Facebook ads van je concurrenten: verplicht leesvoer!

 
webkrunch-facebook-advertenties-concurrenten

Je kreeg ze ongetwijfeld al onder ogen terwijl je nietsvermoedend door je Facebook feed scrolde: de Facebook ads van je concurrenten. Wat heb ik daaraan, vraag je je misschien af? Ik ga toch niet bij mijn concurrent langs? Neen, vast niet. Maar misschien overweeg je zelf ook een campagne met Facebook advertenties. En – als dat het geval is – kan je érg veel leren van de Facebook ads van je concurrenten! Dat doe je via de Facebook Ad Library en het toeval wil dat we je daar nu alles gaan over vertellen wat je moet weten.

Facebook Ad Library: de inspiratie-bibliotheek voor Facebook advertenties!

Ben je er al eens virtueel langs gelopen, in de Facebook Ad Library? Als je nog niet ging starten met Facebook advertenties vast niet, maar àls je het overweegt, dan moet je hier gewoon een kijkje nemen!

Wat mag je verwachten? Een overzicht van alle actieve advertenties op Facebook, allemaal in het kader van de transparantie, maar een goudmijn als je research doet naar Facebook ads van je concurrenten. Want, geef toe, je verkiest toch deze snelle en overzichtelijke manier bovenop ‘hopen dat je de juiste Facebook ads wel ziet passeren’?

Hoe de Facebook Ad Library consulteren?

In één-twee-drie met de Facebook Ad Library aan de slag!

  1. Surf om te beginnen naar de Facebook Ad Library startpagina
  2. Selecteer (in de meeste gevallen) ‘zoek alle ‘
  3. Wil je de Facebook ads van je concurrent bekijken? Vul dan zijn naam in bij het volgende zoekveld

Hoe de Facebook Ad Library interpreteren?

Als je een beetje vertrouwd bent met Facebook is het een fluitje van een cent om je weg te vinden in de Facebook Ad Library. De look en feel is erg sober en gebruiksvriendelijk. Je kan zoals hierboven vermeld op verschillende manieren zoeken en daarna krijg je de Facebook advertenties die aan je parameters voldoen overzichtelijk voorgeschoteld.

Om het je nog makkelijker te maken, heb je meteen ook een arsenaal aan filters ter beschikking om je zoekresultaten te verfijnen. Je kan Facebook ads filteren op:

  • Land
  • Regio
  • Actief of inactief
  • Adverteerder (of je concurrent)
  • Potentieel bereik
  • Impressies per datum
  • Disclaimer
  • Platform (Facebook, Instagram, Audience Network of Messenger)

Daarnaast heb je de mogelijkheid om de resultaten te sorteren op aantal impressies. Zo heb je meteen een duidelijk beeld welke advertenties het meest vertoond werden.

Gebruik de Facebook Ad Library niet als heilige graal en al helemaal niet om Facebook advertenties integraal te kopiëren, maar wel om een beeld te krijgen van wat er leeft. Hoe anderen het binnen je sector – lokaal of zelfs internationaal – aanpakken. En wat er werkt of niet werkt. Het is een bron van informatie en inspiratie. Daarom is het zeker slim om de zaken in een bredere context te bekijken en de Facebook Ad Library ook internationaal en op zoekwoord te raadplegen. Kwestie van voldoende terrein te coveren en misschien zelfs af en toe verrast te worden.

Welke informatie vind je in de Facebook Ad Library?

Wel, uiteraard vind je er alle advertenties, en dat zijn er heel wat! Maar – en dat is misschien nog interessanter. Je kan behalve de gebruikte tekst en beelden ook een pak andere informatie rond elke advertentie bekijken. De Facebook advertentie details laten je onder andere het volgende zien:

  • Platformen waarop de ad loopt
  • Actieve advertentie of niet
  • Looptijd van de advertentie
  • Potentieel bereik
  • Aantal impressies
  • Geschat gespendeerd budget
  • Procentueel overzicht van de impressies per leeftijdsgroep
  • Procentueel overzicht van de impressies per gender
  • Regio’s waarin de Facebook ad te zien is

Geef toe, een pak informatie! Neen, je komt niet te weten hoeveel likes de Facebook ad (van je concurrent) kreeg of hoe goed die geconverteerd heeft. Zo transparant zijn ze bij Facebook nu ook weer niet. Maar door een paar uurtjes de Facebook Ad Library te raadplegen, krijg je best een goed idee van wat werkt en wat niet werkt. En hoe anderen uit je branche hun campagnes voeren.

Dé tip van WebKrunch voor een goed lopende Facebook advertentie campagne? Blijf trouw aan jezelf, zorg ervoor dat je weet wie je doelgroep is en neem desnoods een specialist onder de arm die je Facebook ads campagne puur op ervaring meteen de juiste richting uit stuurt. Dat spaart je tijd én geld, want helaas geeft de Facebook Ad Library ook geen geheimen prijs over targeting en biedstrategie. Nieuwsgierig? Lees hier hoe wij social media advertenties aanpakken.

webkrunch hoeckx alain

Alain Hoeckx

Alain is gedreven door online marketing en zet zich de volle honderd procent in opdat ondernemers een maximale return on investment kunnen halen uit hun website en social media. Leuk weetje: Alain behaalde onlangs met glans het Online Marketing Certificaat van Google.

Bekijk alle blogartikelen van Alain Hoeckx

02KlantentevredenheidWat onze klanten van ons denken?

Rob Swolfs

Recensie via Sortlist
"WebKrunch bouwde de volledige website van mijn bedrijf. Maatwerk tot in de puntjes, dat moet gezegd. Zowel op het gebied van functionaliteiten, SEO als design werden mijn aanwijzingen stipt gevolgd. En als dat niet gebeurde, was daar een bijzonder goede reden voor, onderbouwd met advies dat hout sneed - en, toegegeven, dat het eindresultaat gewoon beter maakte. "

Ilse Sneyders

Recensie via Google
"Er werd echt geluisterd en op maat van mijn noden en doelpubliek een concept uitgewerkt. Veel terugkoppeling en mogelijkheid tot eigen inbreng."

Katleen Eeckels

Recensie via Facebook
"Ik ben héél tevreden over mijn nieuwe website. Goede en snelle service! De website was voor de deadline klaar. Ik heb er positieve reacties over gekregen."

Wilt u meer klanten aantrekken via uw website, beter scoren in de zoekmachines of écht communiceren via sociale media?

Contact