Hoe maak je een geslaagde online call-to-action?

 
webkrunch blog hoe maak je een geslaagde online call to action

Een website vraagt tekst die voor het web geschreven is. Korte zinnen, een leesbaar lettertype en duidelijke termen. Toch wordt gemiddeld slechts 28 procent van een wegpagina gelezen. De juiste opbouw van de tekst heeft dus zeker een effect op de google ranking, maar is niet zaligmakend. Je moet ook belang hechten aan de juiste call-to-action. Die zorgt ervoor dat jouw bezoekers doen wat jij wenst, of in marketingtermen: zorgen voor conversie. Je bezoekers moeten er dus naartoe gezogen worden, én erop klikken.

Dat een call-to-action wat meer om het lijf mag hebben dan een aanklikbare ‘klik hier’, is dus wel duidelijk. Maar hoe creëer je de ideale call-to-action? Er zijn drie dingen waar je best op let:

Kies je woorden zorgvuldig uit

De ideale call to action boodschap wikt haar woorden. Het kort bericht moet actie uitlokken en kan dat doen met een werkwoord, al dan niet in imperatief. Ook een tijdsdruk bevordert de conversie. Hoe urgenter de zin, des te sneller klanten zullen klikken. Die urgentie kan je uitdrukken in tijd (‘Bestel nu uw abonnement’) al dan niet gekoppeld aan een extra motivatie (Bestel nu uw abonnement en ontvang een gratis smartphone’).

Schets ook duidelijk wat er volgt. Als je in het verloop van een bestelling te vroeg ‘Koop nu product X’ gebruikt, dan kan de bezoeker afhaken. Slimmer is om dan te spreken van ‘Bekijk meer info & prijzen’.

Op een landingspagina voor een SEA-campagne is het zinvol de productnaam in de call-to-action te vermelden. De bezoeker bezoekt je website dan vermoedelijk nadat hij zich breder op het net oriënteerde. Dus zal hij waarschijnlijk nóg minder lezen en direct zoeken naar de call-to-action voor bestelling of aanvraag. Dat is pas snel incasseren!

Size does matter

De grootte van je call-to-action boodschap is sterk bepalend voor het rendement. ‘Size does matter’ is dus een gouden regel. Denk er ook aan dat de tekst leesbaar moet zijn voor smartphones.

Dat is niet de enige layouttip. De meeste call-to-actions staan in een button. Zo’n button valt meteen op wanneer een bezoeker je website scant. Zorg er ook voor dat die button er aanklikbaar uitziet, door voor de tekst bijvoorbeeld een pijltje te plaatsen (‘ > Registreer nu’). En geef de button altijd een opvallend kleurtje.

Eentje is geentje

Een call-to-action bepaalt mee of je website opbrengt. Wees er dus niet te spaarzaam mee. Je boodschap op verschillende plaatsen in de tekst herhalen is echt geen overdaad. Wel kan je variëren in het uitzicht ervan. Kies onderaan de commerciële tekst voor een opvallende button, en tussenin bijvoorbeeld voor een uitnodigende link.

Bent u op zoek naar doordacht webdesign & slimme online marketing? Contacteer ons meteen voor een vrijblijvend gesprek – en offerte!

Webkrunch jan van hove

Jan Van Hove

Jan hangt al even rond op het internet. Op zijn veertien jaar waagde hij zich aan het ontwerp van websites en vanaf toen is hij door het web gebeten. Meer nog. Sinds de oprichting van zijn bureau WebKrunch in 2011 deelt hij die passie en kennis met anderen in trainingsessies op maat of lezingen aan grotere groepen.

Bekijk alle blogartikelen van Jan Van Hove

02KlantentevredenheidWat onze klanten van ons denken?

Rob Swolfs

Recensie via Sortlist
"WebKrunch bouwde de volledige website van mijn bedrijf. Maatwerk tot in de puntjes, dat moet gezegd. Zowel op het gebied van functionaliteiten, SEO als design werden mijn aanwijzingen stipt gevolgd. En als dat niet gebeurde, was daar een bijzonder goede reden voor, onderbouwd met advies dat hout sneed - en, toegegeven, dat het eindresultaat gewoon beter maakte. "

Ilse Sneyders

Recensie via Google
"Er werd echt geluisterd en op maat van mijn noden en doelpubliek een concept uitgewerkt. Veel terugkoppeling en mogelijkheid tot eigen inbreng."

Katleen Eeckels

Recensie via Facebook
"Ik ben héél tevreden over mijn nieuwe website. Goede en snelle service! De website was voor de deadline klaar. Ik heb er positieve reacties over gekregen."

Wilt u meer klanten aantrekken via uw website, beter scoren in de zoekmachines of écht communiceren via sociale media?

Contact