Help mijn websiteverkeer daalt!

Help mijn websiteverkeer daalt!

WebKrunch Blog Help Mijn Webverkeer Daalt Uitgelicht
feb 17, 2017

Help mijn websiteverkeer daalt!

4 stappen om het probleem aan te pakken

Een scherpe daling in websiteverkeer is niet meteen wat u wil zien wanneer u uw Analytics-account opent. Oké, uw verkeer is misschien tot het dramatische toe gedaald. Zoveel wordt duidelijk zodra u ingelogd bent op uw account. Maar er is zoveel informatie! Waar begint u dan? En wat heeft deze daling veroorzaakt?

Zowat elke bedrijfswebsite krijgt op een bepaald moment te maken met een terugval in het websiteverkeer en dat voelt vaak beangstigend. Ligt het aan de SEO? Werd u zonet afgestraft door Google? Of misschien gevloerd door de concurrentie? Wanneer – en dus niet ‘als’ – dit fenomeen zich voordoet, heeft ervaring ons geleerd dat u een aantal eenvoudige acties kan ondernemen om uit te vissen wat er precies gebeurd is én meteen ook effectieve tegenmaatregelen te nemen.

Stap 1 – Blijf kalm!

Neen, u hoeft niet meteen het ergste te vrezen of toe te geven aan wilde paniek. De voorbije jaren hebben we al veel bedrijven geholpen die problemen ondervonden met hun websiteverkeer. Geen enkel probleem bleek onoplosbaar.

Wat we bijvoorbeeld vaak merken is dat websiteverkeer kwantitatief wel daalt, maar kwalitatief er net op vooruit gaat. Stel, in plaats van 100 mensen die dagelijks van Google doorklikken naar uw website om daar 10 seconden blijven, lokt u nu misschien maar 40 bezoekers…die minstens 2 minuten op uw website spenderen en dus ook meer met uw content bezig zijn. Zoiets zou met andere woorden net toegejuicht moeten worden!

Daarnaast is het al te verleidelijk te veronderstellen dat die plotse piek of daling de nieuwe norm wordt, terwijl het in feite niet meer is dan een statistische uitschuiver. Ook seizoenen, feestdagen en zelfs sportevenementen in andere landen kunnen het websiteverkeer beïnvloeden. Maar laten we eens uitzoeken wat er écht aan de hand kan zijn.

Stap 2 – Begrijp het wat en waarom.

Een stap achteruit zetten doet soms wonderen voor offline problemen, dus waarom het ook niet eens proberen voor online problemen? Laten we dus even uitzoomen om te zien wat er echt gebeurt met uw website. Ga naar uw Analytics-account en klik op ‘Datum’ in de rechterbovenhoek van het scherm. Dat ziet er ongeveer zo uit:

WebKrunch Blog Websiteverkeer Grafiek 1

Stel vervolgens de eerste dag in en keer voor de tweede parameter één jaar terug in de tijd. In plaats van 2017 kiezen we bijvoorbeeld voor 2016. Klik nu op ‘toepassen’. Zo krijgt u op een snelle en eenvoudige manier een overzicht van de voorbije 13 maanden – zonder daarbij overspoeld te worden door irrelevante details.

WebKrunch Blog Websiteverkeer Grafiek 2

Door de grote hoeveelheid data blijft het echter vrij moeilijk om meteen een trend te identificeren.

Pas daarom de frequentie van de rapporten aan van ‘per dag’ naar ‘per week’. Deze toepassing staat net onder de datum.

WebKrunch Blog Websiteverkeer Grafiek 3

Hiermee neutraliseren we kleine, vaak betekenisloze uitschuivers, pieken en dalingen. Ziezo, nu ziet u duidelijk een trend opduiken voor het voorbije jaar. Een trend die bovendien ook verder reikt dan een snapshot van de laatste dertig dagen!

Maar dat is niet het enige struikelblok. Momenteel wordt al het websiteverkeer gebundeld in één brok gegevens: directe bezoekers, organisch verkeer, betaalde campagnes, mailcampagnes…wat u ook hebt ingezet om mensen naar de website te brengen – het werd allemaal op één hoop gegooid.

Gelukkig kan deze bundel snel en eenvoudig ontrafeld worden! Voelt u op basis van voorgaande info al waar we naartoe willen? Ga binnen Analytics naar ‘Acquisitie‘ (aan de linkerzijde) en klik vervolgens door naar ‘Alle verkeer’ en ‘Kanalen‘. Pas nu de frequentie opnieuw aan naar ‘Per Week’. U krijgt een overzicht van alle standaardkanalen: selecteer enkel die kanalen waarvoor u een trend hoopt te ontdekken. Klik vervolgens op de knop net onder de grafiek om de rijen in kwestie weer te geven.

Merk op dat Analytics u slechts zes kanalen per keer laat selecteren. Dat lijkt misschien weinig, maar normaal gezien kan u de belangrijkste info sowieso afleiden uit de populairste kanalen. Daarnaast kunt u voor het diepere graafwerk specifieke keuzes afvinken en inruilen voor andere opties. Wilt u zich focussen op één specifiek kanaal? Klik onder ‘Kanaalgroepering’ op de naam en u krijgt meteen een overzicht voor dat specifieke item.

