Google updates: 10 tips om paniek te vermijden én het Google-algoritme te vriend te houden

 
webkrunch-google-updates-panda-jan-van-hove

Wie van dichtbij of van ver bezig is met zoekmachineoptimalisatie of SEO kijkt er altijd met een mix van opwinding en spanning naar uit: de Google updates en in hoeverre de aanpassingen van het Google-algoritme je ranking zullen beïnvloeden. Als SEO-specialisten volgen we bij WebKrunch de Google updates op de voet en bestuderen we in detail welke de mogelijke gevolgen van het aangepaste algoritme zijn.

Met SEO is het net als in het dagelijkse leven, door je wat te verdiepen in de geschiedenis van de Google updates krijg je een beter inzicht in de werking van Google en de verschuivingen die algoritme wijzigingen teweeg brengen in de SERP’s zoals de zoekresultaten genoemd worden.

Vraag is: hoe houd je het hoofd koel en je Google ranking op peil doorheen de verschillende Google updates? Het antwoord – en een inzicht in de geschiedenis van het Google-algoritme – vind je hier.

Hoe weet je wanneer er een Google update is?

De waarheid is dat Google hun algoritme permanent wijzigt, tot ontelbare keren per jaar! Maar dat is geen reden om de situatie al meteen als hopeloos te gaan bestempelen. Vaak gaat het over hier en daar een detail dat wordt bijgestuurd om hun gebruikers de beste zoekervaring te kunnen bieden.

Moet je dat dan allemaal maniakaal volgen? Helemaal niet. Sterker nog, de recente Google updates leren ons dat Google steeds ‘slimmer’ wordt en dat relevante en unieke content die gebruikers een antwoord op hun vragen biedt het steeds vaker wint van de Black Hat SEO-technieken die het algoritme om de tuin proberen te leiden met keyword stuffing en andere ‘trucjes van de foor’.

Hoe weet je dan wanneer er een belangrijke Google update is? De écht grote updates worden in de regel door Google zelf aangekondigd. Meestal heb je niet veel tijd om je voor te bereiden en wordt de aankondiging al snel gevolgd door een bevestiging dat de update langzaamaan wereldwijd wordt uitgerold. Je kan bijvoorbeeld de Google SearchLiaison account op Twitter volgen om op de hoogte te blijven. Klik hier om te zien hoe een Google update aankondiging op Twitter eruit ziet en @searchliaison te volgen. Ook AccuRanker laat je weten wanneer er beweging komt in de SERP’s met hun Google Grump rating.

Vaak merk je pas na de update dat er iets veranderd is; tenminste als je je Google Analytics en Google Search Console in de gaten houdt. Hoezo? Wel, na verloop van tijd ben je vertrouwd met hoe je website het doet, zowel voor wat betreft de ranking in Google als op vlak van het aantal bezoekers. Als je hier plots een verschuiving opmerkt en er niet direct een logische verklaring voor is (denk aan seizoensgebonden onderwerpen of technische problemen), dan zou het best kunnen dat je het in de hoek van de Google updates moet gaan zoeken. Zie je alles graag op één scherm? Kijk dan eens naar de Panguin Tool. Deze gratis tool zet de Google updates bovenop je Google Analytics grafieken. Als er een verband is, zie je het in één oogopslag.

Zitten er te veel gaten in je Google Analytics kennis? WebKrunch geeft ook trainingen! Check hier onze training agenda.

Google updates: het bos door de bomen van het Google-algoritme

Wat moet je weten over de verschillende Google updates door de jaren heen? Wel, eerst en vooral voert Google hoe langer hoe meer updates door. Van een handvol aanpassingen in hun beginnersjaren tot misschien wel duizenden aanpassingen nu. Veel van die algoritme wijzigingen gaan totaal ongemerkt voorbij of worden niet door Google bevestigd. Andere veroorzaken pakken commotie binnen de SEO-gemeenschap en zijn voer voor discussies en soms, jawel, paniek.

De belangrijkste evoluties binnen het Google-algoritme

We gaan je hier niet vervelen met een eindeloze en super gedetailleerde kalender van alle Google updates. Wat we je wel serveren is een kort maar krachtige samenvatting van de essentie die je uit de belangrijke updates moet meenemen. Ben je een echte Google nerd en wil je absoluut een super gedetailleerde lijst van alle Google updates die mogelijk van belang waren sinds de oorspronkelijke Panda update in 2011? Dan maakt je hart ongetwijfeld een sprongetje van blijdschap als je deze lijst door ploetert.

