Zoals elk jaar halen we bij WebKrunch onze glazen bol van de zolder om jou op je wenken te bedienen. Zo blijf je ook volgend jaar jouw concurrenten een stapje voor. Klaar voor dé online marketingtrends voor 2020? Hier gaan we dan!
Benieuwd naar de nieuwste trends in webdesign, social media en SEO voor 2020? Hou zeker onze blog in de gaten, want die krijg je de volgende weken nog op je bord. Smakelijk!
Online marketingtrends 2020: geserveerd op een bedje van helderziendheid
1. De chatbots nemen het over!
Voor je vreest voor een intergalactische invasie: chatbots zijn programmaatjes die je op basis van verbale of geschreven interacties voorschotelen wat je zoekt. De meest bekende in onze streken is misschien wel die van Bol.com. Ga je naar de klantenservice op hun website? Dan word je geholpen door een chatbot, die de meest courante vragen zo kan beantwoorden.
Chatbots zijn stevig in opmars – en dat is best logisch. Ze besparen klanten én ondernemingen een heleboel tijd. Ze zijn zo goed geworden dat klanten er simpelweg ontzettend tevreden over zijn. En bovendien is het een objectieve, laagdrempelige en stabiele manier om je klanten te woord te staan.
Let maar eens op: 2020 wordt het jaar van de chatbot.
2. Meer en meer AI, aaaight!
Nog een stapje verder, dan? Okido! Artificial Intelligence zijn robots en machines die je kunnen helpen net zoals mensen. Net als een chatbot gebruiken ze stemaanwijzingen om snel het juiste antwoord te vinden.
Denk daarbij gerust aan Siri en Alexa, die uw commando’s omzetten in concrete acties. Een AI doet hetzelfde, maar dan door via sensoren en menselijke input een situatie te analyseren en data te verzamelen. Zo wordt zijn aanpak doorheen de tijd accurater, waardoor de klantbeleving verbetert.
3. Personaliseer wat meer, meneer.
2020 wordt het jaar van de verdere personalisatie. Dankzij de schat aan data waarover bedrijven beschikken, kunnen ze steeds beter inspelen op jouw concrete verwachtingen. De suggesties die je krijgt zullen nog meer aansluiten bij jouw voorkeuren. Maar ook de manier waarop je aangesproken wordt, zal steeds beter bij je passen.
Dat geeft bedrijven een fantastische kans om nog beter aan upselling te doen – méér verkopen via gerichte suggesties. En jij, jij geniet van een completere service op jouw maat.
4. Video Marketing wordt (nog meer) King
Natuurlijk gebruik je doeltreffende video content voor je website. Video marketing wordt immers steeds belangrijker. Maar een blik op de cijfers doet je pas écht beseffen hoe cruciaal video marketing is voor jouw online marketingstrategie in 2020.
Maar liefst 70% van de klanten deelt soms video’s van merken, terwijl 52% onder hen toegeeft dat ze productvideo’s bekijken én dat die een invloed hebben op hun aankoopgedrag. Bovendien heeft video marketing een gevoelige invloed op de conversion rate van je website.
5. Private Message App marketing
Wat? Kan die Whatsapp-groep met de vervelende tantes en nonkels ook voor je marketing gebruikt worden? Eh, wel ja. Maar liefst 1,3 miljard maandelijkse gebruikers op Facebook Messenger, en nog een keer dezelfde hoeveelheid voor Whatsapp. 55 miljard boodschappen per dag (!) op Whatsapp. 2 miljard commerciële berichten per maand op Facebook Messenger.
Persoonlijke, treffende en aangepaste persoonlijke private messages via WeChat, Messenger of Whatsapp zijn een uitgelezen tool om jouw online marketingstrategie in 2020 te verbeteren.
Online marketing trends 2020? Keep an eye on WebKrunch!
Wil je de online marketing trends voor 2020 vandaag al in de praktijk zetten?
Contacteer WebKrunch om jouw online marketingstrategie te bespreken.