In dit voorbeeld kozen we voor ‘Organische zoekopdrachten‘ en ‘Direct‘.

WebKrunch Blog Websiteverkeer Grafiek 4

Wie al te impulsief reageert met Google Analytics brengt zichzelf vaak in nesten. En details durven hier vaak belangrijker te zijn dan het grotere plaatje. Het is daarom dan ook essentieel om tot in het detail na te gaan wat u nu precies ziet.

Bij ons voorbeeld merkt u bijvoorbeeld dat het organische verkeer langzaam daalde tot het begin 2016 weer begon op te klimmen. Daarnaast verdrievoudigde het directe verkeer tegen het einde van januari, maar begon het halverwege april wel te dalen. En ja, al deze details zijn echt belangrijk!

Nu weten we precies wat er aan de hand is. Maar los van het gegeven dat we de verschillende kanalen kunnen identificeren die een daling ondervinden, kunnen we natuurlijk nog veel verder gaan.

Stap 3 – Sluit voor de hand liggende oorzaken uit.

Heeft u toevallig uw website significant gewijzigd net voor of tijdens de daling in het websiteverkeer? Denk bijvoorbeeld aan een vernieuwd design, nieuwe template, verhuis naar een nieuwe server, nieuwe blogpost…ja, zelfs een overstap naar een andere web hosting service kan een enorme impact hebben op uw website! Of misschien werden de robots.txt-bestanden op de server gewijzigd?

Het is dus zeker niet omdat u het niet meteen kan zien dat er niets veranderd is! Net dat veroorzaakt heel wat problemen. Zeker als er iemand de website aan het tweaken is of er nieuwe content aan toevoegt, raden we zeker aan even met deze persoon te overleggen. Uw robots.txt-bestanden kan je hier controleren. Vergeet daarnaast niet dat ook Google Search Console hiervoor een praktische tool ter beschikking stelt: de robots.txt-tester van Crawl.

En hoe is het gesteld met uw server? Is uw website steeds online en presteert hij ook altijd zoals het moet? Zou u het überhaupt weten als de site offline gaat? Een website die vaak onbeschikbaar is, is slecht voor zowel uw bezoekers als zoekmachines. Het is daarom dan ook meer dan een goed idee om uw website te monitoren. Ga er zeker niet van uit dat u het wel zal merken als de website offline gaat – of erger nog: dat mensen het wel zullen melden. Hier raden we PRTG van Paessler aan voor uitgebreide monitoring. Houdt u het liever snel en gemakkelijk, dan is Pingdom een perfecte keuze.

Een ander voor de hand liggende oorzaak van een plotse daling in websiteverkeer kan ook gevonden worden bij Google Analytics zelf. Meer bepaald bedoelen we dan dat uw Analytics code niet op élke pagina van de website geïnstalleerd werd. Een foutje dat opvallend gemakkelijk binnensluipt wanneer er bijvoorbeeld templates of plug-ins toegevoegd of geüpdatet worden. Om deze optie uit te sluiten, controleert u dus best of de Analytics-code echt op elke pagina terug te vinden is. Uiteraard zijn hiervoor ook tools beschikbaar, zoals GA Checker en Screaming Fog.

Tot slot kan het ook gebeuren dat uw website gehackt werd. Ga er dus zeker niet van uit dat niemand anders zichzelf toegang verleend heeft tot uw server zolang u dat niet zelf merkt. Een van onze recentere SEO-consultaties legde een sectie van de website bloot die maar liefst 750 ongepaste pagina’s hostte – uiteraard allemaal eigendom van iemand anders. Vanuit Google’s standpunt kan dat ronduit dodelijk zijn voor uw reputatie. Gelukkig beschikken zowel Google Search Console als Bing Webmaster Tools over de nodige tools om u te informeren over eventuele veiligheidsproblemen. Daarnaast is het meer dan aangeraden om ook proactief de veiligheid van uw server te beschermen. Wacht dus niet op uw webhostingdienst!

Stap 4.1 – Los de daling in niet-organisch verkeer op

U hoeft zeker niet te panikeren wanneer de daling in het websiteverkeer te wijten is aan een of meer verwijzingen die minder clicks generen. Als de site van lage kwaliteit was, ziet u misschien wel minder bezoekers verschijnen, maar misloopt u eigenlijk enkel de low-grade clicks. Vergeet niet dat links van lage kwaliteit doorgaans sowieso uitdoven aangezien Google ze uit zijn rangschikking probeert te weren.

Leverde de verwijzer in kwestie u hoogkwalitatieve resultaten? Dan kan het de moeite zijn om even contact op te nemen. Probeer hen te overtuigen om de link te reactiveren. Dat kan als een gunst, maar misschien helpt het ook om uw content op te frissen. Vangt u hier bot, dan kunt u natuurlijk ook betaalde advertenties suggereren. Over het algemeen geldt echter de regel: als één site clicks kan genereren van hoge kwaliteit, dan bestaan er vast en zeker ook andere opties. U moet ze alleen weten te vinden.

