Houdt de Belgische KMO haar klanten bij in de digitale wereld?

 
webkrunch blog houdt de belgische kmo haar klanten bij in de digitale wereld

Waar staan de Belgische kmo’s op vlak van digitale marketing? Die vraag stelde GfK in een studie bij 700 Belgische KMO’s. En wat blijkt? Kleinere ondernemingen hechten weinig belang aan hun online aanwezigheid. Dat is niet onbegrijpelijk, maar niet verstandig.

Consument is digitaal

De klant heeft de stap naar de digitale wereld namelijk wél genomen. Een bedrijf dat niet investeert in online marketing, loopt het contact met die klanten dus volledig mis. 1 Belg op 3 heeft een smartphone en 79% hiervan gebruikt die om lokale informatie te vinden. 84% van die mensen neemt ook effectief contact op of beslist om te kopen. Tegelijkertijd heeft slechts 13% van de Belgische KMO’s een website die aan het mobiel gebruik is aangepast, en slecht 5% beschikken over een eigen mobiele toepassing. Ook zijn er nog steeds bedrijven die geen website hebben: in vrije beroepen bijvoorbeeld is slechts 1 op 4 digitaal vertegenwoordigd.

Ongekend maakt onbemind

Op social media gaat het wat beter: 40% van de bedrijven is aanwezig op social media. Vooral Facebook is populair, en opnieuw blijft de kracht van onder meer Twitter en Linkedin ongekend. Maar het schoentje knelt vooral bij het inzicht in al die online producten: slechts 17% van de KMO’s weet wat zijn digitale investeringen opbrengen. Alle anderen baseren zich louter op veronderstellingen. Dat de kracht van online en mobiel onderschat wordt, is dus niet onverstaanbaar.

De trein nog niet gemist

Maar er is ook goed nieuws. Wie nu zijn koudwatervrees overwint, en wel in online marketing durft investeren, maakt snel grote sprongen. Hoog tijd om online te blinken.

  • Waar het offline moeilijk is om op te vallen naast grote internationale bedrijven, kan een KMO zich in de digitale wereld wel naast de grote jongens plaatsen.
  • Een plaats in een grotere markt ligt dus voor het grijpen, ook buiten de grenzen van ons land.
  • Bovendien is investeren in online marketing, van een website laten bouwen tot advies op maat vragen erg betaalbaar geworden, en kan het nut van elke besteding exact gemeten worden.

Vond u dit blogartikel interessant? Wenst u meer informatie of hebt u interesse in n van onze diensten? Contacteer ons.

Webkrunch jan van hove

Jan Van Hove

Jan hangt al even rond op het internet. Op zijn veertien jaar waagde hij zich aan het ontwerp van websites en vanaf toen is hij door het web gebeten. Meer nog. Sinds de oprichting van zijn bureau WebKrunch in 2011 deelt hij die passie en kennis met anderen in trainingsessies op maat of lezingen aan grotere groepen.

Bekijk alle blogartikelen van Jan Van Hove

02KlantentevredenheidWat onze klanten van ons denken?

Rob Swolfs

Recensie via Sortlist
"WebKrunch bouwde de volledige website van mijn bedrijf. Maatwerk tot in de puntjes, dat moet gezegd. Zowel op het gebied van functionaliteiten, SEO als design werden mijn aanwijzingen stipt gevolgd. En als dat niet gebeurde, was daar een bijzonder goede reden voor, onderbouwd met advies dat hout sneed - en, toegegeven, dat het eindresultaat gewoon beter maakte. "

Ilse Sneyders

Recensie via Google
"Er werd echt geluisterd en op maat van mijn noden en doelpubliek een concept uitgewerkt. Veel terugkoppeling en mogelijkheid tot eigen inbreng."

Katleen Eeckels

Recensie via Facebook
"Ik ben héél tevreden over mijn nieuwe website. Goede en snelle service! De website was voor de deadline klaar. Ik heb er positieve reacties over gekregen."

Wilt u meer klanten aantrekken via uw website, beter scoren in de zoekmachines of écht communiceren via sociale media?

Contact