Met de snikhete temperaturen deze zomer – zelfs onze strandslippers hijgen zich een weg over het asfalt – verlangen we allemaal naar een dagje vrijaf. De cabrio in, dak open en cruisen langs de strandlijn. Als dát geen gedroomde journey is.
Maar, helaas, onze vakantiedromen zitten nog eventjes gekneld tussen de haperende airco en het koffieapparaat. Dus laten we onze professionele zelf maar weer de bovenhand halen. En vergezellen we u op een heel andere reis – de customer journey die van uw website een commercieel pareltje maakt.
Koffers gepakt en uw goed humeur op zak? Welaan, dan!
De customer journey: wat is het?
Kort gezegd: het is de reis die uw klant maakt tussen zijn eerste contact met je website en het moment dat hij een bestelling plaatst of contact opneemt. Alles wat daartussen komt, is een traject dat jij zo leuk, makkelijk én overzichtelijk mogelijk moet houden.
Elke klant is anders. Dus is ook elke customer journey uniek. Als je jouw consument goed leert kennen, kan je ook de customer journey optimaliseren. En heb je dus goud in handen voor de ROI van jouw website.
Eerste stap: de reisplanning
We beelden ons in dat we het vliegtuig opstappen naar onze bestemming – hey, een mens mag dromen, toch? We hebben onze hele reisroute nauwkeurig uitgeschreven. En dat doet u ook met de customer journey van uw klanten.
Met een customer journey map krijgt u inzicht in hoe uw klanten zich bewegen op uw website. Via welke kanalen ze arriveren, naar welke pagina’s ze het meeste doorklikken én op welke punten ze het vaakst overtuigd worden om te kopen, contact te nemen of prijsinformatie op te vragen.
Zoals gezegd: elke klant is uniek. Je kan dus ook een veelheid aan customer journey maps opstellen en analyseren. Een slimme websiteanalyse van jouw webdesigner is daarbij het essentiële beginpunt.
Map in de pocket! En nu?
Wel, wanneer je alle informatie gebundeld hebt in je customer journey map(s), bouw je de structuur op basis van de verschillende fases van je consument op. Elke fase moet voldoende relevante informatie bevatten. Het moet makkelijk zijn om de stap naar de volgende etappe van zijn journey te zetten – overal Calls-to-action én heldere signalisatie naar je contactpagina of productpagina.
Als je websitebezoeker moet beginnen nadenken over hoe hij de volgende stap moet nemen, dan zit je helemaal fout. Naadloos, intuïtief en kinderlijk eenvoud: dat zijn de kernwoorden waaraan jouw website moet voldoen.
Klaar voor de reis? Dat treft: wij ook! Contacteer ons voor een customer journey die jouw website sterker maakt.