E-mailmarketing: precisiebombardement of schieten in het wilde weg?

E-mailmarketing:
precisiebombardement of schieten in het wilde weg?

webkrunch-blog-email-marketing-zonder-gaas
jan 23, 2018

E-mailmarketing: precisiebombardement of schieten in het wilde weg?

E-mailmarketing: unsubscribe here…

Een grapje dat al even de ronde doet: de link die het beste scoort in e-mailmarketing is de unsubscribe-link onderaan.

Slecht grapje. Verzonnen door iemand die er geen fluit van kent, bovendien. Althans, dat vermoeden we. Want hoewel mensen gék kunnen worden van alle spam en ongewenste reclame in hun mailbox, blijft e-mailmarketing een ontzettend sterke tool om jouw bedrijf te doen groeien. En ook hier zijn er good practices die ervoor zorgen dat jouw e-mailmarketing rendeert.

E-mailmarketing: het doel bepaalt de middelen

E-mailmarketing kan je inzetten voor verschillende doeleinden. Zakelijke updates voor je connecties, nieuwsberichten over je bedrijf, spijkerharde promo’s in de koopjesperiode, klantenbevragingen … Bepaal goed welk doel je voor ogen hebt. Want op basis hiervan zal je jouw e-mailmarketingstrategie moeten bepalen.

Onthoud heel goed: meten is weten. Hou alle statistieken van je mailings bij, zodat je kan vergelijken welke succesvol waren – en welke niet. E-mailmarketing is een tool die voortdurend verfijnd moet worden, op basis van harde, meetbare data.

Best practices voor jouw emailmarketing

Zit je klaar en heb je jouw boodschap netjes verwoord? Neem deze tips er dan even bij om jouw e-mailmarketingcampagne te optimaliseren.

1. Personaliseer je mail

Klinkt logisch? Wel, dat is het niet altijd. Gebruik een voornaam in de e-mail en verhoog het aantal clicks makkelijk van 5,8% naar 7%. Verwerk de voornaam van je ontvanger in de onderwerpregel en zie hoe het aantal clicks stijgt. Oh, en vergeet zeker niet jouw eigen mailadres te personaliseren. E-mails met als verzender “hjspejb1512@hotmail.com of “No Reply” vliegen direct de prullenbak in.

2. Probeer, probeer, probeer

Donderdag is de populairste dag om e-mailmarketingcampagnes te voeren. Maar dat betekent ook: de dag met het meeste concurrentie. Het is essentieel dat je experimenteert met verzenddagen en –uren. Bekijk vervolgens de openings- en klikstatistieken om te bepalen welk moment van de week het meest optimaal is om je mailings uit te sturen. Blijf voortdurend bijschaven, monitoren en analyseren.

3. Spam niét

Stuur géén ongewenste promo’s, updates of reclameboodschappen door naar ontvangers die hier niet voor gekozen hebben. Dat schaadt je bedrijf en verlaagt je kansen op succes. Bovendien is het simpelweg verboden, want vanaf 25 mei 2018 treedt GDPR in werking. Deze Europese wetgeving schrijft voor dat je enkel mensen mag aanschrijven die expliciet hebben ingestemd. Opt-in, heet dat.

4. Mobiel in de voorhoede

Wist je dat maar liefst 54% van alle e-mails op een mobiel apparaat worden geopend? Hou er dan ook rekening mee dat alle tekst, foto’s, graphics en tabellen leesbaar moeten zijn op elk scherm. Responsive mailing is de toekomst. Of liever: het heden…

Vragen over e-mailmarketing of klaar om jouw campagne in onze handen te leggen? Contacteer Webkrunch voor e-mailmarketing met effect.

 
Jan Van Hove
Zaakvoerder
Jan Van Hove
Jan Van Hove hangt al even rond op het internet. Op zijn veertien jaar waagde hij zich aan het ontwerp van websites en vanaf toen is hij door het web gebeten. Meer nog. Sinds de oprichting van zijn bureau WebKrunch in 2011 deelt hij die passie en kennis met anderen in trainingsessies op maat of lezingen aan grotere groepen.
Bekijk alle artikels: Jan Van Hove

Contacteer ons

Op zoek naar een partner voor uw e-mailmarketing? Onze experts helpen u verder!

+32 (0) 3 435 02 05

Enkele van Onze klanten

referentie-logo-century-21
Referentie Logo Vlaamse Overheid
Referentie Logo Just Eat
Referentie Logo Bouteligier & De Kerf
Referentie Logo Keurslager
Referentie Logo Essensys
Referentie Logo Zanza.be
Referentie Logo De Somer
Referentie Logo Antwerp Rehab Training
Referentie Logo Ginotti
Referentie Logo Dagvers
Referentie Logo Woordnatie
Referentie Logo Baltic Adventures
Referentie Logo Gelato Factory
Referentie Logo Chairz
Referentie Logo Elzenhof Lier
Referentie Logo Styllies
Referentie Logo Netflow IT
Referentie Logo VC Schilderwerken
Referentie Logo DD Architect
Referentie Logo Coachingplanet