Een sterke SEO tekst? 10 onmisbare elementen om te slagen!

 
webkrunch-seo-10-tips-om-te-scoren-online

Een goede SEO tekst schrijven doe je voor je lezers én voor Google. Wat hebben je lezers dan met SEO te maken? In principe niets, maar als je knappe blog of pagina verstopt zit in de catacomben van de Google zoekresultaten, dan zullen weinigen die ook te lezen krijgen. Vandaar dat je die essentiële informatie bij voorkeur een duwtje in de rug – of in de rankings – geeft met een SEO tekst die ook voor Google meteen de nagel op de kop is.

Hoe doe je dat, een goede SEO tekst schrijven? Door je te houden aan de 10 basisregels voor sterke SEO copy in dit artikel.

10 tips voor SEO teksten die scoren

1.  Doe een zoekwoorden onderzoek

Jawel, voor je het creatieve beest en de copywriter in je los laat, moet je eerst op zoekwoorden onderzoek. Sla deze stap niet over, want dat komt overeen met een ferme duiksprong nemen zonder dat je weet hoe diep het water is. Zonder zoekwoorden onderzoek moet je hopen dat het goed komt met die SEO tekst. Hoe je dat zoekwoorden onderzoek het beste aanpakt, lees je hier.

2. Zorg voor een slimme en evenwichtige spreiding van zoekwoorden

Nu je je zoekwoord(en) gevonden hebt, moet je die op de juiste plaatsen in je SEO tekst gebruiken en herhalen. Dat is het signaal voor de Google Crawler dat dit woord het onderwerp van deze specifieke pagina of post is. Let erop dat je het belangrijkste zoekwoord evenwichtig over de pagina verspreid om keyword stuffing te vermijden. Installeer bij voorkeur een goede SEO plug-in die aangeeft wanneer je zoekwoord percentage over de 2% gaat en gebruik zeker ook je zoekwoord in de titel en de meta omschrijving van je pagina.

3. Gebruik titel tags

Je kan ze niet zien (behalve in de code), maar ze zijn wel belangrijk: titel tags. Een beetje SEO tekst heeft structuur nodig, net zoals een beetje goede tekst structuur nodig heeft. Stel je maar eens voor hoe deze blog post er zou uitzien zonder titels, tussentitels, of bullets. Een zootje! Wel, dat geldt ook voor de Google Crawler. Ook die wil weten waar ie aan toe is. En dat regel je met titel tags. Kies resoluut voor 1 enkele h1, gevolgd door een paar h2 of h3 tussentitels. De uitvoering is makkelijk, zeker als je met bijvoorbeeld WordPress werkt, want dat CMS creëert automatisch de achterliggende titel tags.

4. Verwerk interne links

Interne links maken ook deel uit van een goede structuur. Zo neem je de lezer bij de hand en leidt je die van het ene artikel of pagina naar de andere. Een SEO tekst zonder interne links is zonde, want je gebruikt ze niet alleen om je website bezoeker te gidsen en te behouden, je dirigeert meteen ook Google via de juiste kanalen je hele website door.

5. Sluit af met een knallende CTA

In zekere zin is zo’n CTA – ofte call to action – ook een interne link, want die zin of button is de ultieme poging om je pagina of tekst te laten converteren. Tijd om je marketing, design én copywriting skills  boven te halen!

6. Vermijd ‘dunne’ content

Van het slankheidsideaal hebben ze bij Google nog nooit gehoord. Daar hebben ze een hekel aan wat ze ‘thin content’ noemen. Die ‘dunne’ content, dat zijn pagina’s waar eigenlijk weinig op staat. Uiteraard staat kwaliteit voorop, maar ze gaan er bij Google ook van uit dat een beetje context belangrijk is. Daarom bestaat een goede SEO tekst uit minstens 500 woorden. Pas op! Van nodeloos rekken houden ze ook niet, dus het moet gewoon ineens goed zitten.

7. Gebruik media en foto’s

Hoe interessant je SEO tekst ook is, mensen houden ook van beelden. Een strakke infographic of een sprekende foto mag niet ontbreken. De tijd dan websites een droge en saaie bedoening waren ligt al lang achter ons, zelfs voor een zoekmachine.

8. Vergeet de ALT tag niet!

En nu we het toch over foto’s hebben, ook hier verwerk je bij voorkeur je zoekwoord nog eens in. Dat doe je door het voorzien ALT-veldje van een omschrijving te voorzien die je keyword bevat. Google leest die ALT-tag en zo krijgt je SEO tekst weeral extra bonuspunten! 😉

9. Het belang van de meta description

We haalden de meta omschrijving al aan bij de spreiding van je zoekwoord. Pak hier uit met een stukje wervende tekst! De meta omschrijving is wat mensen te zien krijgen in de zoekresultaten. Zit die goed? Dan klikken ze door! Onaantrekkelijke meta description? Daar scrolt iedereen aan voorbij. Gebruik je SEO plug-in om ervoor te zorgen dat je meta niet te lang is. Geen SEO plug-in? Deze Meta Tags test tool helpt je uit de nood!

10.  Kies voor een logische en leesbare URL

We gaven deze tip ook al mee in onze stap-voor-stap gids om snel te indexeren in Google. Maak het je lezers én Google makkelijk met een URL die zegt waar het over gaat, inclusief zoekwoord!

Lap, dat waren ze, de 10 onmisbare elementen van een goede SEO tekst. Niks onoverkomelijks, of toch? Is schrijven écht niet je ding? En SEO teksten al helemaal niet? Geen paniek, de SEO-copywriters van WebKrunch kruipen met plezier én resultaat voor jou in de pen. Meer weten? Let’s talk!

Webkrunch jan van hove

Jan Van Hove

Jan hangt al even rond op het internet. Op zijn veertien jaar waagde hij zich aan het ontwerp van websites en vanaf toen is hij door het web gebeten. Meer nog. Sinds de oprichting van zijn bureau WebKrunch in 2011 deelt hij die passie en kennis met anderen in trainingsessies op maat of lezingen aan grotere groepen.

Bekijk alle blogartikelen van Jan Van Hove

02KlantentevredenheidWat onze klanten van ons denken?

Rob Swolfs

Recensie via Sortlist
"WebKrunch bouwde de volledige website van mijn bedrijf. Maatwerk tot in de puntjes, dat moet gezegd. Zowel op het gebied van functionaliteiten, SEO als design werden mijn aanwijzingen stipt gevolgd. En als dat niet gebeurde, was daar een bijzonder goede reden voor, onderbouwd met advies dat hout sneed - en, toegegeven, dat het eindresultaat gewoon beter maakte. "

Ilse Sneyders

Recensie via Google
"Er werd echt geluisterd en op maat van mijn noden en doelpubliek een concept uitgewerkt. Veel terugkoppeling en mogelijkheid tot eigen inbreng."

Katleen Eeckels

Recensie via Facebook
"Ik ben héél tevreden over mijn nieuwe website. Goede en snelle service! De website was voor de deadline klaar. Ik heb er positieve reacties over gekregen."

Wilt u meer klanten aantrekken via uw website, beter scoren in de zoekmachines of écht communiceren via sociale media?

Contact