Google E-A-T score: beter ranken met kwaliteit

 
webkrunch-e-a-t-google-methode-expertise-sea-jan-van-hove-eat

Google E-A-T score: 5 tips om goed te scoren

Herinner je je onze blog post over Google updates met 10 tips om paniek te vermijden én het Google-algoritme te vriend te houden? Daar hebben we al kort even de E-A-T score vermeld. Maar omdat E-A-T écht belangrijk is en we je willen helpen om bovenaan de zoekresultaten terecht te komen, geven we je nu meer tekst en uitleg én 5 top tips om je E-A-T score de hoogte in te jagen.

Wat is een E-A-T score?

E-A-T staat voor Expertise, Authority & Trust. Vertaald naar het Nederlands geeft E-A-T een rating aan je expertise, autoriteit en betrouwbaarheid. Dat betekent dat wat je zegt belangrijk is, maar ook wie je bent. Kortom, word je door Google – en bij uitbreiding door anderen – als een autoriteit in je vakgebied beschouwd? Ja? Dan weegt jouw woord zwaarder door en dat bepaalt mee je positie in de zoekresultaten. Hoe weet Google of jij een autoriteit bent? Door de zoekresultaten te evalueren. En dat laten ze niet (helemaal) aan een algoritme over!

Search quality raters: volg de richtlijnen om te ranken

Er is een team bij Google dat zich exclusief bezig houdt met het analyseren van de kwaliteit van de zoekresultaten. Het doel? De gebruiker de meest relevante content laten zien. Hoe weet je waar die search quality raters naar op zoek zijn? Kortom wat zijn de parameters die Google gebruikt bij het bepalen van je E-A-T score? De search quality evaluator guidelines. En die staan gewoon online!

Klik hier om de E-A-T score parameters van Google te raadplegen

5 makkelijke tips die je E-A-T score verbeteren

Eigenlijk komt het er op neer dat je een sterke online reputatie nodig hebt. Die bouw je niet alleen op door een inhoudelijk straffe website, maar ook – en vooral – door transparantie én de bevestiging van je expertise door externe bronnen. En hieronder lees je hoe je dat het beste aanpakt.

1. Wees niet bescheiden: pak uit met reviews of onderscheidingen

Kan je uitstekende beoordelingen voorleggen? Heb je een award gewonnen? Kreeg je een vermelding in een prestigieuze publicatie? Laat het zien en horen! Maak het je website bezoekers én de search quality raters makkelijk en zet je prestaties goed zichtbaar in de verf.

2. Werk aan je auteursprofiel of biografie

Maak duidelijk wie je bent, wat je achtergrond of opleiding is en hoe mensen je kunnen bereiken. Kortom wees transparant en verwijs bij voorkeur ook naar profielen op andere media of publicaties. Waarom is die achtergrondinformatie belangrijk? Omdat je als pakweg Doctor in de Scheikunde ongetwijfeld beter weet waar je het over hebt als je een stuk schrijft over de lange termijneffecten van bepaalde chemische industrieën dan de gediplomeerde hondenkapper van om de hoek. Die weet dan weer alles over trimmen. J

3. Voldoe aan de verwachtingen van je lezers

Wie via Google op je website terecht komt, heeft je gevonden via een zoekterm. Zoals we al aanhaalden in onze “Site scoort niet in google”-post, vertrekken veel zoekopdrachten vanuit een vraag. Je voldoet aan de verwachtingen van je lezers – en van de search quality raters – als de bewuste pagina ook een antwoord biedt. Wees duidelijk, volledig en breng enkel unieke content.

4. Vermijd clickbait

Geef toe, clickbait is ergerlijk. We lopen er allemaal wel eens in en klikken op een spectaculaire titel om dan op een totaal zinloze pagina vol lege woorden en flitsende reclame terecht te komen. Kwaliteit en autoriteit hebben geen clickbait nodig. Te veel reclame op je website is ook af te raden.

5. Kies voluit voor kwaliteit

Wees kritisch voor jezelf en voor de inhoud van je website of blogs. Ben je volledig? Heb je alle informatie die je uit externe bronnen hebt gehaald gecheckt? Is je content sterker dan wat je in de regel al op het internet vindt? Bied je pagina een meerwaarde? Als je overal volmondig ja kan op antwoorden, ben je goed bezig!

SEO is enorm gecompliceerd tegelijk en erg eenvoudig. Uiteraard zijn er eindeloos veel zaken waar je rekening moet mee houden, E-A-T is slecht een puzzelstukje uit de grote Google puzzel. Maar uiteindelijk komt wat je ook doet altijd op hetzelfde neer: kwaliteit. Dat is waar iedereen naar op zoek is: je klanten, je website bezoekers en dus ook Google.

Kan je online reputatie een duwtje in de rug gebruiken? WebKrunch specialiseert zich in online reputatiemanagement. We vertellen je er graag meer over!

Webkrunch jan van hove

Jan Van Hove

Jan hangt al even rond op het internet. Op zijn veertien jaar waagde hij zich aan het ontwerp van websites en vanaf toen is hij door het web gebeten. Meer nog. Sinds de oprichting van zijn bureau WebKrunch in 2011 deelt hij die passie en kennis met anderen in trainingsessies op maat of lezingen aan grotere groepen.

Bekijk alle blogartikelen van Jan Van Hove

02KlantentevredenheidWat onze klanten van ons denken?

Rob Swolfs

Recensie via Sortlist
"WebKrunch bouwde de volledige website van mijn bedrijf. Maatwerk tot in de puntjes, dat moet gezegd. Zowel op het gebied van functionaliteiten, SEO als design werden mijn aanwijzingen stipt gevolgd. En als dat niet gebeurde, was daar een bijzonder goede reden voor, onderbouwd met advies dat hout sneed - en, toegegeven, dat het eindresultaat gewoon beter maakte. "

Ilse Sneyders

Recensie via Google
"Er werd echt geluisterd en op maat van mijn noden en doelpubliek een concept uitgewerkt. Veel terugkoppeling en mogelijkheid tot eigen inbreng."

Katleen Eeckels

Recensie via Facebook
"Ik ben héél tevreden over mijn nieuwe website. Goede en snelle service! De website was voor de deadline klaar. Ik heb er positieve reacties over gekregen."

Wilt u meer klanten aantrekken via uw website, beter scoren in de zoekmachines of écht communiceren via sociale media?

Contact