Facebook Watch online marketing

Alle ogen op Facebook gericht,
met de lancering van Facebook Watch

webkrunch-blog-facebook-watch
apr 26, 2018

Facebook Watch online marketing

Met de privacyperikelen waarmee Zuckerberg deze dagen te maken krijgt, zijn alle ogen hoe dan ook op Facebook gericht. Maar wij kijken naar het bedrijf voor een andere reden: de lancering van het nieuwe Facebook Watch. Met dit videoplatform gaat het sociale netwerkbedrijf voluit de concurrentie aan met YouTube. Het zal beschikbaar zijn via de website én de app.

Voor je gaat zitten speuren naar de nieuwe dienst op je eigen Facebook-account: hold your horses. De Facebook Watch-functie wordt voorlopig enkel uitgerold in de VS – voor een kleine groep mensen. Daarna begint de videodienst aan zijn wereldwijde verovering. Het is momenteel nog niet duidelijk wanneer de dienst beschikbaar wordt in de Benelux.

Facebook Watch: wat is het?

Facebook Watch wordt in de eerste plaats een sociale manier om naar video’s te kijken. De content zal bestaan uit een variatie aan video’s – van opgenomen programma’s tot live-uitzendingen. En Facebook zou Facebook niet zijn als dat alles niet netjes werd gepresenteerd in hapklare segmenten. “Most Talked About”, “What’s Making People Laugh” en “What Friends Are Watching” zijn daar maar een paar voorbeelden van.

Wat is daar sociaal aan? Wel, het is natuurlijk de bedoeling dat de video’s de interactie van gebruikers triggeren. Alle reacties zijn mooi zichtbaar en elke gebruiker kan deelnemen aan de discussie.

Facebook Watch, een extra community-tool

Facebook Watch draait dus niet zozeer om het bekijken van video’s, wél om social streaming. Op dit moment investeert Facebook zelf ook fors in community-oriented shows.

Fans en kijkers moeten invloed hebben op de programma’s die getoond worden. Ze zullen programma’s op maat voorgeschoteld krijgen, op basis van hun voorkeuren. En ook live sportuitzendingen staan op het programma – inclusief live-commentaar van alle sportfans, dat spreekt voor zich.

Facebook Watch vs YouTube: de verschillen

Ook YouTube heeft de mogelijkheid om reacties te posten en discussies op te starten. En ook op Facebook kan je nu zonder moeite videoclips bekijken en uploaden. Dus waar zit het verschil precies?

  • Voorlopig kan de gebruiker zelf géén video’s uploaden op de tool. Waarschijnlijk wordt die functionaliteit later nog toegevoegd. Content wordt op dit moment aangeleverd door Facebook zelf en via deals met partners.
  • Facebook heeft nog een achterstand in te halen. Waar er vandaag op de netwerksite 100 miljoen uur video per dag wordt gekeken, piekt YouTube met maar liefst 1 miljard uur bekeken video per dag.
  • Op dit moment ligt de gemiddelde kijktijd voor een video op Facebook véél lager dan op YouTube. Maar wie weet verandert dit als de video’s netjes in de app worden gepresenteerd.

Facebook Watch voor jouw online marketing

Webkrunch houdt de uitrol van Facebook Watch van nabij in de gaten. Want hoe je het ook draait of keert: 100 miljoen uur video per dag, dat is niet niks. Bovendien is Facebook op dit moment niet gericht op video. Als het bedrijf daar een inhaalmanoeuvre inzet, kan het zijn gebruikers wél makkelijk die richting uitsturen. Resultaat: stijgende kijkcijfers en een invloedrijke tool.

Dat brengt ons uiteraard bij jouw online marketing. Want Facebook Watch wordt ongetwijfeld een videotool die heel wat bekijks zal hebben. En de manier waarop jouw (video-)advertenties opgesteld zijn, zullen waarschijnlijk een invloed hebben op hoe goed ze scoren. Vergeet bovendien niet dat deze nieuwe tool het belang van doelgroep-targeting alleen maar zal vergroten.

Wil je de vinger aan de pols houden van Facebook Watch? Volg onze blog voor meer informatie! Of schakel ons in voor jouw online marketing. Contacteer ons!

 
Alain Hoeckx
Online marketeer
Alain Hoeckx
Alain is gedreven door online marketing en zet zich de volle honderd procent in opdat ondernemers een maximale return on investment kunnen halen uit hun website en social media. Leuk weetje: Alain behaalde onlangs met glans het Online Marketing Certificaat van Google.
Bekijk alle artikels: Alain Hoeckx

Contacteer ons

Op zoek naar een partner om je Facebook advertenties te optimaliseren? Alain helpt je verder!

+32 (0) 3 435 02 05

Enkele van Onze klanten

referentie-logo-century-21
Referentie Logo Vlaamse Overheid
Referentie Logo Bouteligier & De Kerf
Referentie Logo Dagvers
Referentie Logo Baltic Adventures
Referentie Logo Keurslager
Referentie Logo Antwerp Rehab Training
Referentie Logo Essensys
Referentie Logo Just Eat
Referentie Logo De Somer
Referentie Logo Ginotti
Referentie Logo Woordnatie
Referentie Logo Gelato Factory
Referentie Logo Chairz
Referentie Logo Elzenhof Lier
Referentie Logo Styllies
Referentie Logo Netflow IT
Referentie Logo Zanza.be
Referentie Logo VC Schilderwerken
Referentie Logo DD Architect
Referentie Logo Coachingplanet