Meta description schrijven Google

Metadata voor jouw Google zoekresultaten:
zo geef je jouw SEO een boost

webkrunch-blog-google-meta-description-schrijven
mei 17, 2018

Meta description schrijven Google

Binnenkomer: Google heeft de toegestane lengte van zijn meta descriptions zowat verdubbeld – van maximum 160 tekens naar 300 tekens.

En dan, vraag je?

Wel, dat is belangrijk nieuws voor iedereen die wil inzetten op doeltreffende SEO. Om te weten waarom dat écht wel relevant is, moeten we even kijken naar wat de metadescriptions precies doen. En natuurlijk leggen we je uit hoe je jouw voordeel doet met langere meta descriptions in Google. Volg je mee?

Metatitle en Metadescription: wat zijn dat voor beestjes?

Oh jee, een praktijkoefening… Tja, het moet dan maar. Om goed te kunnen volgen, doe je eerst het volgende:

  • Surf naar Google.be.
  • Typ “Webkrunch” in de zoekbalk.
  • Bekijk de zoekresultaten.

Je ziet nu de zoekresultaten zoals je die altijd ziet wanneer je iets zoekt in Google. Tijd om de zaken te benoemen:

  • De blauwe link bovenaan elk tekstblokje, is de Metatitle.
  • Het tekstblokje zelf noemen we de Metadescription.

En plots waren daar metadata, of hoe zit dat?

Die gegevens komen niet uit de lucht vallen. Copywriters en webdesigners integreren die data in jouw website, zodat je in de zoekresultaten verschijnt met een krachtige titel en een overtuigende introtekst.

Het doel van die data: jou doen opvallen in de zoekresultatenlijst en ervoor zorgen dat de surfer jouw website kiest om op door te klikken. Er wordt dus goed over nagedacht.

Zo moesten jouw metadata eruitzien

Tot nu toe moest jouw SEO-copywriter rekening houden met enkele beperkingen als hij je metadata schreef. Zo mocht de metatitle niet langer zijn dan 55 tekens – inclusief spaties. De meta description was dan weer beperkt tot 155/160 tekens, inclusief spaties.

Tot vandaag, dan. Want de regels zijn versoepeld!

Nieuwe regels – maar met welk effect?

Sinds 2018 mag de metadescription van je website tot 300 woorden tellen. Goed nieuws? Jazeker! Slecht nieuws? Wie weet…

De reden waarom Google deze stap zet, is zoals altijd onduidelijk. Bij Google communiceren ze namelijk niet graag over hun beweegredenen. Maar de kern van hun aanpak is wél duidelijk: het gebruiksgemak van de zoekmachine verbeteren.

Ze willen surfers dus nóg sneller de juiste info over elke website geven. En dat biedt jou een heleboel kansen. Maar het heeft ook een keerzijde.

De kans: betere tekst, méér kans op bezoekers

Goed, dat is een balletje in open doel trappen. Doordat je meer ruimte hebt om je (beperkte) verhaal te doen, kan je de lezer ook beter overtuigen. Je copywriter heeft meer plaats om zijn argumenten op te bouwen en de lezer naar jouw website te lokken.

De valkuil: als alles al verteld is, dan…

Het risico: té veel zeggen. Elke copywriter zal het je vertellen. Elk woord dat je schrijft is een kans dat je aan overselling gaat doet. Te veel verkopen. En dan kan je de mist ingaan op twee manieren:

  • Of je verliest de interesse van je lezer.
  • Of je geeft te veel informatie, waardoor hij niet meer verder zal lezen (of klikken, in dit geval).

Alles staat of valt dus met slimme copywriting voor je metadescription. Je copywriter kan zich wat meer uitleven, want hij heeft meer plaats. Maar let op dat je niet te veel info prijsgeeft of de slechte argumenten gebruikt. Want in dat geval kan je bezoeker jouw link links laten liggen.

Metadescriptions schrijven volgens de regels van het vak – én die terecht laten komen op een ijzersterke website? Daarvoor mag je ons altijd bellen!

 
Jan Van Hove
Zaakvoerder
Jan Van Hove
Jan Van Hove hangt al even rond op het internet. Op zijn veertien jaar waagde hij zich aan het ontwerp van websites en vanaf toen is hij door het web gebeten. Meer nog. Sinds de oprichting van zijn bureau WebKrunch in 2011 deelt hij die passie en kennis met anderen in trainingsessies op maat of lezingen aan grotere groepen.
Bekijk alle artikels: Jan Van Hove

Contacteer ons

Metadescriptions schrijven volgens de regels van het vak – én die terecht laten komen op een ijzersterke website?

+32 (0) 3 435 02 05

Enkele van Onze klanten

referentie-logo-century-21
Referentie Logo Vlaamse Overheid
Referentie Logo Just Eat
Referentie Logo Bouteligier & De Kerf
Referentie Logo Keurslager
Referentie Logo Essensys
Referentie Logo Zanza.be
Referentie Logo De Somer
Referentie Logo Antwerp Rehab Training
Referentie Logo Ginotti
Referentie Logo Dagvers
Referentie Logo Woordnatie
Referentie Logo Baltic Adventures
Referentie Logo Gelato Factory
Referentie Logo Chairz
Referentie Logo Elzenhof Lier
Referentie Logo Styllies
Referentie Logo Netflow IT
Referentie Logo VC Schilderwerken
Referentie Logo DD Architect
Referentie Logo Coachingplanet