Jouw nieuwsoverzicht op Facebook gaat drastisch veranderen!

Jouw nieuwsoverzicht op Facebook
gaat drastisch veranderen!

webkrunch-blog-facebook-nieuwsoverzicht
jan 12, 2018

Jouw nieuwsoverzicht op Facebook gaat drastisch veranderen!

Facebook kondigde zopas aan dat het zijn algoritme weer eens gaat veranderen… niets nieuw hoor ik je denken. Wel deze wijzigingen zullen drastischer zijn dan alle voorgaande. Het vernieuwde algoritme moet er namelijk voor zorgen dat je meer met je ‘vrienden’ gaat communiceren. Dit betekent dat content van uitgevers en merken minder snel bovenaan je Facebookfeed komt te staan.

Facebook minder verslavend maken voor de gebruiker

De Big Chief, Mark Zuckerberg, wil dat je als gebruiker minder tijd gaat doorbrengen op Facebook. Er is namelijk een discussie gaande dat Facebook een verslavende werking heeft en daar moet iets aan worden gedaan. Gebruikers wereldwijd ervaren Facebook bij passief gebruik als schadelijk en verslavend (Facecrack). Als er dus doelloos door het nieuwsoverzicht wordt gescrold zonder dat er enige interactie zoals liken of reageren plaatsvindt spreekt men over passief gebruik. Het tonen van meer content van je vrienden moet voor minder passief Facebook-gebruik zorgen.

Maar draait Facebook niet eerder op inhoud van merken en bedrijven in plaats van vriendenstatussen en foto’s? 🤔

Ik ben in ieder geval eerder geneigd om te reageren op een artikel van De Standaard dan op de zoveelste status à la: ‘Hoera, het sneeuwt buiten!’. Facebook is mijn inziens meer en meer een nieuwsplatform geworden dat ons voorziet van inhoud en entertainment. Een platform waar discussies door media worden aangewakkerd.
Maar goed, volgens Facebook wordt ons welzijn bevordert door berichten van vrienden te laten zien die wij het liefst willen delen of waarop wij kunnen reageren.

Wist je dat: Je kan als gebruiker ook je complete nieuwsoverzicht blokkeren mocht je daar behoefte aan hebben.
Dat doe je met deze Google Chrome extensie. Je nieuwsoverzicht zal er dan vrij blanco gaan uitzien.

Bereik pagina’s daalt drastisch

Media, merken en organisaties zullen er rekening mee moeten houden dat het bereik nog meer zal afnemen. (< 2% – 6% bereik)  Dat betekent dat uitgevers nog meer focus op andere distributiekanalen moet aanbrengen om de doelgroep te bereiken. Of er moet rekening worden gehouden met een flink social marketingbudget. Vervelend nieuws uiteraard als je als mediabedrijf in hoge mate afhankelijk bent van Facebook. Hoe groot de verdeling tussen content van vrienden en content van media in jouw nieuwsoverzicht zal zijn is nog onbekend.

Video’s nog belangrijker als voorheen

Niet alles gaat overigens veranderen. Facebook blijft nog steeds inzetten op video’s. Logisch, want door video’s blijven gebruikers langer op Facebook en vindt er over het algemeen een hoge interactie plaats. Vooral livestream video’s van pagina’s krijgen veel belang en dus een hoger bereik. ( +- 10% bereik)

Krijg je als pagina weinig reacties, dan zul je nog meer in bereik worden gestraft.
Toch denk ik, dat het al bij al wel zal mee vallen met een verlaagd gebruik van het platform. Het zou natuurlijk een strategische zet van Mark Zuckerberg kunnen zijn, om de critici tegemoet te komen. Daarnaast brengen jij en ik de rest van onze tijd door met andere sociale netwerken zoals: Instagram en WhatsApp. Twee platformen waar Zuckerberg toevallig ook eigenaar van is. Dus winnen doet Mark altijd 😏.

 
Jan Van Hove
Zaakvoerder
Jan Van Hove
Jan Van Hove hangt al even rond op het internet. Op zijn veertien jaar waagde hij zich aan het ontwerp van websites en vanaf toen is hij door het web gebeten. Meer nog. Sinds de oprichting van zijn bureau WebKrunch in 2011 deelt hij die passie en kennis met anderen in trainingsessies op maat of lezingen aan grotere groepen.
Bekijk alle artikels: Jan Van Hove

Contacteer ons

Op zoek naar een partner voor uw Facebook Marketing? Onze experts helpen u verder!

+32 (0) 3 435 02 05

Enkele van Onze klanten

referentie-logo-century-21
Referentie Logo Vlaamse Overheid
Referentie Logo Bouteligier & De Kerf
Referentie Logo Dagvers
Referentie Logo Baltic Adventures
Referentie Logo Keurslager
Referentie Logo Antwerp Rehab Training
Referentie Logo Essensys
Referentie Logo Just Eat
Referentie Logo De Somer
Referentie Logo Ginotti
Referentie Logo Woordnatie
Referentie Logo Gelato Factory
Referentie Logo Chairz
Referentie Logo Elzenhof Lier
Referentie Logo Styllies
Referentie Logo Netflow IT
Referentie Logo Zanza.be
Referentie Logo VC Schilderwerken
Referentie Logo DD Architect
Referentie Logo Coachingplanet