Jouw nieuwsoverzicht op Facebook
gaat drastisch veranderen!

 
webkrunch blog jouw nieuwsoverzicht op facebook gaat drastisch veranderen

Facebook kondigde zopas aan dat het zijn algoritme weer eens gaat veranderen… niets nieuw hoor ik je denken. Wel deze wijzigingen zullen drastischer zijn dan alle voorgaande. Het vernieuwde algoritme moet er namelijk voor zorgen dat je meer met je ‘vrienden’ gaat communiceren. Dit betekent dat content van uitgevers en merken minder snel bovenaan je Facebookfeed komt te staan.

Facebook minder verslavend maken voor de gebruiker

De Big Chief, Mark Zuckerberg, wil dat je als gebruiker minder tijd gaat doorbrengen op Facebook. Er is namelijk een discussie gaande dat Facebook een verslavende werking heeft en daar moet iets aan worden gedaan. Gebruikers wereldwijd ervaren Facebook bij passief gebruik als schadelijk en verslavend (Facecrack). Als er dus doelloos door het nieuwsoverzicht wordt gescrold zonder dat er enige interactie zoals liken of reageren plaatsvindt spreekt men over passief gebruik. Het tonen van meer content van je vrienden moet voor minder passief Facebook-gebruik zorgen.

Maar draait Facebook niet eerder op inhoud van merken en bedrijven in plaats van vriendenstatussen en foto’s? ?

Ik ben in ieder geval eerder geneigd om te reageren op een artikel van De Standaard dan op de zoveelste status à la: ‘Hoera, het sneeuwt buiten!’. Facebook is mijn inziens meer en meer een nieuwsplatform geworden dat ons voorziet van inhoud en entertainment. Een platform waar discussies door media worden aangewakkerd.
Maar goed, volgens Facebook wordt ons welzijn bevordert door berichten van vrienden te laten zien die wij het liefst willen delen of waarop wij kunnen reageren.

Wist je dat: Je kan als gebruiker ook je complete nieuwsoverzicht blokkeren mocht je daar behoefte aan hebben.
Dat doe je met deze Google Chrome extensie. Je nieuwsoverzicht zal er dan vrij blanco gaan uitzien.

Bereik pagina’s daalt drastisch

Media, merken en organisaties zullen er rekening mee moeten houden dat het bereik nog meer zal afnemen. (< 2% – 6% bereik)  Dat betekent dat uitgevers nog meer focus op andere distributiekanalen moet aanbrengen om de doelgroep te bereiken. Of er moet rekening worden gehouden met een flink social marketingbudget. Vervelend nieuws uiteraard als je als mediabedrijf in hoge mate afhankelijk bent van Facebook. Hoe groot de verdeling tussen content van vrienden en content van media in jouw nieuwsoverzicht zal zijn is nog onbekend.

Video’s nog belangrijker als voorheen

Niet alles gaat overigens veranderen. Facebook blijft nog steeds inzetten op video’s. Logisch, want door video’s blijven gebruikers langer op Facebook en vindt er over het algemeen een hoge interactie plaats. Vooral livestream video’s van pagina’s krijgen veel belang en dus een hoger bereik. ( +- 10% bereik)

Krijg je als pagina weinig reacties, dan zul je nog meer in bereik worden gestraft.
Toch denk ik, dat het al bij al wel zal mee vallen met een verlaagd gebruik van het platform. Het zou natuurlijk een strategische zet van Mark Zuckerberg kunnen zijn, om de critici tegemoet te komen. Daarnaast brengen jij en ik de rest van onze tijd door met andere sociale netwerken zoals: Instagram en WhatsApp. Twee platformen waar Zuckerberg toevallig ook eigenaar van is. Dus winnen doet Mark altijd ?.

Webkrunch jan van hove

Jan Van Hove

Jan hangt al even rond op het internet. Op zijn veertien jaar waagde hij zich aan het ontwerp van websites en vanaf toen is hij door het web gebeten. Meer nog. Sinds de oprichting van zijn bureau WebKrunch in 2011 deelt hij die passie en kennis met anderen in trainingsessies op maat of lezingen aan grotere groepen.

Bekijk alle blogartikelen van Jan Van Hove

02KlantentevredenheidWat onze klanten van ons denken?

Rob Swolfs

Recensie via Sortlist
"WebKrunch bouwde de volledige website van mijn bedrijf. Maatwerk tot in de puntjes, dat moet gezegd. Zowel op het gebied van functionaliteiten, SEO als design werden mijn aanwijzingen stipt gevolgd. En als dat niet gebeurde, was daar een bijzonder goede reden voor, onderbouwd met advies dat hout sneed - en, toegegeven, dat het eindresultaat gewoon beter maakte. "

Ilse Sneyders

Recensie via Google
"Er werd echt geluisterd en op maat van mijn noden en doelpubliek een concept uitgewerkt. Veel terugkoppeling en mogelijkheid tot eigen inbreng."

Katleen Eeckels

Recensie via Facebook
"Ik ben héél tevreden over mijn nieuwe website. Goede en snelle service! De website was voor de deadline klaar. Ik heb er positieve reacties over gekregen."

Wilt u meer klanten aantrekken via uw website, beter scoren in de zoekmachines of écht communiceren via sociale media?

Contact