GDPR komt eraan. Is jouw bedrijf daar klaar voor?

 

GDPR komt eraan. Is jouw bedrijf daar klaar voor?

webkrunch-blog-GDPR-zonder-gaas
jan 23, 2018

GDPR komt eraan. Is jouw bedrijf daar klaar voor?

GDPR: wat is het?

Het klinkt als een exotische ziekte, maar het is wel degelijk de General Data Protection Regulation. Wetgeving die op Europees niveau reguleert hoe er met jouw persoonlijke gegevens wordt omgegaan.

Klinkt saai en ver-van-mijn-bed? Dan word je maar beter wakker. Want door deze nieuwe regels wordt het bijhouden van persoonlijke data van je klanten een pak strenger. En daar kan jouw bedrijf maar beter op voorbereid zijn.

Waarom GDRP – en wat houdt het in?

Het doel van GDPR is nobel: een einde maken aan praktijken zoals spamming en phising.

Om dat te bereiken worden er strikte voorwaarden opgelegd waar bedrijven aan moeten voldoen als ze data bijhouden over hun klanten en prospects.

1. Expliciete toestemming nodig

Kocht je bedrijf ooit al eens een adressenbestand om promotiemails rond te sturen? Of voegde je mailadressen van interessante prospects toe aan je mailinglijst – zonder toestemming? Wel, daar komt dan nu een einde aan.

Vanaf 25 mei 2018 mag je enkel nog mailings uitsturen naar mensen die je hiervoor de expliciete toestemming gaven. Ze moeten zich dus actief ingeschreven hebben: de zogenaamde Opt-In.

Oh ja: dat werkt ook retroactief. Dat wil zeggen dat je ook al je huidige adressen moet doorlichten. Van elk adres heb je dus een expliciete Opt-In nodig.

2. Bewijzen op tafel

Heb je jouw mailinglijsten bekeken? Weet dan goed dat je voor elk adres moet kunnen aantonen hoe en waar je die hebt verzameld. Maar ook waarvoor je ze gebruikt. Ben je niet zeker waar je bepaalde adressen of persoonsgegevens vandaan hebt gehaald? Dan mag je die niet meer gebruiken én moet je ze definitief verwijderen.

3. Het recht om vergeten te worden

Elke klant of gebruiker mag vanaf nu je bedrijf contacteren om alle gegevens die je over hem of haar hebt, in te kijken en aan te passen. Maar hij of zij mag ook vragen om “vergeten te worden”. Aan deze vraag moet je voldoen , door alle gegevens die je over de persoon bezit te verwijderen uit al je systemen.

Let op: als jij die contactgegevens op een of andere manier hebt doorgegeven of doorverkocht, is het jouw verantwoordelijkheid om ook daar te zorgen voor de verwijdering van die data.

Belangrijk om te weten

Als jouw bedrijf op één of andere manier gegevens van EU-inwoners verwerkt, dan moet je voldoen aan de eisen die deze wetgeving stelt. Privégegevens zijn bovendien niet enkel namen, adressen en telefoonnummers. Ook IP-adressen, wachtwoorden, gebuikersaccounts en zo verder vallen hieronder.

Op 25 mei 2018 treedt de wet in werking. We raden je dan ook aan om werk te maken van de voorbereidingen. Er worden immers boetes voorzien die kunnen oplopen tot 4 procent de omzet van je bedrijf.

 
Jan Van Hove
Zaakvoerder
Jan Van Hove
Jan Van Hove hangt al even rond op het internet. Op zijn veertien jaar waagde hij zich aan het ontwerp van websites en vanaf toen is hij door het web gebeten. Meer nog. Sinds de oprichting van zijn bureau WebKrunch in 2011 deelt hij die passie en kennis met anderen in trainingsessies op maat of lezingen aan grotere groepen.
Bekijk alle artikels: Jan Van Hove

Contacteer ons

Meer weten over hoe u contacten kunt verzamelen via Opt-in? Onze experts helpen u verder!

+32 (0) 3 435 02 05

Enkele van Onze klanten

referentie-logo-century-21
Referentie Logo Vlaamse Overheid
Referentie Logo Bouteligier & De Kerf
Referentie Logo Dagvers
Referentie Logo Baltic Adventures
Referentie Logo Keurslager
Referentie Logo Antwerp Rehab Training
Referentie Logo Essensys
Referentie Logo Just Eat
Referentie Logo De Somer
Referentie Logo Ginotti
Referentie Logo Woordnatie
Referentie Logo Gelato Factory
Referentie Logo Chairz
Referentie Logo Elzenhof Lier
Referentie Logo Styllies
Referentie Logo Netflow IT
Referentie Logo Zanza.be
Referentie Logo VC Schilderwerken
Referentie Logo DD Architect
Referentie Logo Coachingplanet