Ben jij met je bedrijf online? Natuurlijk! Je website is de ruggengraat van je online strategie. Maar vermeldt je website alle gegevens die je wettelijk moét vermelden? Belangrijk om te checken, want inbreuken op de online wetgeving worden alsmaar strikter opgevolgd.
Privacy en data zijn een hot topic op dit moment. Dat betekent waarschijnlijk dat je al iets hebt opgevangen over de GDPR-wetgeving. Die Europese regels leggen bedrijven op hoe ze de privacy van hun bezoekers moeten garanderen. Je website zal dan ook daaraan moeten voldoen. Een mooi moment om op te frissen welke gegevens écht op je website moeten staan.
Welke info moet er op je website staan?
- de volledige, correcte naam van je onderneming
- de rechtsvorm van je onderneming
- het adres van de maatschappelijke zetel
- actuele contactgegevens: je telefoonnummer en e-mailadres
- je ondernemingsnummer en btw-nummer
En heb je een vergunning voor je activiteiten? Dan moet je ook de gegevens van de toezichthoudende overheid duidelijk vermelden.
Niet vergeten: ook op je Facebookpagina moeten deze gegevens duidelijk zichtbaar zijn voor al je bezoekers.
? Visueel ingesteld? Geen probleem! We hebben de info verzameld in een infographic. ?
Waar plaats je de verplichte info op je website?
Het oog wil ook wel wat. Dus je wilt niet dat al deze informatie je klanten belemmert. Je website moet er goed blijven uitzien én blijven doen waar hij voor dient: klanten overtuigen. Plaats daarom de verplichte info in de voettekst onder elke pagina. Ook de contactpagina is een geschikte plaats.
En wat met je webshop?
De wet op de handelspraktijken is van toepassing op je webshop – en dat brengt nog andere verplichtingen met zich mee.
GDPR: verplichte informatie op je website
De Europese wet op de dataretentie (GDPR) stelt ook enkele voorwaarden aan je website. Het doel van de wet: de privacy en de gegevens van je bezoekers beter beschermen. En dat heeft een aantal gevolgen voor jouw website:
- Gebruik je cookies op je website? Gebruik je Google Analytics, een live-chatsoftware of een Facebook-Pixel? Dan moet je dat aan je bezoekers melden én hun toestemming vragen. Dat doe je helder en duidelijk met een cookiebanner.
- Kunnen bezoekers een contactformulier invullen op je website, waarbij ze hun gegevens versturen? Dan moet je een privacybeleid opstellen en publiceren bij het contactformulier zelf.
- Als je de gegevens van je bezoekers vraagt voor direct marketing (zoals mailings of acties), dan moet je bezoeker daar de toestemming voor geven. Stel verwerkings- en privacyvoorwaarden op, die je bezoeker moet goedkeuren, bijvoorbeeld door een vakje aan te vinken.
De FOD Economie kijkt mee (en je klanten ook)
Data en privacy worden alsmaar belangrijker in een wereld waar alles online verloopt. Zorg dus dat je in orde bent met alle gegevens die op je website moeten staan. De FOD Economie houdt een oogje in het zeil en kan boetes opleggen als je website niet voldoet.
Maar vergeet vooral niet: je doet het ook ter bescherming van je klanten. Je toont hen dat hun gegevens veilig zijn bij jou. Je voorziet toch ook een HTTPS-verbinding zodat je bezoekers veilig kunnen surfen? Zorg ervoor dat je het vertrouwen van je klanten en bezoekers houdt. Je hebt er alleen maar bij te winnen.
Online-expert nodig om je onlinegegevens altijd up-to-date te houden? Contacteer Webkrunch voor jouw allround onlinemarketing. Je ziet: het is een veilige keuze ?