Growth hacking: van proberen kan je leren

 
webkrunch blog growth hacking wat is dat al doende leert men

Growth hacking: klinkt best illegaal

Lap, zo halen we in onze titel al meteen het grote mysterie rond growth hacking weg. Want wat is growth hacking? Behalve iets wat net niet illegaal klinkt? Growth hacking is een fancy marketing term die in essentie neer komt op ‘al doende leert men’.

En voordat je gaat denken dat growth hacking dan gelijk staat met wat aanmodderen, daar is niks van aan. Het is gewoon een erg toegankelijke en hands-on manier van testen welke marketing technieken wel en niet werken voor jouw bedrijf. Sterker nog, lees vooral verder om te ontdekken waarom ook jij aan growth hacking moet doen!

Wat is growth hacking?

Growth hacking is vooral populair geworden door de vele startups die de methode gebruiken om snel en kostenefficiënt te testen welke marketingtechnieken effectief opbrengen. Wat is growth hacking precies? In zekere zin sla je de langgerekte fase van het uitwerken van een uitgebreid marketing plan over. In plaats daarvan speel je kort op de bal en ga je met een beperkt budget experimenteren met verschillende marketing technieken.

Het kernwoord? Data! Want je gaat natuurlijk niet experimenteren als een kip zonder kop. Je houdt nauwgezet alle data bij en evalueert regelmatig. Hoe weet je wat wel of niet werkt? Je toets de data af aan een voorop gesteld doel. Gaat je marketing experiment in de juiste richting? Goed bezig! Kijk of het nóg beter kan door bij te sturen. Gaat iets de verkeerde richting uit? Dan vergeet je dat idee gewoon.

Je merkt het, growth hacking is niet bepaald het betere natte vinger werk. Het is gewoon een methode om op een snelle en efficiënte manier te testen wat wel of niet werkt en op basis van data de juiste beslissingen te nemen en bij te sturen. Resultaatvoetbal, als het ware.

Waarom growth hacking? Is het iets voor jou?

Als je het ons vraagt, waarom niet? Want eerlijk is eerlijk, er zijn wel wat voordelen aan growth hacking. Tenzij je graag je dagen vult met eindeloze vergadering én je een fan bent van tot in de puntjes uitgedachte plannen die al oud nieuws zijn nog voor je ze in de praktijk kan toepassen, moet je growth hacking misschien toch maar eens proberen.

Wat denk je van deze voordelen?

  • Growth hacking laat toe een marketing strategie uit te werken met een erg beperkt budget
  • Je weet op korte termijn wat wel en niet werkt
  • Je neemt beslissingen op basis van feiten, niet op basis van voorspellingen
  • Je werkt resultaatgericht, volledig in functie van je doelstellingen

De valkuilen van growth hacking

Dat growth hacking niet alleen maar voordelen heeft, zegt je intuïtie? Dat klopt! Uiteraard kan je met growth hacking met een beperkt budget en op een mum van tijd achterhalen welke marketing kanalen en technieken voor jou werken. Maar voor je met dat experimenteren begint, is het verstandig om even na te denken over je doelstellingen.

Kwestie van gericht te werken in plaats van te testen om te testen. Want tenslotte wil je resultaat, en hoewel het daar bij growth hacking precies om te doen is, wordt tussen al het geëxperimenteer het doel soms uit het oog verloren. Zet dus af en toe ook je tactische hoed op, wil je succes boeken. En nu we het toch over succes hebben, hier zijn onze top tips om zelf met growth hacking te beginnen.

Growth hacking voor beginners: 5 pro tips!

Met deze 5 growth hacking tips voor beginners zet je zonder risico en met een grote kans op succes je eerste voorzichtige stappen als growth hacker.

  1. Een goede voorbereiding is alles. Stel een duidelijk doel voorop en bepaal exact welke parameter je wil meten. Wil je meer bezoekers op een specifieke pagina? Wil je mensen naar een winkel lokken? Of mensen iets laten downloaden? Wat ook je doel is, de parameter die je wil meten moet je bepalen voordat je met growth hacking begint.
  2. Zoals gezegd, growth hacking draait om de data. Dat betekent dat je die data moet verzamelen, maar ook verder verwerken en analyseren. Hoe ga je dat aanpakken? Verdiep je in Google Analytics en zorg dat alles de juiste settings heeft. Bepaal ook vooraf met welke tool je de data verder gaat verwerken.
  3. Over tools en verwerken gesproken, maak het leven niet moeilijker dan het is. Bekijk of je – naast je vertrouwde Excel – ook andere tools in huis hebt (of in huis kan halen) waarmee je een en andere kan automatiseren. Experimenteren is goed, maar dan bij voorkeur op een efficiënte manier, toch?
  4. En dan nu dé essentie van growth hacking: experimenteer er op los! Wees kritisch en bekijk alles wat je al dacht te weten met je testbril op. Of anders gezegd. Ga er om te beginnen van uit dat je eigenlijk niets weet en nog alles te weten moet komen. Dat is de perfecte houding om – in combinatie met het in het oog houden van je vooraf bepaalde doel – van growth hacking een succes te maken.
  5. Analyseer de data op regelmatige basis. Vergeet wat niet werkt (maar houd de data bij voor later) en verbreed of verdiep je testen en experimenten met die zaken die wél werken. Kortom: experimenteer, analyseer, herhaal. En… bedenk dat wat nu werkt, met het doel dat je nu gesteld hebt niet noodzakelijk nog een absolute waarheid of zekerheid is binnen een paar jaar. Marketing evolueert snel, dus houd die frisse blik en die verkennersmentaliteit maar permanent aan.

Klaar om er in te vliegen? Go! Vind je het allemaal wel erg interessant, maar laat je het toch liever aan een professional over? Als online marketing specialisten hebben we bij WebKrunch natuurlijk wel kaas gegeten van growth hacking. Loop gerust eens bij ons binnen of contacteer ons!

webkrunch hoeckx alain

Alain Hoeckx

Alain is gedreven door online marketing en zet zich de volle honderd procent in opdat ondernemers een maximale return on investment kunnen halen uit hun website en social media. Leuk weetje: Alain behaalde onlangs met glans het Online Marketing Certificaat van Google.

Bekijk alle blogartikelen van Alain Hoeckx

02KlantentevredenheidWat onze klanten van ons denken?

Rob Swolfs

Recensie via Sortlist
"WebKrunch bouwde de volledige website van mijn bedrijf. Maatwerk tot in de puntjes, dat moet gezegd. Zowel op het gebied van functionaliteiten, SEO als design werden mijn aanwijzingen stipt gevolgd. En als dat niet gebeurde, was daar een bijzonder goede reden voor, onderbouwd met advies dat hout sneed - en, toegegeven, dat het eindresultaat gewoon beter maakte. "

Ilse Sneyders

Recensie via Google
"Er werd echt geluisterd en op maat van mijn noden en doelpubliek een concept uitgewerkt. Veel terugkoppeling en mogelijkheid tot eigen inbreng."

Katleen Eeckels

Recensie via Facebook
"Ik ben héél tevreden over mijn nieuwe website. Goede en snelle service! De website was voor de deadline klaar. Ik heb er positieve reacties over gekregen."

Wilt u meer klanten aantrekken via uw website, beter scoren in de zoekmachines of écht communiceren via sociale media?

Contact