Hoezo, je site scoort niet in Google?!

 
webkrunch blog je site laten scoren in google

Het is een frustratie die we bij WebKrunch vaak te horen krijgen: “Mijn site scoort niet in Google.” Want een hoge ranking is belangrijk, en niet alleen voor je ego, maar vooral om je bezoekersaantal de hoogte in te jagen. Hoe komt het dat je concurrent hoger rankt? Maar vooral, wat kan je er aan doen?

We geven je in deze blog post 5 praktische tips om je Google ranking te verbeteren.

Je site scoort niet in Google, is dat een probleem?

Hier hoeven we niet veel woorden aan te spenderen. Het antwoord is volmondig JA. Tenminste, je site rankt niet in Google vanaf de eerste dag, dus als je het over een vrij nieuwe website hebt, moet je mogelijk de zaken gewoon wat extra tijd geven. Is je website al behoorlijk lang online, dan is het tijd voor actie met dit stappenplan om je Google ranking te verbeteren.

Waarom is scoren in Google belangrijk?

Sta hiervoor even stil bij je eigen zoekgedrag online. Meestal ben je op zoek naar een antwoord op een vraag. Je wil weten welke de beste loopschoenen zijn? Wat een goed recept is voor een zomerse cocktail? Of wie er van dakisolatiepremies kan genieten? Dan Google je dat toch gewoon snel even? Precies! En hoeveel pagina’s van die zoekresultaten bekijk je? Weinig. De meeste mensen klikken niet eens voorbij de eerste pagina. Je hebt er bijgevolg alle belang bij om te scoren in Google.

Scoort je website niet, dan moet je ofwel beroep gaan doen op Google Ads of zwaar inzetten op sociale media of mailing campagnes, om maar iets te noemen. Die dingen kosten tijd én geld. Organische zoekresultaten kosten ook tijd, maar het is dé lange-termijn aanpak bij uitstek. Waardevolle content die de vragen van internetgebruikers ook effectief beantwoordt, hoort bovenaan de zoekresultaten terecht te komen. En dat bereik je met onze 5 slimste tips om je Google ranking te boosten.

1. Check of je pagina’s geïndexeerd zijn

Het klinkt als een evidentie, maar toch gebeurt het dat pagina’s om één of andere reden niet geïndexeerd zijn door Google. Je hoef geen SEO-wonder te zijn om te begrijpen dat wat niet geïndexeerd is, ook niet scoort in Google. Lees hier hoe je snel je pagina’s of website kan indexeren in Google.

2. Identificeer de juiste pagina’s om te optimaliseren

Velen hebben de neiging om meteen hun slechtst presterende pagina’s aan te pakken. Maar dat is niet de juiste tactiek. Wat je wél moet doen is op zoek gaan naar die pagina’s die het niet onaardig doen in de zoekresultaten, maar net niet goed genoeg om in de top 4 terecht te komen. (want die genereren 80% van de clicks) Waarom net die pagina’s? Omdat Google een beetje is zoals solliciteren: je moet eerst binnen geraken, dus kies je voor de makkelijkste weg. Eenmaal ze je gezien hebben, kan je laten zien dat je in staat bent om te schitteren.

Hoe vind je snel welke pagina’s je eerst moet aanpakken? Door er Google Search Console bij te halen! (Ben je er nog niet mee vertrouwd? Lees dan snel even het onderdeeltje ‘Aan de slag met Google Search Console’ in onze stap-voor-stap gids voor snel indexeren in Google.)

  1. Ga naar ‘Prestaties’.
  2. Stel volgende filters in: ‘Zoektype: Web’ – ‘Datum: Afgelopen 3 maanden’ – ‘Land: België’ (of iets anders als daar je klanten zitten).
  3. Selecteer ook ‘Gemiddelde positie’.
  4. Ga naar het tabblad ‘PAGINA’S’.
  5. Sorteer op ‘Aantal klikken’ (grootste aantal eerst).
  6. Focus je op die pagina’s die net buiten de top 4 posities vallen. (Zit je nog lang niet in die buurt? Neem dan je posts die al het beste scoren.)

3. SEO die je Google ranking verhoogt: zoektermen

Nu je een selectie van pagina’s hebt die het al redelijk doen, ga je die naar de top 4 in Google duwen. Hoe?

