Online shopping: enkele praktische inzichten voor KMO’s

 
webkrunch blog online shopping enkele praktische inzichten voor kmo s

Eind 2013 telt een nationale e-commercestudie 330.000 nieuwe klanten in België. Daarmee is online shoppen ‘gewoonte’ geworden bij drie op vier Belgische surfers. De Belg koopt vaker, maar geeft per online shoptrip minder uit.

Bovendien is de internetklant een tevreden consument: slechts één procent van de online klanten getuigt het nooit meer te doen. Volgens Comeos, de federatie voor Belgische handelaars en diensten, is e-commerce nu goed voor 5 procent van de totale handelsomzet of bijna 5 miljard euro. Met een verwachtte stijging voor de deur, is het als KMO ook aangeraden om meer inzicht te verwerven in online shop- en surfgedrag. Alvast enkele trends en cijfers:

Mobiel surfen, social media en de computer

De computer blijft nog steeds koning bij internetgebruik, maar toch is het gebruik van mobiele toestellen gestegen. 4 op 10 Belgen heeft een smartphone met mobiel internet en in 2013 hebben we met ons allen in België net geen 1,75 miljoen tabletten gekocht. In de toekomst zullen die cijfers nog aangevuld worden door een 4de platform: Google Glass.

De smartphone is wel het meest populaire mobiele apparaat: onderweg en in ons bed neigen we meer naar de telefoon dan de tablet. Maar als we ons ’s avonds in de zetel nestelen, nemen we de tablet er wel graag bij. Mobiele toestellen gebruiken we voor snelle internetacties zoals het bekijken van nieuws(sites) en checken van social media. Traditionele internetacties, zoals producten kopen, bankzaken regelen of informatie zoeken, doen we net als vroeger het liefst achter de computer.

Social media worden ook gebruikt om merken of bedrijven te volgen. Niet de grote multinationals, maar lokale en kleinere bedrijven krijgen hierbij het meeste bijval. De consument is dan vooral op zoek naar aanbiedingen en andere nieuwtjes. Met meer dan 5 miljoen Belgen op Facebook en Pinterest, is het dus raadzaam om als KMO op op z’n minst één van de social media aanwezig te zijn.

Online informeren, online consumeren

Na enkele jaren van e-commerce is een belangrijke tendens merkbaar: consumenten gebruiken steeds meer het internet en smartphones als hulp bij aankoopbeslissingen. Winkelen en surfen gaan dus hand in hand. De smartphone wordt zowel bij het offline en online shoppen gebruikt om verdere opzoekingen te doen, foto’s door te sturen, applicaties te consulteren en vrienden te contacteren, en ook: de prijs te vergelijken. Uit recent onderzoek blijkt dat 88% van de consumenten van de geplande aankoop afziet, als het product elders 10% goedkoper is.

Vrouwen versus mannen

Vooral vrouwen vinden makkelijk de weg naar de online shop om zichzelf of hun kinderen te verwennen met een nieuwe outfit of geurtje. Vrouwen shoppen dus vaker kleding, cosmetica en boeken of magazines dan mannen. Het mannelijke geslacht koopt online vooral elektronica zoals computers, spelletjes en smartphone accessoires.

Opvallend is ook dat mannen op zoek gaan naar producten, en vrouwen eerder uitkijken naar merken. In de zoektocht naar informatie en deals over die producten, gaan mannen social media en het internet afspeuren. Vrouwen halen hun inspiratie en kortingsbonnen echter vaker uit magazines en andere print media. Toch blijkt dat vrouwen dubbel zo erg beïnvloed worden door e-mails van retailers. Ze zullen dus sneller een online impulsaankoop doen.

Vrouwen tussen 30 en 50 jaar beleven een online-shop-hoogtepunt. Jonge meisjes en oudere vrouwen shoppen minder vaak op het web. Jonge vrouwen zijn namelijk minder kapitaalkrachtig, en 65-plussers laten het internet in het algemeen vaker aan zich voorbijgaan. In de toekomst zal deze tendens verschuiven waardoor de meisjes van vandaag zich geen oude dag zonder online shopping meer kunnen voorstellen.

Bent u op zoek naar een partner voor de optimalisatie van uw e-commerce, of een gedreven webbureau om uw webshop volledig compatibel te maken met de mobiele apparaten van vandaag? Neem dan nu vrijblijvend contact op met ons.

Webkrunch jan van hove

Jan Van Hove

Jan hangt al even rond op het internet. Op zijn veertien jaar waagde hij zich aan het ontwerp van websites en vanaf toen is hij door het web gebeten. Meer nog. Sinds de oprichting van zijn bureau WebKrunch in 2011 deelt hij die passie en kennis met anderen in trainingsessies op maat of lezingen aan grotere groepen.

Bekijk alle blogartikelen van Jan Van Hove

02KlantentevredenheidWat onze klanten van ons denken?

Rob Swolfs

Recensie via Sortlist
"WebKrunch bouwde de volledige website van mijn bedrijf. Maatwerk tot in de puntjes, dat moet gezegd. Zowel op het gebied van functionaliteiten, SEO als design werden mijn aanwijzingen stipt gevolgd. En als dat niet gebeurde, was daar een bijzonder goede reden voor, onderbouwd met advies dat hout sneed - en, toegegeven, dat het eindresultaat gewoon beter maakte. "

Ilse Sneyders

Recensie via Google
"Er werd echt geluisterd en op maat van mijn noden en doelpubliek een concept uitgewerkt. Veel terugkoppeling en mogelijkheid tot eigen inbreng."

Katleen Eeckels

Recensie via Facebook
"Ik ben héél tevreden over mijn nieuwe website. Goede en snelle service! De website was voor de deadline klaar. Ik heb er positieve reacties over gekregen."

Wilt u meer klanten aantrekken via uw website, beter scoren in de zoekmachines of écht communiceren via sociale media?

Contact