Voor wie het graag bij de essentie houdt en daarna liever een terrasje meepikt hebben we dit handige overzicht:

  • Google Panda update
    de Panda update is alweer van 2011 geleden, maar deze algoritme wijziging veroorzaakte destijds net geen aardverschuiving! Websites zonder eigen en originele content waren de pineut. Pagina-vulling is vanaf nu echt uit den boze en zogenaamde content-scrapers die hun inhoud van andere websites halen merken dat ze niet langer beloond worden voor hun totaal gebrek aan inspanning.
  • Google Penguin update
    een jaar later, in 2012 is de Penguin update aan de beurt. Hier gaat Google regelrecht in de aanval op SPAM en Black Hat SEO-technieken. Dat betekent dat sloebertjes die tot die tijd de zoekresultaten probeerden te domineren door bijvoorbeeld verborgen tekst op een website te zetten, links te kopen op andere websites of aan cloaking te doen sinds de Penguin update op zoek moeten naar nieuwe methodes om te scoren.
  • Google Hummingbird update
    fast forward naar 2013 en Google Hummingbird; ofte het Google-algoritme in een totaal nieuw kleedje. Met deze update – of misschien moeten we zeggen hertekening van het algoritme – zet Google de stap naar het aanbieden van zoekresultaten op maat van je locatie, eerdere zoekopdrachten, voorkeuren, noem maar op… Vanaf nu is Google ook veel beter in staat om verbanden te leggen en de menselijke taal te begrijpen en interpreteren. Sinds Hummingbird slagen ook lokale handelaars er in om internationale reuzen te kloppen in de zoekresultaten. Tenslotte heb je niks aan een resultaat aan de andere kant van de wereld als je op zoek bent naar de beste cappuccino in jouw buurt!
  • Google Mobilegeddon update
    in 2016 zet Google de eerste stappen naar wat we nu kennen als ‘mobile first’, waarbij pagina’s die mobile-friendly zijn voorrang krijgen in de zoekresultaten. Waar Mobilegeddon enkel de zoekresultaten op mobiele toestellen beïnvloedde, geeft Google vandaag altijd voorrang aan mobiel-vriendelijke pagina’s zelfs als je op desktop zoekt.
  • Google Speed update
    vanaf de Speed update in 2018 is snelheid belangrijker dan ooit, zeker ook op mobiele toestellen. Volgens het intussen gekende mobile first principe wordt ook hier enkel rekening gehouden met de laadsnelheid van je mobiele site. Benieuwd naar hoe jouw site scoort op vlak van snelheid? Google vertelt het je hier.
  • Google E-A-T update
    na snelheid en mobiel-vriendelijkheid komt Google – ook in 2018 – met E-A-T op de proppen. E-A-T? Ja, dat staat voor Expertise, Authority & Trust ofwel expertise, autoriteit en betrouwbaarheid. Nu gaat het niet alleen meer over wat er op je website gezegd wordt, maar ook over wie dat zegt. Kortom, bronnen met meer autoriteit en expertise wegen zwaarder door. Hoe weet Google wie een expert is en wie niet? Onder andere door een goede website structuur met pagina’s die naar elkaar linken of de hoeveelheid relevante backlinks naar een pagina, maar ook een duidelijke vermelding van wie je zelf bent.

Sindsdien volgt het aantal Google updates elkaar in sneltreinvaart op. Het is belangrijk om te weten dat de meeste van die updates verdere verbeteringen zijn van de factoren die we hierboven opsomden. Een buitenbeentje is misschien de Diversity update in 2019 die ervoor zorgde dat je niet meer dan 2 resultaten van dezelfde website te zien krijgt. Gedaan dus met die ene website die de volledige eerste pagina van Google domineert!

Kortom, door de jaren heen werd Google steeds sneller en steeds beter in het tonen van relevante zoekresultaten voor individuele gebruikers. Dat moest ook wel, als je beseft dat het aantal websites en daarmee ook het aantal mogelijke zoekresultaten geëxplodeerd is van ‘amper’ 1.117.255 in de beginjaren van Google tot bijna 1.800.000.000 begin juli 2020. Er bestaat zelfs een live counter van het aantal websites! Hoe zorg je dat je zelf ook het hoofd boven water houdt bij elke update? Dat vertellen we je hieronder.

