Nee, we draaien je geen loer met deze blogpost. We zuigen ook niets uit onze duim – beloofd! Recent onderzoek toont aan dat de juiste emoji’s de conversie van je doelpubliek sterk beïnvloeden. Als je ons niet gelooft: hier vind je de volledige studie. Als je géén zin hebt in eindeloze academische teksten, vatten we het onderzoek graag voor je samen.
In een notendop: onderzoek naar invloed van emoji’s op conversie
In het kort: deelnemers die berichten ontvingen mét emoji’s, onthielden de boodschap véél beter dan deelnemers die hetzelfde bericht ontvingen zonder emoji’s. Die kleine leuke hebbedingetjes maken je boodschap dus krachtiger.
Dat is niet alles. De studie toont ook aan dat emoji’s ervoor zorgen dat je bedrijf vriendelijker overkomt. Deelnemers die online chatten met een expert die emoji’s gebruikte, beoordeelden dat gesprek als vriendelijker én sterker dan wanneer er géén emoji’s werden gebruikt.
Een paar cijfertjes om dat te staven? Emoji’s in een tweet verhogen het engagement met maar liefst 24,5%. Voor een Facebookpost wordt dat 57 procent meer likes én 33 proces meer shares. Voor zo’n resultaten zouden ze verdorie een emoji moeten uitvinden!
De 10 populairste emoji’s
Kan jij raden welke emoji’s het meest gebruikt worden online? Wij raadden er alvast 9 van de 10. Alleen die kersboom hadden we niet zien aankomen. Onthoud die lijst. Want deze emoji’s maken je boodschap herkenbaarder en gebruik je makkelijk het hele jaar door.
(Goed. Die kerstboom niet. Maar je begrijpt waar we naartoe willen, toch?)
- ?
- ?
- ?
- ?
- ?
- ?
- ?
- ?
- ?
- ?
10 emoji’s voor méér engagement
Meer likes, commentaren op je post én shares? Schud dan één van de volgende 10 emoji’s uit je digitale mouw.
Opvallend: de top 5 bevat géén gezichtjes. Bovendien is de lijst grondig verschillend van de meest populaire emoji’s. Dat kan zijn omdat nieuwe, verrassende emoji’s mensen aanporren om sneller door te klikken. Nieuwigheden prikkelen altijd meer dan de platgetreden paden, niet?
- ?
- ?
- ?
- ?
- ?
- ?
- ?
- ?
- ?
- ?
10 emoji’s voor méér clicks
Wow: géén gezichten in deze top 10 – verrassend, toch? En wat doet die jeans daar in godsnaam tussen? Wat er ook van zij, misschien is het net de surprisefactor die de click-through rate door het dak stuwt. Hoe origineler je bent, hoe sneller mensen je willen leren kennen.
- ?
- ?
- ?
- ?
- ?
- ?
- ?
- ?
- ?
- ?
Wil je jouw blogs of sociale media ook pimpen met emoji’s die doen wat ze moeten doen? Leg je online communicatie dan in handen van WebKrunch. Zo ben je er zeker van dat je nét genoeg emoji’s integreert – zonder te vervallen in een waterval aan gezichtjes, kerstbomen en jeansbroeken waar je lezer hoofdpijn van krijgt.