De mysterieuze Panda van Google: hou ‘m te vriend en scoor met uw SEO

 
webkrunch blog de mysterieuze panda van google hou m te vriend en scoor met uw seo

Uit de klauwen van de Panda, in de armen van Google

In 2011 introduceerde Google een zoekfilter om websites met slechte inhoud te weren uit hun zoekresultaten: Panda. Doorheen de jaren werden verschillende updates uitgevoerd om Panda doeltreffender te maken. Updates die een grote impact hebben op de ranking van uw website in Google.

Wordt uw website als kwaliteitsvol bestempeld? Dan stijgt u gezwind in de zoekresultaten. Maar gaat u de mist in? Dan mept Panda u zonder pardon naar de bodem van de lijst.

Wat die updates precies zijn en hoe Panda exact werkt, daar is Google erg vaag over. Maar wat we wél weten, levert informatie op waar uw bedrijf online zijn voordeel mee kan doen. Komt u Panda tegen? WebKrunch haalt u blakend van gezondheid uit z’n klauwen.

Lees hieronder hoe u Panda te vriend houdt – én hoe u hem kwaad maakt.

Maak eens een Panda blij (en scoor met SEO)

We lijsten enkele zaken op waar u rekening mee moet houden als u hoog wilt eindigen in de zoekresultaten. Deze lijst is natuurlijk niet volledig. Maar hou deze vuistregels in ere en maak eens een Panda blij. Of met andere woorden: wat stuwt uw website richting de eerste plaats in Google?

  • Zorg ervoor dat artikels van uw website gedeeld en verspreid worden via social media. Social Media Shares dragen bij aan uw geloofwaardigheid.
  • Zorg voor duidelijk zichtbare contact- en/of adresgegevens op elke pagina.
  • Zorg dat er over u gesproken wordt. Een positieve reputatie op blogs, forums, online-magazines en hoog aangeschreven websites doen wonderen voor uw credentials.
  • Zorg dat er over u gesproken wordt door de juiste personen – online én op sociale media. Een geloofwaardig online netwerk met enkele trendsetters erin, werkt positief voor de ranking van uw website.
  • Zorg voor een verschillend design voor de kerninhoud van uw website en de aanvullende inhoud. Een dynamische site levert punten op bij Panda.
  • Link zelf! Zorg ervoor dat u bij het schrijven van artikels, blogs en inhoud doorverwijst naar andere relevante bronnen, organisaties en bedrijven.
  • Omhels uw klanten en bezoekers, en dan vooral hun online feedback. Zo toont u aan Panda dat er over u gesproken wordt. En dus dat u relevant bent.

Maak eens een Panda kwaad (en verdwijn in de vergeetput)

Panda’s zijn vredelievende beesten – tot u op hun tenen trapt. Dan komen ze snel uit de hoek en scherpen ze hun klauwen. Vindt Panda dat uw website niet aan de kwaliteitseisen van Google voldoet? Dan kan het slimme algoritme uw website brandmerken als “rommel”. En hem van Google z’n radar doen verdwijnen. Met alle gevolgen van dien.

Daarom: wat moet u zeker niet doen wanneer u uw website niet in een online vergeetput wilt zien verdwijnen?

  • Achterhaalde en verouderde info laten staan. Een levende website is een boeiende – en dus kwaliteitsvolle – website.
  • Uw website vol advertenties plaatsen – dat wordt niet gezien als een website, maar als een reclamepaneel.
  • Slechte teksten (of copy), vol fouten en onsamenhangende zinnen. De tijd dat u gewoon trefwoorden aan elkaar kon haken met enkele leestekens is voorbij.
  • Een onbetrouwbare reputatie opbouwen bij bezoekers. Slechte commentaren zorgen voor een slechte reputatie. En daar houden Panda’s niet van.
  • Een website in leven houden waar een kat haar jongen niet in terugvindt: een trage, ingewikkelde, volgepropte website met rommelinhoud. Een gebruiksvriendelijke website, met de juiste verhouding tussen tekst en beeld, is de beste remedie tegen agressieve Panda’s.
  • De dingen te traag doen: doe er geen twintig seconden over om uw website op het scherm te krijgen. Snelheid is het ordewoord. Wie traag is, wordt opgegeten.

Is het een… Panda?

Zoals eerder gezegd blijft Google al te vaak op de vlakte over de juiste specificaties van Panda. Behalve enkele wazige vraag-en-antwoord items op hun website, krijgen ontwikkelaars weinig info over de precieze parameters van dit algoritme.

Daarom gaat een goede marketeer en SEO-specialist af op wat hij wél weet. En zorgt hij ervoor dat uw website beter wordt – en dus minder risico loopt om een Panda tegen de borst te stoten.

Bang van Panda’s? Terecht. Vertrouw daarom op WebKrunch om ze te vriend te houden. Contacteer ons meteen om uw website Pandaresistent te maken.

Webkrunch jan van hove

Jan Van Hove

Jan hangt al even rond op het internet. Op zijn veertien jaar waagde hij zich aan het ontwerp van websites en vanaf toen is hij door het web gebeten. Meer nog. Sinds de oprichting van zijn bureau WebKrunch in 2011 deelt hij die passie en kennis met anderen in trainingsessies op maat of lezingen aan grotere groepen.

Bekijk alle blogartikelen van Jan Van Hove

02KlantentevredenheidWat onze klanten van ons denken?

Rob Swolfs

Recensie via Sortlist
"WebKrunch bouwde de volledige website van mijn bedrijf. Maatwerk tot in de puntjes, dat moet gezegd. Zowel op het gebied van functionaliteiten, SEO als design werden mijn aanwijzingen stipt gevolgd. En als dat niet gebeurde, was daar een bijzonder goede reden voor, onderbouwd met advies dat hout sneed - en, toegegeven, dat het eindresultaat gewoon beter maakte. "

Ilse Sneyders

Recensie via Google
"Er werd echt geluisterd en op maat van mijn noden en doelpubliek een concept uitgewerkt. Veel terugkoppeling en mogelijkheid tot eigen inbreng."

Katleen Eeckels

Recensie via Facebook
"Ik ben héél tevreden over mijn nieuwe website. Goede en snelle service! De website was voor de deadline klaar. Ik heb er positieve reacties over gekregen."

Wilt u meer klanten aantrekken via uw website, beter scoren in de zoekmachines of écht communiceren via sociale media?

Contact