Stap 4.2 – Los de daling in organisch verkeer op

Wanneer de daling in websiteverkeer hoofdzakelijk veroorzaakt wordt door een terugval van het aantal organische bezoekers, dan zouden bovenstaande stappen nu al een nauwkeuriger beeld moeten kunnen schetsen van de specifieke oorzaken. Is de daling gelinkt aan een specifieke datum? Dan kan zelfs een Google-update er voor iets tussen zitten. Misschien gebeurde er iets op uw server of…hebben uw concurrenten actie ondernomen?

Vergeet nooit dat SEO listings ontzettend competitief zijn! Een terugval in de rangschikking kan met andere woorden ook volledig te wijten zijn aan het feit dat uw concurrenten gewoon beter worden in hun SEO! Misschien ligt het dus niet eens aan u.

Merkt u dat het organische verkeer beetje bij beetje daalt op lange termijn, dan moet de oorzaak waarschijnlijk gezocht worden in de algemene SEO-strategie – eerder dan één specifieke fout proberen te identificeren. Misschien gaat de content vervelen, hebt u weinig nieuwe links of werden er al even geen updates uitgevoerd. Of misschien wordt het dringend tijd om eindelijk uw website ook te optimaliseren voor mobiel gebruik?

Google Search Console is het perfecte startpunt om de oorzaak van dergelijke dalingen uit te pluizen. Kijk bij ‘Crawl‘ naar de crawlstatistieken en crawlfouten: hier ziet u meteen of Google überhaupt interesse toont in uw website of er bepaalde struikelblokken zijn die u eerst moet aanpakken. Probeer deze eerst op te lossen.

Klik onder ‘Zoekopmaak‘ door naar HTML-verbeteringen en controleer of er foutmeldingen worden weergegeven. Los ook hier eventuele problemen op. Dat gedeelte van de Google Search Console moet er zo uitzien:

WebKrunch Blog Websiteverkeer

Kijk na of de ‘Handmatige Acties‘ onder Zoekverkeer geen waarschuwingen geven. Daarnaast is het zeker de moeite om de links naar uw website te controleren: zo bent u er zeker van dat ook daar geen foutjes binnengeslopen zijn.

Tot slot zijn ahrefs een perfecte tool om patronen en trends te spotten als u meer wil weten over uw links. Zelfs het gratis gedeelte verschaft voldoende info om relevante info te ontdekken.

Als het aantal verwijspagina’s eruitziet zoals dit voorbeeld, hebt u misschien een probleem:

WebKrunch Blog Websiteverkeer Verwijzingswebsites

Bovendien raden we ook aan om na te gaan of de problemen niet louter veroorzaakt worden door een te klein aantal zoekwoorden of keywords. Onder ‘Zoekverkeer‘ verschijnt de optie ‘Zoekanalyse‘ of Search Analytics. Hier kan de datum aangepast worden om zo verschillende periodes met elkaar te vergelijken. Valt u hier iets op?

WebKrunch Blog Websiteverkeer Zoekverkeer

Tot slot kan ook een onsite audit met tools zoals Screaming Fog of Website Auditor (SEO PowerSuite) helpen om problemen tot in het kleinste detail uit te spitten. Nog altijd geen succes? Klop even bij ons aan! We hebben een ijzersterke ervaring met het identificeren en oplossen van SEO-problemen.

Maar of u ze nu zelf wil aanpakken of beroep doet op onze ervaring: schuif SEO-problemen nooit op de lange baan. Hoe sneller ze worden aangepakt, hoe sneller ze weer beter zullen presteren.

 
Jan Van Hove
Jan Van Hove

Jan Van Hove hangt al even rond op het internet. Op zijn viertien jaar waagde hij zich aan het ontwerp van websites en vanaf toen is hij door het web gebeten. Meer nog. Sinds de oprichting van zijn bureau WebKrunch in 2011 deelt hij die passie en kennis met anderen in trainingsessies op maat of lezingen aan grotere groepen.

Bekijk alle artikels: Jan Van Hove

Contacteer ons

Op zoek naar een expert in SEO of zoekmachineoptimalisatie? Onze experts helpen u verder!

Enkele van Onze klanten

Referentie Logo Vlaamse Overheid
Referentie Logo Bouteligier & De Kerf
Referentie Logo Dagvers
Referentie Logo Baltic Adventures
Referentie Logo Keurslager
Referentie Logo Antwerp Rehab Training
Referentie Logo Essensys
Referentie Logo Just Eat
Referentie Logo De Somer
Referentie Logo Ginotti
Referentie Logo Woordnatie
Referentie Logo Chairz
Referentie Logo Gelato Factory
Referentie Logo Elzenhof Lier
Referentie Logo Styllies
Referentie Logo Netflow IT
Referentie Logo Zanza.be
Referentie Logo VC Schilderwerken
Referentie Logo DD Architect
Referentie Logo Coachingplanet