Copywriting voor SEO: met gezond verstand geraak je al een heel eind

Copywriting voor SEO:
met gezond verstand geraak je al een heel eind

jan 02, 2018

Copywriting voor SEO: met gezond verstand geraak je al een heel eind

SEO-copywriting: technisch gedoe. Toch?

We gaan je niet vertellen dat je in één-twee-drie SEO copywriter kan worden. Want er komt heel wat inzicht aan te pas. Maar weet je wat écht onmisbaar is voor SEO-copywriting die je website een krachtige boost geeft? Gezond verstand – plain and simple.

Het internet barst van de SEO-copywriting tips. En het slechtste dat jij kan doen, is ze op de letter volgen. Want eerlijk: er is geen perfect kant-en-klaar recept of magische formule.

Een metatitel en H1 om je oren

Je SEO-copywriter kan je doodslaan met technische tips die onmisbaar zijn. Alleen: een goeie SEO-copywriter is maar een goeie SEO-copywriter omdat hij de regels die hij perfect kent óók durft te doorbreken.

Als je echt wilt checken of je SEO-copywriting efficiënt zal zijn, stel jezelf dan deze 3 vragen

1. Zijn mijn teksten waardevol voor mijn klanten?

Om kort te zijn: wat goed is voor je klant, is goed voor Google. Stel je maar eens voor wat er zou gebeuren als je een winkel binnenstapt en de verkoper je trefwoord na trefwoord naar je hoofd slingert.

  • “Hoeveel kost deze kast?”
  • “Wel, de kostprijs kast of armoir Antwerpen en de prijs buffetkast Antwerpen kunnen stevig verschillen.”

Niet erg klantvriendelijk. Dé kracht van Google schuilt in het feit dat het relevantie kan onderscheiden van bladvulling – of meestal toch. Eerlijke informatie die je lezer verderhelpt, zal op termijn hoger scoren. En door die eerlijke informatie te geven, heb je het automatisch over het product of de dienst die je in de kijker wilt zetten

2. Vertel ik het goed?

Foute SEO-teksten barsten van de synoniemen, vaak op onnatuurlijke wijze aan elkaar gelijmd. Er wordt, met andere woorden, te veel gehamerd op het inkapselen van trefwoorden. En de boodschap, die lijdt eronder.

Zet jezelf aan je schrijftafel. Leg je lezer uit waarom jouw dienst of product er toe doet. Pen je eerste versie neer en begin dan te schaven. Om een tekst lekker leesbaar te houden, is afwisseling essentieel. Maak je taalgebruik daarom diverser. Gebruik niet altijd dezelfde woorden. Breng variatie aan.

Niet noodzakelijk omdat je alle trefwoorden in je tekst wilt. Maar wél omdat een goede tekstschrijver zijn publiek geboeid wilt houden, met aangename en prikkelende copywriting

3. Zit er een toegevoegde waarde in mijn tekst?

Als je klaar zit om je SEO-teksten uit je pen te persen, moet je wél weten waarover je het wilt hebben. Want je kan dan misschien veel schrijven, maar heb je ook iets te vertellen? Goeie webcopywriting voegt iets toe aan de leefwereld van je klant of lezer. Het geeft correcte informatie die hij of zij nodig heeft, verrassende inzichten of leuke tips.

Daarom een goeie raad: schrijf omdat je iets te vertellen hebt, en bekijk dan hoe je die tekst kan optimaliseren voor SEO. Niet omgekeerd. Want anders krijg je een woordenbrij zonder boodschap – en die wordt toch niet gelezen. En als hij niet gelezen wordt, kan hij ook niet scoren.

Portie gezond verstand nodig voor je copywriting? Bij WebKrunch hebben we nog wat op reserve. Contacteer ons!

 
Jan Van Hove
Zaakvoerder
Jan Van Hove
Jan Van Hove hangt al even rond op het internet. Op zijn veertien jaar waagde hij zich aan het ontwerp van websites en vanaf toen is hij door het web gebeten. Meer nog. Sinds de oprichting van zijn bureau WebKrunch in 2011 deelt hij die passie en kennis met anderen in trainingsessies op maat of lezingen aan grotere groepen.
Bekijk alle artikels: Jan Van Hove

Contacteer ons

Op zoek naar een partner voor uw SEO Campagne? Onze experts helpen u verder!

Enkele van Onze klanten

referentie-logo-century-21
Referentie Logo Vlaamse Overheid
Referentie Logo Bouteligier & De Kerf
Referentie Logo Dagvers
Referentie Logo Baltic Adventures
Referentie Logo Keurslager
Referentie Logo Antwerp Rehab Training
Referentie Logo Essensys
Referentie Logo Just Eat
Referentie Logo De Somer
Referentie Logo Ginotti
Referentie Logo Woordnatie
Referentie Logo Gelato Factory
Referentie Logo Chairz
Referentie Logo Elzenhof Lier
Referentie Logo Styllies
Referentie Logo Netflow IT
Referentie Logo Zanza.be
Referentie Logo VC Schilderwerken
Referentie Logo DD Architect
Referentie Logo Coachingplanet