gerichter, ook omdat je potentiële leads nu zelfs via je sociale media kanalen kan blijven (op)volgen.
Marketing automatisering: de valkuilen
Dé grootste fout die velen maken als ze denken aan automatisatie marketing, is dat er verwacht wordt dat het hele marketing proces als vanzelf zal lopen. Dat is helaas erg ver van de waarheid. Marketing automation biedt je een scala aan inzichten en tools waarmee je aan de slag moet. Je zal met andere woorden die gegevens moeten analyseren en waar nodig bijsturen. Een slecht opgezette campagne maak je niet goed door ze te automatiseren. Wat je er wél mee kan doen is een sterke campagne nóg beter laten converteren.
Wat heb je nodig om marketing automation valkuilen te vermijden?
- Tijd: Hoezo, tijd? Je dacht net veel tijd te besparen? Dat is ook zo! Maar om tijd te besparen zal je in eerste instantie ook tijd moeten investeren. Je moet alles opzetten, gegevens interpreteren, content produceren, enzovoort.
- Kennis: Behalve een algemene kennis van marketing, kan je je vast inbeelden dan een tool die je zo’n diepgaande inzichten geeft, niet bepaald ‘plug & play’ is. Hoe gebruiksvriendelijk de meeste marketing automatiseringstools ook zijn, het is in de beginfase vaak ploeteren om wegwijs te geraken uit de vele mogelijkheden en instellingen.
- Budget: Ja, op lange termijn spaar je met slimme automatisering geld uit, maar voordat je er de vruchten van plukt, zal je moeten investeren. En zo’n complexe tool heeft in de regel een stevig prijskaartje.
Hoe maak je de juiste keuzes?
Vraag je af wat je precies wil bereiken? Wil je enkel je e-mailcampagnes automatiseren en personaliseren? Dan is een eenvoudige tool vaak al voldoende. Heb je erg veel leads die je nu laat liggen en wil je graag alle toeters en bellen? Dan moet je op zoek naar een integrale tool die werkt met lead scores en integreert met onder andere je sociale media, Hubspot of SharpSpring bijvoorbeeld.
Onze top tips?
- Doe eerst je research, praat er desnoods eerst met ons over, tenslotte is online marketing onze specialiteit.
- Veel tools hebben een trial versie, maak daar gebruik van en maak er ook tijd voor vrij.
- Maak het niet moelijker dan nodig en investeer ook in de menselijke factor, zoals gekwalificeerde medewerkers.
- Zorg voor een gezond evenwicht tussen automatisatie en persoonlijke interactie, zeker op sociale media.
- Of blijf gewoon doen waar je goed in bent en kies voor een externe partner om zich over je online marketing te buigen.
Kortom, automatisatie marketing biedt eindeloos veel mogelijkheden. Ben je wat overweldigd? WebKrunch creëert graag orde in de chaos! Loop even langs, of stuur ons een mailtje!