Facebook Shops: hype of niet? Alles wat je moet weten.

 
webkrunch-blog-facebook-shopping-score-in-google-voor-en-nadelen-tov-webshop

Als je een Facebook pagina hebt, dan heb je het ongetwijfeld al gemerkt: Facebook heeft nog niet zo lang geleden weer iets nieuws in de aanbieding: Facebook Shops. Je wordt er als pagina admin continu aan herinnerd (we durven bijna zeggen ‘om de oren geslagen’), zeker als je ook actief bent op Instagram, want dan bestoken ze je vanaf twee kanten.

Start nu met Facebook Shops! Tenminste, dat is wat Facebook je aanraadt. Maar hoe zit het echt? Wat zijn Facebook Shops en moet je er ook effectief eentje opzetten? We vertellen je er alles over in deze blogpost.

Wat zijn Facebook Shops?

Je mag de term vrij letterlijk nemen. Facebook Shops zorgen ervoor dat je klanten nu ook via Facebook online aankopen bij je kunnen verrichten. Bestond dat nog niet? Neen, niet echt. Je had voordien wel de mogelijkheid om je catalogus op te laden en producten te taggen in je posts op zowel Facebook, Instagram, als WhatsApp for Business, maar met Facebook Shops tillen ze de zaken naar nieuwe hoogten.

Facebook Shops zijn veel meer dan een vitrine. Je hebt ineens de mogelijkheid om klanten ook effectief iets te laten aankopen, inclusief online betaling. Dat kan – naar keuze – via Facebook zelf, of door je klant door te sturen naar je eigen webshop voor het afronden van de aankoop.

Voor- en nadelen van Facebook Shops

Het kan niet anders of Facebook Shops hebben naast voordelen ook enkele nadelen. Vraag is of die zo zwaar doorwegen dat je het niet moet overwegen. Het antwoord? Neen. Facebook Shops nadelen zijn slechts beperkingen die – zeker als je daarnaast ook nog een ‘traditionele’ webshop hebt – te verwaarlozen zijn. We lijsten de voor- en nadelen van Facebook Shops even netjes voor je op.

Facebook Shops voordelen:

  • Vertrouwd platform met miljoenen gebruikers
  • Gratis, dus geen risico
  • Laagdrempelig
  • Kan gekoppeld worden met je bestaande webshop
  • Kant-en-klaar online verkoopskanaal op 3 populaire social media voor wie nog geen webshop heeft
  • Sterke focus op gebruikersbeleving
  • Ondersteund door de enorme Facebook databank en hun ‘slim’ algoritme
  • Meer exposure

Facebook Shops nadelen:

  • De Facebook styling biedt weinig mogelijkheden tot personalisatie en branding
  • Wie niet op Facebook zit, bereik je niet
  • Afhankelijk van een ander platform, weinig flexibel en weinig controle
  • Minder kans op scoren in Google

Facebook Shops: iets voor jou?

Heb je al een Facebook pagina, een Instagram account of WhatsApp for Business? Waar wacht je dan nog op? Uiteraard moet je Facebook Shops proberen! Het kost je amper tijd om een volledig werkende shop op Facebook te hebben, inclusief betaalplatform. Heb je al een webshop? Dan raden we je aan om die te koppelen en alle transacties via je website te laten lopen. Nog geen webshop? Dan zijn Facebook Shops een uitgelezen kans om het zonder enig risico te proberen. Zie het als een laagdrempelige start in de digitale verkoop of als een aanvulling op je bestaande online verkoopkanalen.

Lees hier alles over de niet te stoppen e-commerce groei

Wij zijn hoe dan ook enthousiast, want waarom zou je de kans laten liggen om je klanten aan te spreken op één van hun favoriete social media kanalen. Gewoon doen, die Facebook Shops!

Heb je de microbe te pakken en wil je voluit het digitale potentieel van je bedrijf of onderneming maximaliseren? WebKrunch helpt je online sterk te maken, vol enthousiasme en met veel kennis van zaken. Loop eens bij ons binnen, of neem contact op voor een babbel.

webkrunch hoeckx alain

Alain Hoeckx

Alain is gedreven door online marketing en zet zich de volle honderd procent in opdat ondernemers een maximale return on investment kunnen halen uit hun website en social media. Leuk weetje: Alain behaalde onlangs met glans het Online Marketing Certificaat van Google.

Bekijk alle blogartikelen van Alain Hoeckx

02KlantentevredenheidWat onze klanten van ons denken?

Rob Swolfs

Recensie via Sortlist
"WebKrunch bouwde de volledige website van mijn bedrijf. Maatwerk tot in de puntjes, dat moet gezegd. Zowel op het gebied van functionaliteiten, SEO als design werden mijn aanwijzingen stipt gevolgd. En als dat niet gebeurde, was daar een bijzonder goede reden voor, onderbouwd met advies dat hout sneed - en, toegegeven, dat het eindresultaat gewoon beter maakte. "

Ilse Sneyders

Recensie via Google
"Er werd echt geluisterd en op maat van mijn noden en doelpubliek een concept uitgewerkt. Veel terugkoppeling en mogelijkheid tot eigen inbreng."

Katleen Eeckels

Recensie via Facebook
"Ik ben héél tevreden over mijn nieuwe website. Goede en snelle service! De website was voor de deadline klaar. Ik heb er positieve reacties over gekregen."

Wilt u meer klanten aantrekken via uw website, beter scoren in de zoekmachines of écht communiceren via sociale media?

Contact