Je eigen webshop? Deze informatie moet verplicht op je webshop staan

Je eigen webshop?
Deze info moet je verplicht vermelden

apr 12, 2018

Je eigen webshop? Deze informatie moet verplicht op je webshop staan

Je eigen webshop laten maken is altijd een slim idee. Je versterkt met je digitale webshop je bestaande verkoopkanalen. Of je kiest ervoor om volledig digitaal te gaan. Ook de Vlaamse ondernemers zijn steeds meer gewonnen voor de online shop en zijn online bezig aan een stevige inhaalbeweging.

Een eigen webshop lanceren brengt echter ook wat verplichtingen met zich mee. In tijden waarin data en privacy steeds meer aandacht krijgen, moet je als webshopeigenaar je klanten ook goed informeren. Wil je weten welke informatie verplicht op je webshop moet staan? Webkrunch maakte een handig overzicht voor je.

Oh ja, wil je een webshop laten maken die meteen 100% in orde is? Dan mag je ons altijd bellen.

Algemene voorwaarden webshop: essentieel

Om jezelf én je klant goed te beschermen, is het opstellen van algemene voorwaarden voor je webshop onmisbaar. Webkrunch kan je daarbij helpen. Heb je al algemene voorwaarden? Zorg er dan voor dat die makkelijk bereikbaar zijn vanop elke uithoek van je website. Een link onderaan elke pagina is dan een goede oplossing.

Let er ook op dat je klant de algemene voorwaarden moét goedkeuren wanneer hij een bestelling plaatst. Dat kan makkelijk, door hem bij elke bestelling een vakje te laten aanvinken.

Lees hier meer over algemene voorwaarden voor je webshop.

Privacyvoorwaarden webshop: al over nagedacht?

Door de storm die losbrak rond Facebook en privacy, zijn klanten steeds meer op hun hoede bij het doorgeven van informatie. Volledig terecht, natuurlijk. Ook de overheid probeert steeds meer een kader te creëren dat de data van online gebruikers goed beschermt.

Om dat goed te kunnen doen, werd de GDPR-wet ontwikkeld op Europees niveau. Deze wetgeving bepaalt hoe websites en webshops met de privacy en data van hun klanten moeten omgaan.

De GDPR-wetgeving wordt vanaf 25 mei 2018 van kracht. Zorg er dan ook voor dat je volledig in regel bent met de nieuwe voorschriften! We zetten ze hier even voor je op een rijtje.

GDPR en webshop: waar hou je rekening mee?

De kern van de zaak is eenvoudig: je moet je klanten en bezoekers laten weten wat je doet met hun data. Bovendien moeten ze ook expliciet toestemming geven aan jou als jij ze wilt gebruiken voor marketing- of verkoopdoeleinden.

Zorg ervoor dat jouw webshop voorzien is van:

  • Een cookiebeleid. Met cookies hou je het gedrag van bezoekers op je webshop bij, om zo beter te kunnen inspelen op hun behoeften. Als je Google Analytics, een live-chatsoftware of een Facebook-pixel gebruikt, moet je dit laten weten aan je klanten. Je bezoekers moeten ook hun toestemming geven. De oplossing: een cookiebanner die pas verdwijnt wanneer je bezoeker akkoord gaat met jouw cookiebeleid.
  • Een privacy- en verwerkingsbeleid. Als klanten hun gegevens invullen op je website, moet je hen duidelijk laten weten waarvoor deze informatie gebruikt zal of kan worden. Publiceer je privacy- en verwerkingsvoorwaarden bij elk formulier op je website – en zorg ervoor dat je klanten hun goedkeuring kunnen geven door een vakje aan te vinken.

Verplichte info webshop: de basics

Naast de handige checklist die we je al gaven voor de verplichte info op je webshop, voorzie je jouw online shop natuurlijk ook van de basics om in goed vertrouwen met je klanten in contact te treden:

  • de volledige, correcte naam van je onderneming
  • de rechtsvorm van je onderneming
  • het adres van de maatschappelijke zetel
  • actuele contactgegevens: je telefoonnummer en e-mailadres
  • je ondernemingsnummer en btw-nummer

Tijd om alle verplichte info op je webshop te voorzien? Je doet het beter vandaag dan morgen – zeker met de nieuwe GDPR-wetgeving die binnenkort van kracht wordt. Want respectvol online communiceren en handelen met je klanten, dat levert je gegarandeerd de grootste winst op.

 
Jan Van Hove
Zaakvoerder
Jan Van Hove
Jan Van Hove hangt al even rond op het internet. Op zijn veertien jaar waagde hij zich aan het ontwerp van websites en vanaf toen is hij door het web gebeten. Meer nog. Sinds de oprichting van zijn bureau WebKrunch in 2011 deelt hij die passie en kennis met anderen in trainingsessies op maat of lezingen aan grotere groepen.
Bekijk alle artikels: Jan Van Hove

Contacteer ons

Op zoek naar een partner voor je webshop wettelijk in orde te brengen? Alain helpt je verder!

+32 (0) 3 435 02 05

Enkele van Onze klanten

referentie-logo-century-21
Referentie Logo Vlaamse Overheid
Referentie Logo Just Eat
Referentie Logo Bouteligier & De Kerf
Referentie Logo Keurslager
Referentie Logo Essensys
Referentie Logo Zanza.be
Referentie Logo De Somer
Referentie Logo Antwerp Rehab Training
Referentie Logo Ginotti
Referentie Logo Dagvers
Referentie Logo Woordnatie
Referentie Logo Baltic Adventures
Referentie Logo Gelato Factory
Referentie Logo Chairz
Referentie Logo Elzenhof Lier
Referentie Logo Styllies
Referentie Logo Netflow IT
Referentie Logo VC Schilderwerken
Referentie Logo DD Architect
Referentie Logo Coachingplanet