Snel indexeren in Google: stap-voor-stap gids van WebKrunch

 
webkrunch-website-indexeren-in-google-snel-efficient-crawler-bis

Eindelijk! Je website is klaar, staat online en is voor iedereen toegankelijk. Toegankelijk is één zaak, gevonden worden een andere. Daar heb je onder andere de hulp van onze vrienden van Google bij nodig. En om daar gevonden te worden, moet Google je website eerst indexeren. Hoe sneller hoe beter, denk je dan? Groot gelijk!

Hoe doe je dat, je website snel indexeren in Google? Dat lees je in deze blog post! En we vertellen je ook hoe je kan checken of alle pagina’s in de Google-index zijn opgenomen en wat je moet doen in geval van problemen.

Je website indexeren: makkelijk te volgen stap-voor-stap gids

Je website indexeren in Google kan op verschillende manieren. Wij gaan resoluut voor de meest efficiënte methode: resultaat gegarandeerd als je deze makkelijke stappen volgt.

Maak een XML-sitemap

Als je het hier al in Keulen (of ergens anders mag ook) hoort donderen, geen paniek. Je hoeft geen programmeertalen te kennen om een XML-sitemap te creëren. Hoe pak je het dan wel aan? Met een plug-in, bijvoorbeeld. Wie een populair CMS zoals WordPress gebruikt, heeft toegang tot een heel arsenaal aan nuttige plug-ins die het leven van een website-eigenaar een pak eenvoudiger maken. Er bestaan uiteraard plug-ins die enkel een XML-sitemap voor je creëren, maar in veel gevallen heb je ook baat bij het gebruik van een SEO-plug-in zoals de populaire Yoast SEO plug-in, of ‘the new kid on the block’ RankMath.

Beide plug-ins helpen je op een eenvoudige manier je SEO data te optimaliseren. Daarnaast hebben ze een pak handige extra’s zoals het feit dat ze in jouw plaats – en met een druk op de knop – een XML-sitemap voor je website genereren. Zo’n sitemap is eigenlijk niet veel meer dan een lijst van de pagina’s van je website, maar dan wel in een formaat dat makkelijk leesbaar is voor Google. Het creëren van een XML-sitemap is een essentiële eerste stap in het indexeren van je website. Heb je geen plug-ins ter beschikking? Dan helpt deze tool je uit de nood.

Aan de slag met Google Search Console

Heb je al een Google Search Console account? Dan kom je in een vertrouwde omgeving terecht! Moet je nog een account creëren? Dan neem je er het best even dit stappenplan van Google bij. Klaar? Is je website ook geverifieerd? (Ook hierbij krijg je hulp van je SEO-plug-in) Dan ben je klaar voor de volgende stap, het toevoegen van je sitemap aan Google Search Console.

Voeg je XML-sitemap toe aan Google Search Console

Een sitemap toevoegen in Google Search Console is erg makkelijk. Onder ‘Index’ vind je het tabblad ‘Sitemaps’. Klik daarop en je komt op een scherm terecht waar je enkel nog de URL van je sitemap moet opgeven en op ‘VERZENDEN’ moet klikken. Die URL vind je in de backend van je website bij de plug-in die je hebt gebruikt voor het genereren van je XML-sitemap.

Check de indexatie van je website

Hoe snel Google ook is, het duurt vast even voordat je pagina’s allemaal geïndexeerd zijn door Google. Ga na enkele dagen even kijken om te zien of Google al pagina’s heeft gevonden en geïndexeerd. Je krijgt die gegevens ook te zien in de ‘Sitemaps’ tab van Google Search Console.

Bij het toevoegen van nieuwe content wordt vanaf nu in principe je XML-sitemap automatisch bijgewerkt. Moet een nieuwe pagina of post nog sneller geïndexeerd worden? Dan kan je die manueel toevoegen via de ‘URL-inspectie’ tab in Google Search Console. Geef de URL op en klik enter. Je krijgt meteen te zien of een URL geïndexeerd is of niet. Bij net gepubliceerde content is dat uiteraard niet het geval en kan je het indexeringsproces proberen te versnellen door op INDEXERING AANVRAGEN te klikken.

Andere methodes om het indexeren te versnellen

Naast het indienen van een XML-sitemap zijn er ook andere methodes om je Google indexering te versnellen.

