Zijn nieuwsbrieven efficiënt en hoe kan je dat berekenen?

 
webkrunch blog zijn nieuwsbrieven efficient en hoe kan je dat berekenen

Heeft jouw nieuwsbrief zin in de overvolle inbox van jouw klant? Nemen klanten nog de tijd om newsletters te lezen? En werkt een nieuwsbrief averechts of juist positief in de relatie met jouw klant?

Wees gerust. Het uitsturen van een newsletter over jouw bedrijf of producenten heeft wel degelijk nut. De relatie met de klant of prospect wordt erdoor versterkt. Je blijft in beeld bij de potentiële klant. Die zal dus sneller aan jouw bedrijf denken, als de nood zich stelt. Bovendien is een digitale mailing een goedkope marketingtool. Als de open rate en click through rate van je campagne hoger ligt, krijg je automatisch een vermindering qua gemaakte kost per contact. Leid je die klanten door naar een doordachte landingpage, bekom je hoogstwaarschijnlijk ook daar de gewenste conversie. Het komt er dus op aan je efficiëntie te vergroten.

First things first, wat betekenen al die termen?

Wat is een click through rate (CTR)?

Als een abonnee op een link in je newsletter doorklikt, is dat een succes. De persoon toont interesse om meer te weten over een bepaald thema dat je wilt promoten. De verhouding van het totaal aantal clicks ten opzicht van het totaal aantal vertoningen, is de CTR. Dit getal, uitgedrukt in percentages, wordt ook wel eens klikfrequentie genoemd.

3 tips om je click through rate te verbeteren:

  • Zorg ervoor dat je links tussen de gewone tekst opvallen. Een pijltje voor de tekst plaatsen en het geheel onderlijnen maken het voor de ontvanger duidelijk. Je kan er ook voor kiezen om je links van de tekst af te zonderen, of er zelfs een aparte button voor in te lassen.
  • Beperk het aantal links. Dit hangt samen met het aantal boodschappen in je newsletter. Overlaad de lezer niet met links en kies het doel van je mailing.
  • Maak je call-to-action boodschap concreet en dringend. ‘> Lees nù meer over jouw voordeel’ is beter dan gewoon ‘Lees meer’. Maar maak de boodschap niet te lang.

Wat is het verschil met open rate?

Deze term beschouwt de mate waarin je nieuwsbrief geopend wordt. De open rate geeft je dus een indicatie van de interesse voor jouw boodschap. Je weet dan nog niet of alle ontvangers die je mailing geopend hebben, hem ook effectief gelezen hebben. Daarbij kan de CTR je een voorstelling geven.

3 tips om je open rate te verbeteren:

  • Zorg ervoor dat het onderwerp aanspreekt. Als een onderwerp niet prikkelt, wordt je campagne als saai of zelfs als spam ervaren. Dat is niet goed voor de open rate en de algemene belangstelling voor je nieuwsbrief.
  • Verstuur enkel interessante informatie. Dat lijkt een eenvoudige opdracht, maar in vele newsletters wordt deze fout gemaakt. Houd de lezer centraal in gedachte bij het uitschrijven van je boodschappen. Vertel op een manier dat de lezer het boeiend zal vinden.
  • Kies het goede moment en de juiste frequentie. Een nieuwsbrief moet een minimum van 1 keer per maand halen, maar hoeft zeker niet elke week te vertrekken. Je mag dus niet van de radar verdwijnen, maar ook niet te veel aandacht opeisen. Daarnaast wordt dinsdagvoormiddag vaak aangegeven als het ideale moment om een campagne te versturen, maar in deze is er slechts één methode: testen.

De ideale landingpagina

Een e-mail marketingcampagne leidt de potentiële klant door naar enkele landingspagina’s in jouw website. Een link die doorleidt naar de algemene website is niet interessant. De boodschap in je newsletter heeft een bepaald doel, dat herhaald moet worden in je landingspagina. Bepaal dus vooraf het doel: online verkoop van een bepaald product, een like op Facebook, of het achterlaten van gegevens in een offerteformulier. Het is belangrijk dat je landingpagina dus juist is opgebouwd, zodat de bezoeker er makkelijk doorheen geleid wordt, en de gewenste actie stelt.

Kan je hulp gebruiken bij het opstellen van efficiënte nieuwsbriefcampagnes en landingpagina’s? Wij helpen je graag.

Webkrunch jan van hove

Jan Van Hove

Jan hangt al even rond op het internet. Op zijn veertien jaar waagde hij zich aan het ontwerp van websites en vanaf toen is hij door het web gebeten. Meer nog. Sinds de oprichting van zijn bureau WebKrunch in 2011 deelt hij die passie en kennis met anderen in trainingsessies op maat of lezingen aan grotere groepen.

Bekijk alle blogartikelen van Jan Van Hove

02KlantentevredenheidWat onze klanten van ons denken?

Rob Swolfs

Recensie via Sortlist
"WebKrunch bouwde de volledige website van mijn bedrijf. Maatwerk tot in de puntjes, dat moet gezegd. Zowel op het gebied van functionaliteiten, SEO als design werden mijn aanwijzingen stipt gevolgd. En als dat niet gebeurde, was daar een bijzonder goede reden voor, onderbouwd met advies dat hout sneed - en, toegegeven, dat het eindresultaat gewoon beter maakte. "

Ilse Sneyders

Recensie via Google
"Er werd echt geluisterd en op maat van mijn noden en doelpubliek een concept uitgewerkt. Veel terugkoppeling en mogelijkheid tot eigen inbreng."

Katleen Eeckels

Recensie via Facebook
"Ik ben héél tevreden over mijn nieuwe website. Goede en snelle service! De website was voor de deadline klaar. Ik heb er positieve reacties over gekregen."

Wilt u meer klanten aantrekken via uw website, beter scoren in de zoekmachines of écht communiceren via sociale media?

Contact