Hoe je paniek vermijdt en blijft scoren in Google

Als je dit allemaal leest zakt de moed je misschien in de schoenen, maar eigenlijk zijn de vele Google updates elke keer een stap dichter in de richting van het laten zien van écht goede content. Met andere woorden, als je het spel eerlijk speelt en je je wat verdiept in een aantal aspecten van technische SEO, moet je je absoluut geen zorgen maken. Waar moet je op letten om te scoren in Google?

Hier zijn onze top 10 SEO tips waarmee je zorgeloos van de Google update naar de andere flaneert:

1. Besteed écht aandacht aan je website en je content. Het is geen online visitekaartje maar een echte verkoops- en marketingtool. Kwaliteit primeert.
2. Vraag je bij elke pagina af of dit de best mogelijke content is die je je websitebezoekers kan bieden. Geef je een antwoord op hun vragen? Een oplossing voor hun probleem?
3. Vergeet Black Hat SEO-technieken, keyword stuffing, SPAM en andere ‘achterpoortjes’. Google is inmiddels veel te ‘slim’ geworden om daar nog in te trappen.
4. Zorg ervoor dat je content origineel is. Copy/paste of shaken and stirred iets overnemen van een andere website is not done. Bovendien is het ook onethisch.
5. Kijk ook naar het technische SEO aspect en de lay-out van je website. Gebruikservaring en gebruiksvriendelijkheid zijn van essentieel belang.
6. Help Google meer inzicht in je website te krijgen met structured data. Verdiep je hiervoor in Schema Markup.
7. Investeer in een mobiel-vriendelijke website die bovendien ook snel is.
8. Werk aan je autoriteit. Backlinks van andere sites met autoriteit zijn belangrijk.
9. Houd je content relevant en up to date. Maak desnoods een lijst van de pagina’s die je regelmatig moet updaten.
10. Laat een SEO-audit doen om met een schone lei te starten. Met een SEO-check van WebKrunch heb je de juiste munitie in handen om je website niet alleen nu, maar ook in de toekomst écht voor jou te laten werken.

Ziezo. Je bent weer helemaal mee met de Google lingo. Intussen is het hoog tijd voor dat eerder vermelde terrasje waar je het allemaal wat kan laten bezinken. Is zelf je SEO verzorgen niet je ding? Dan zijn de SEO-diensten van WebKrunch je op het lijf geschreven! Zeg maar op welk terrasje we mogen langskomen voor een eerste kennismaking. 😉

Webkrunch jan van hove

Jan Van Hove

Jan hangt al even rond op het internet. Op zijn veertien jaar waagde hij zich aan het ontwerp van websites en vanaf toen is hij door het web gebeten. Meer nog. Sinds de oprichting van zijn bureau WebKrunch in 2011 deelt hij die passie en kennis met anderen in trainingsessies op maat of lezingen aan grotere groepen.

Bekijk alle blogartikelen van Jan Van Hove

02KlantentevredenheidWat onze klanten van ons denken?

Rob Swolfs

Recensie via Sortlist
"WebKrunch bouwde de volledige website van mijn bedrijf. Maatwerk tot in de puntjes, dat moet gezegd. Zowel op het gebied van functionaliteiten, SEO als design werden mijn aanwijzingen stipt gevolgd. En als dat niet gebeurde, was daar een bijzonder goede reden voor, onderbouwd met advies dat hout sneed - en, toegegeven, dat het eindresultaat gewoon beter maakte. "

Ilse Sneyders

Recensie via Google
"Er werd echt geluisterd en op maat van mijn noden en doelpubliek een concept uitgewerkt. Veel terugkoppeling en mogelijkheid tot eigen inbreng."

Katleen Eeckels

Recensie via Facebook
"Ik ben héél tevreden over mijn nieuwe website. Goede en snelle service! De website was voor de deadline klaar. Ik heb er positieve reacties over gekregen."

Wilt u meer klanten aantrekken via uw website, beter scoren in de zoekmachines of écht communiceren via sociale media?

Contact