Hoe maak je een geslaagde online call-to-action?

Hoe maak je een geslaagde online call-to-action?

WebKrunch Geslaagde Call To Action Header
jul 01, 2014

Hoe maak je een geslaagde online call-to-action?

Een website vraagt tekst die voor het web geschreven is. Korte zinnen, een leesbaar lettertype en duidelijke termen. Toch wordt gemiddeld slechts 28 procent van een wegpagina gelezen. De juiste opbouw van de tekst heeft dus zeker een effect op de google ranking, maar is niet zaligmakend. Je moet ook belang hechten aan de juiste call-to-action. Die zorgt ervoor dat jouw bezoekers doen wat jij wenst, of in marketingtermen: zorgen voor conversie. Je bezoekers moeten er dus naartoe gezogen worden, én erop klikken.

Dat een call-to-action wat meer om het lijf mag hebben dan een aanklikbare ‘klik hier’, is dus wel duidelijk. Maar hoe creëer je de ideale call-to-action? Er zijn drie dingen waar je best op let:

Kies je woorden zorgvuldig uit

De ideale call to action boodschap wikt haar woorden. Het kort bericht moet actie uitlokken en kan dat doen met een werkwoord, al dan niet in imperatief. Ook een tijdsdruk bevordert de conversie. Hoe urgenter de zin, des te sneller klanten zullen klikken. Die urgentie kan je uitdrukken in tijd (‘Bestel nu uw abonnement’) al dan niet gekoppeld aan een extra motivatie (Bestel nu uw abonnement en ontvang een gratis smartphone’).

Schets ook duidelijk wat er volgt. Als je in het verloop van een bestelling te vroeg ‘Koop nu product X’ gebruikt, dan kan de bezoeker afhaken. Slimmer is om dan te spreken van ‘Bekijk meer info & prijzen’.

Op een landingspagina voor een SEA-campagne is het zinvol de productnaam in de call-to-action te vermelden. De bezoeker bezoekt je website dan vermoedelijk nadat hij zich breder op het net oriënteerde. Dus zal hij waarschijnlijk nóg minder lezen en direct zoeken naar de call-to-action voor bestelling of aanvraag. Dat is pas snel incasseren!

Size does matter

De grootte van je call-to-action boodschap is sterk bepalend voor het rendement. ‘Size does matter’ is dus een gouden regel. Denk er ook aan dat de tekst leesbaar moet zijn voor smartphones.

Dat is niet de enige layouttip. De meeste call-to-actions staan in een button. Zo’n button valt meteen op wanneer een bezoeker je website scant. Zorg er ook voor dat die button er aanklikbaar uitziet, door voor de tekst bijvoorbeeld een pijltje te plaatsen (‘ > Registreer nu’). En geef de button altijd een opvallend kleurtje.

Eentje is geentje

Een call-to-action bepaalt mee of je website opbrengt. Wees er dus niet te spaarzaam mee. Je boodschap op verschillende plaatsen in de tekst herhalen is echt geen overdaad. Wel kan je variëren in het uitzicht ervan. Kies onderaan de commerciële tekst voor een opvallende button, en tussenin bijvoorbeeld voor een uitnodigende link.

Bent u op zoek naar doordacht webdesign & slimme online marketing? Contacteer ons meteen voor een vrijblijvend gesprek – en offerte!

 
Jan Van Hove
Zaakvoerder
Jan Van Hove
Jan Van Hove hangt al even rond op het internet. Op zijn veertien jaar waagde hij zich aan het ontwerp van websites en vanaf toen is hij door het web gebeten. Meer nog. Sinds de oprichting van zijn bureau WebKrunch in 2011 deelt hij die passie en kennis met anderen in trainingsessies op maat of lezingen aan grotere groepen.
Bekijk alle artikels: Jan Van Hove

Contacteer ons

Op zoek naar een partner voor het het creëren van geslaagde online call-to-actions? Onze experts helpen u verder!

+32 (0) 3 435 02 05

Enkele van Onze klanten

webkrunch-xenius
webkrunch-century-21-logo
Referentie Logo Vlaamse Overheid
webkrunch-referenties-copandi
Referentie Logo Keurslager
Referentie Logo Just Eat
Referentie Logo Essensys
Referentie Logo Zanza.be
Referentie Logo De Somer
Referentie Logo Antwerp Rehab Training
Referentie Logo Ginotti
Referentie Logo Dagvers
Referentie Logo Woordnatie
Referentie Logo Baltic Adventures
Referentie Logo Gelato Factory
Referentie Logo Chairz
Referentie Logo Styllies
Referentie Logo Netflow IT
Referentie Logo VC Schilderwerken
Referentie Logo DD Architect
Referentie Logo Coachingplanet