  • Een duidelijke website-structuur: Niet alleen je bezoekers hebben er baat bij, ook Google vindt zoiets best prettig.
  • Een intelligent gebruik van interne links: Perfect om gebruikers bij de hand te nemen en naar een volgende pagina te leiden, maar ook om Google een dieper inzicht te verschaffen en hen naadloos van de ene naar de andere pagina te laten crawlen.
  • Logische URL’s: Google wordt steeds slimmer. Een URL die zegt waar het over gaat, met de nodige keywords, is makkelijker te interpreteren dan een reeks nietszeggende cijfers of letters.
  • Externe links naar je website: Zorg ervoor dat je content gedeeld wordt, zodat er ook van buitenaf naar je pagina’s wordt gelinkt. Een extra signaal voor Google om aan de slag te gaan.

Problemen oplossen: hoe Google websites indexeert en rangschikt

Problemen met het indexeren van je website? Google werkt in drie stappen:

  1. Crawlen
  2. Indexeren
  3. Rangschikken

Je merkt het. Indexeren komt pas op de tweede plaats. Merk je na een aantal dagen dat je website maar niet geïndexeerd raakt? Dan is het nuttig om te bekijken of de Google crawler in staat is om je website te crawlen. Dat doe je door je robots.txt te controleren. Merk je dat het bestand de Google crawler blokkeert, dan moet je dat corrigeren en het bestand opnieuw indienen. Ook hier komen de eerder vermelde SEO-plug-ins weer goed van pas!

Nu Google je website kan crawlen, zou de indexering snel moeten volgen. De indexering betekent eigenlijk niets meer dan dat je website-pagina’s in de database van Google (of andere zoekmachines) zijn opgenomen. Een volgende stap is de ranking.

Vind je je eigen website niet terug in Google en slaat de schrik je om het hart dat er toch nog iets niet in orde is? Zet dan het volgende in de zoekbalk: “site:jouwdomein.be” Gebruik enkel wat tussen de aanhalingstekens staat en vervang uiteraard de tekst jouwdomein en de extensie .be door .com of wat er van toepassing is. Je krijgt in een oogopslag alle pagina’s te zien die Google heeft geïndexeerd.

Ranken in Google vraagt tijd, maar de eerste stap – je website snel indexeren in Google – heb je succesvol achter de rug. Vanaf nu kan je focussen op het creëren van uitstekende content en een gebruiksvriendelijke website om je pagina’s omhoog te duwen in de zoekresultaten.

Wil je je verder perfectioneren in SEO? Kijk dan eens naar onze opleidingen. Doe je toch maar liever beroep op een professional voor het bouwen en indexeren van je website? WebKrunch helpt je graag verder!

Webkrunch jan van hove

Jan Van Hove

Jan hangt al even rond op het internet. Op zijn veertien jaar waagde hij zich aan het ontwerp van websites en vanaf toen is hij door het web gebeten. Meer nog. Sinds de oprichting van zijn bureau WebKrunch in 2011 deelt hij die passie en kennis met anderen in trainingsessies op maat of lezingen aan grotere groepen.

Bekijk alle blogartikelen van Jan Van Hove

02KlantentevredenheidWat onze klanten van ons denken?

Rob Swolfs

Recensie via Sortlist
"WebKrunch bouwde de volledige website van mijn bedrijf. Maatwerk tot in de puntjes, dat moet gezegd. Zowel op het gebied van functionaliteiten, SEO als design werden mijn aanwijzingen stipt gevolgd. En als dat niet gebeurde, was daar een bijzonder goede reden voor, onderbouwd met advies dat hout sneed - en, toegegeven, dat het eindresultaat gewoon beter maakte. "

Ilse Sneyders

Recensie via Google
"Er werd echt geluisterd en op maat van mijn noden en doelpubliek een concept uitgewerkt. Veel terugkoppeling en mogelijkheid tot eigen inbreng."

Katleen Eeckels

Recensie via Facebook
"Ik ben héél tevreden over mijn nieuwe website. Goede en snelle service! De website was voor de deadline klaar. Ik heb er positieve reacties over gekregen."

Wilt u meer klanten aantrekken via uw website, beter scoren in de zoekmachines of écht communiceren via sociale media?

Contact