Lokaal sterke SEO

 
webkrunch lokale sterke seo zoekmachine google

Lokale SEO, bestaat dat eigenlijk?  Want werkt zo’n zoekmachine niet per definitie wereldwijd? Wel ja, dat wel, maar Google houdt ook van relevantie, dat las je al in onze post over Google updates. En dus probeert Google je vooral bakkers in jouw buurt te laten zien, dankzij lokale SEO of local SEO, zoals wij digital marketeers dat noemen. 😉

Wat is lokale SEO?

De verklaring zit eigenlijk al in de term: lokale SEO is erop gericht om weergegeven te worden in lokale zoekresultaten. Waarom zijn lokale zoekopdrachten belangrijk? Omdat onderzoek uitwijst dat een flink percentage van de zoekopdrachten gebruikt worden om lokale bedrijven of diensten op te zoeken.

Kortom, met algemene SEO zorg je ervoor dat men weet dat jij de beste bakker bent. Fijn, denk je dan. Maar met lokale SEO haal je ook effectief klanten naar je toe! Want het is die lokale SEO die ervoor zorgt dat je in de zoekresultaten verschijnt als de beste bakker in de buurt! Toegegeven, voor de beste pistoletjes of éclairs durf ik ook al wel eens een toertje omrijden, maar ineens de provinciegrenzen over, dat is toch wat te ver gezocht!

Dus: lokale SEO is een techniek die de locatie van je bedrijf gebruikt en ervoor zorgt dat mensen niet alleen weten wat je doet én dat je daar bangelijk goed in bent, maar ook – en vooral – dat je bij hen in de buurt zit. Met lokale SEO word je beter gevonden in de buurt waar je klanten wonen.

Lokale SEO: Google Mijn Bedrijf en andere local SEO tips

We vermeldden het hierboven al, lokale SEO is een techniek. Goed nieuws dus, want dat betekent dat we je meteen een aantal tips kunnen geven om te scoren in de lokale zoekresultaten.

  • Google Mijn Bedrijf ofte Google My Business. Google Mijn Bedrijf is echt je geheim wapen in de lokale SEO campagne. Als je je nog niet bij Google hebt geregistreerd, moet je dat NU doen! Het is namelijk dé ideale tool om Google te vertellen waar je zaak is, wanneer je open bent en waarvoor je klanten bij je terecht kunnen. Het zorgt er ook voor dat je netjes op hun immer populaire Google Maps verschijnt met alle juiste gegevens. En je kan er ook reviews mee verzamelen, kwestie van je reputatie meteen wat op te schroeven! 😉
  • Social proof – reviews van klanten. Kijk, die mannen van Google zijn niet bepaald van gisteren. Ze begrijpen best dat jij over jezelf de lofzang zingt. Maar als ook anderen – het liefst zo veel mogelijk anderen – dat ook beginnen te doen, dán wordt dat ineens een andere zaak. Social proof, heet dat, de digitale vorm van mond-aan-mond reclame. Zoiets wérkt en dat weet Google ook!
  • Sterke SEO teksten met een zoekwoordenonderzoek. Hoe vertel je Google dat je de beste bakker of schilder uit de buurt bent? Door dat in je website teksten te verwerken natuurlijk. Lees hiervoor onze 10 tips voor SEO teksten die scoren!
  • Verwerk je locatie in je meta titels & omschrijvingen. Stel je voor, je staat lekker hoog in de zoekresultaten maar je resultaat in de SERP vermeld niet waar je je bevindt. Voor je het weet scrolt die potentiële klant gewoon aan je voorbij!
  • Optimaliseer URL’s met je locatie. In het kader van alle kleine beetjes helpen is dit weeral een extra signaal dat je lokale SEO een boost moet geven.
  • Zet je locatie goed zichtbaar op je website. Een goed zichtbare locatie op je website is uiteraard goed voor je bezoekers, maar ook voor de Google Crawler. Gebruik hiervoor bij voorkeur de footer van je website. Zo staat je adres netjes op elke pagina zonder dat je het voortdurend hoeft te herhalen.
  • Gebruik Schema Markup. Schema Markup is een uitgelezen methode om in de zogenaamde Rich Snippets terecht te komen, zowat het vloeibare goud van de zoekresultaten! Je kent ze wel, de resultaten die uitgelicht worden met foto’s, sterren reviews en noem maar op. Je kan er gewoon niet naast kijken!

Je merkt het, met lokaal sterke SEO, sta je lokaal sterk want je wordt gevonden! De meeste tips kan je eenvoudig zelfs toepassen. Heb je hulp nodig bij bijvoorbeeld het gebruik van Schema Markup voor je lokale SEO? Laat het ons weten! WebKrunch helpt je graag verder om het online potentieel van je bedrijf te maximaliseren.

Webkrunch jan van hove

Jan Van Hove

Jan hangt al even rond op het internet. Op zijn veertien jaar waagde hij zich aan het ontwerp van websites en vanaf toen is hij door het web gebeten. Meer nog. Sinds de oprichting van zijn bureau WebKrunch in 2011 deelt hij die passie en kennis met anderen in trainingsessies op maat of lezingen aan grotere groepen.

Bekijk alle blogartikelen van Jan Van Hove

02KlantentevredenheidWat onze klanten van ons denken?

Rob Swolfs

Recensie via Sortlist
"WebKrunch bouwde de volledige website van mijn bedrijf. Maatwerk tot in de puntjes, dat moet gezegd. Zowel op het gebied van functionaliteiten, SEO als design werden mijn aanwijzingen stipt gevolgd. En als dat niet gebeurde, was daar een bijzonder goede reden voor, onderbouwd met advies dat hout sneed - en, toegegeven, dat het eindresultaat gewoon beter maakte. "

Ilse Sneyders

Recensie via Google
"Er werd echt geluisterd en op maat van mijn noden en doelpubliek een concept uitgewerkt. Veel terugkoppeling en mogelijkheid tot eigen inbreng."

Katleen Eeckels

Recensie via Facebook
"Ik ben héél tevreden over mijn nieuwe website. Goede en snelle service! De website was voor de deadline klaar. Ik heb er positieve reacties over gekregen."

Wilt u meer klanten aantrekken via uw website, beter scoren in de zoekmachines of écht communiceren via sociale media?

Contact