  1. Klik in je Google Search Console (nadat je bovenstaande stappen hebt uitgevoerd) op die pagina die je eerst wil optimaliseren. (Je zal merken dat die vanzelf wordt toegevoegd aan de filters.)
  2. Selecteer het tabblad ‘ZOEKOPDRACHTEN’. (Hier zie je de zoektermen waarmee je voor deze pagina gevonden wordt.)
  3. Haal je pagina erbij en controleer of die termen ook effectief in je tekst verwerkt zitten. (Dat doe je makkelijk met ctrl of cmd F.)
  4. Probeer zo veel mogelijk termen op een natuurlijke manier in je tekst te verwerken. Vermijd keyword stuffing!
  5. Voeg waar mogelijk ook long-tail zoektermen toe die verder inspelen op de zoektermen uit je Google Search Console. Klik hier voor meer informatie over long-tail keywords.
  6. Als het onderwerp het toelaat, creëer dan interne links van de ene pagina naar de andere, want zo stuur je Google én je bezoekers in de juiste richting.

4. SEO die je Google ranking verhoogt: SERP’s

Nu je toch al die stappen op Google Search Console ondernomen hebt, kan je meteen van de gelegenheid gebruik maken om niet alleen je blog posts en teksten te optimaliseren, maar ook je SERP’s. Kijk daarvoor even naar de verhouding tussen het aantal vertoningen en clicks. Lees hier wat een goede CTR (of click-through-rate) is en hoe je die bereikt. Is je tekst in de SERP’s sterk genoeg? Nodigt die uit om erop te klikken? Zit alles achterliggend en technisch goed ineen? Maak je gebruik van Schema Markup waar dat kan?

5. Technische optimalisatie voor sites die slecht scoren

Nu we het toch al kort even aanhaalden, is het een goed idee om wat dieper in te gaan op het technische aspect van SEO. Uiteraard is kwalitatieve, relevante en unieke content belangrijk. Maar ook de technische kant van je website speelt een belangrijke rol in je Google ranking. Denk aan snelheid, mobiel vriendelijkheid en dat soort zaken. Bekijk hiervoor zeker eens onze top 10 SEO tips om het Google algoritme te vriend te houden.

De beste raad die we kunnen geven als je site niet scoort in Google is om vooral kritisch te blijven voor jezelf en een website te creëren die écht een antwoord biedt op de vragen van je klanten. Je maakt in eerste instantie geen website voor Google, maar voor je website bezoekers. Het probleem is dat je ook gevonden moet worden. Dat gaat het makkelijkst als je ook effectief scoort in de zoekresultaten. Met relevante content en een website die goed ineen zit én het extra duwtje in de rug met de tips uit deze blog post moet het lukken.

Vertrek je graag vanuit pole positie en met een stevige basis? WebKrunch levert strakke websites af die hoge toppen scheren. Meer weten? We maken graag tijd voor een babbel.

Webkrunch jan van hove

Jan Van Hove

Jan hangt al even rond op het internet. Op zijn veertien jaar waagde hij zich aan het ontwerp van websites en vanaf toen is hij door het web gebeten. Meer nog. Sinds de oprichting van zijn bureau WebKrunch in 2011 deelt hij die passie en kennis met anderen in trainingsessies op maat of lezingen aan grotere groepen.

Bekijk alle blogartikelen van Jan Van Hove

02KlantentevredenheidWat onze klanten van ons denken?

Rob Swolfs

Recensie via Sortlist
"WebKrunch bouwde de volledige website van mijn bedrijf. Maatwerk tot in de puntjes, dat moet gezegd. Zowel op het gebied van functionaliteiten, SEO als design werden mijn aanwijzingen stipt gevolgd. En als dat niet gebeurde, was daar een bijzonder goede reden voor, onderbouwd met advies dat hout sneed - en, toegegeven, dat het eindresultaat gewoon beter maakte. "

Ilse Sneyders

Recensie via Google
"Er werd echt geluisterd en op maat van mijn noden en doelpubliek een concept uitgewerkt. Veel terugkoppeling en mogelijkheid tot eigen inbreng."

Katleen Eeckels

Recensie via Facebook
"Ik ben héél tevreden over mijn nieuwe website. Goede en snelle service! De website was voor de deadline klaar. Ik heb er positieve reacties over gekregen."

Wilt u meer klanten aantrekken via uw website, beter scoren in de zoekmachines of écht communiceren via sociale media?

Contact