Pop-ups op je website:  
afknapper of meerwaarde?

Zo laat je pop-ups op je website renderen

 
webkrunch blog pop ups op je website afknapper of meerwaarde

Iedereen kent pop-ups. Niet in het minst omdat ze op de meest vervelende momenten op je scherm spatten. Waardoor jij – laat ons eerlijk zijn – meteen op twee manieren reageert: óf je klikt ze snel weg, óf je bent snel weg.

Natuurlijk vraag je jezelf dan af: waarom doén mensen dat toch, die pop-ups integreren in hun website? Ze zijn ergerlijk, bieden dingen aan waar je helemaal geen interesse in hebt én zijn zo’n afknapper dat je liever de hele website links laat liggen.

Het antwoord: omdat ze wél werken. Tenminste, als je ze juist – én met mate – gebruikt.

Pop-ups in alle vormen en formaten

De ene pop-up is de andere niet. Je kan pop-ups op verschillende manieren bouwen. Ze zijn er dan ook in alle soorten en afmetingen. Van tenenkrullend irritant tot verrassend efficiënt. Welke pop-ups onderscheiden we?

  1. De pop-up die verschijnt in een nieuw venster.
  2. De pop-up die in hetzelfde venster opduikt in de vorm van een kleiner venster.
  3. De pop-up die vanuit de onderkant van je scherm naar boven rolt, meestal relatief klein.
  4. De pop-up die je hele scherm bedekt.
  5. De pop-up die aftelt. Je moét de pop-up uitzitten voor je naar de eigenlijke pagina kan.

Toegegeven, pop-up nummer 1 is vrijwel uitgestorven. Niet in het minst omdat browsers ze vaak niet meer toestaan.

Pop-ups: do’s & don’ts

Ok, hoe kan je pop-ups dan wel laten werken zonder dat ze je bezoekers irriteren of afschrikken? De gouden regel die je altijd in het achterhoofd moet houden, is deze:

De Gebruikerservaring is Alles.

Herhaal die zin duizend keer voor je begint met het integreren van pop-ups op je website. Alles wat je online doet, moet ten dienste staan van de beleving van je klant. Dat betekent: géén onderbrekingen als ze niet nodig zijn.

Als je van plan bent om met pop-ups te werken, dan kan je maar beter zorgen dat het écht de moeite waard is. Voor jezelf en voor je bezoeker.

Pop-ups: zo doe je dat

Met een paar concrete vuistregels zorg je ervoor dat jouw website geen bombardement van pop-ups wordt. Anders riskeer je jouw online marketing om te toveren in een regelrecht slagveld.

Wil je pop-ups op je website laten zien? Onthoud dan dit:

  1. Less is more. Kies voor premium aanbiedingen die je exclusief aan je klant toont. Dat wil zeggen: niet op elke pagina en niet steeds dezelfde vraag.
  2. Laat het tellen. Pop-ups waar je klant echt iets mee is, zorgen voor een sterke meerwaarde. Denk daarbij aan kortingsacties, aanbiedingen of interessante weetjes.
  3. Wees creatief. Pop-ups worden door de band genomen niet geapprecieerd door je bezoekers. Je zorgt er best voor dat ze tenminste een glimlach opwekken. Hoe? Met leuke, grappige, interessante of snedige tekst – hoe kort ook.
  4. Kies voor actie. Laat je pop-ups niet meteen het scherm storen als de bezoeker op je website komt. Koppel ze aan een actie. Klikt de bezoeker op een segment in je webshop? Laat hem dan die interessante aanbieding zien. Merk je dat je klant artikels leest? Stel dan voor hem op de hoogte te houden via de nieuwsbrief. Koppel de noden en het gedrag van je klant aan jouw acties en aanbiedingen. En doe niets als je klant er geen boodschap aan heeft.

Pop bij ons eens even up!

Klinkt allemaal reuze-evident, nee? Dat is het ook. En toch is het integreren van pop-ups op je website een kunst op zich. Wil je jouw pop-ups laten renderen? Steek je licht eens op bij Webkrunch.

En doe het snel. Want voor je het weet popt je klant up bij de concurrentie.

Webkrunch jan van hove

Jan Van Hove

Jan hangt al even rond op het internet. Op zijn veertien jaar waagde hij zich aan het ontwerp van websites en vanaf toen is hij door het web gebeten. Meer nog. Sinds de oprichting van zijn bureau WebKrunch in 2011 deelt hij die passie en kennis met anderen in trainingsessies op maat of lezingen aan grotere groepen.

Bekijk alle blogartikelen van Jan Van Hove

02KlantentevredenheidWat onze klanten van ons denken?

Rob Swolfs

Recensie via Sortlist
"WebKrunch bouwde de volledige website van mijn bedrijf. Maatwerk tot in de puntjes, dat moet gezegd. Zowel op het gebied van functionaliteiten, SEO als design werden mijn aanwijzingen stipt gevolgd. En als dat niet gebeurde, was daar een bijzonder goede reden voor, onderbouwd met advies dat hout sneed - en, toegegeven, dat het eindresultaat gewoon beter maakte. "

Ilse Sneyders

Recensie via Google
"Er werd echt geluisterd en op maat van mijn noden en doelpubliek een concept uitgewerkt. Veel terugkoppeling en mogelijkheid tot eigen inbreng."

Katleen Eeckels

Recensie via Facebook
"Ik ben héél tevreden over mijn nieuwe website. Goede en snelle service! De website was voor de deadline klaar. Ik heb er positieve reacties over gekregen."

Wilt u meer klanten aantrekken via uw website, beter scoren in de zoekmachines of écht communiceren via sociale media?

Contact