Bij het optimaliseren van je website telt niet alleen de tekst. SEO kan je ook op foto’s en beelden toepassen, zodat ze beter gevonden worden door mensen die een bepaalde term in ‘Google afbeeldingen’ zoeken. Zoekmachines analyseren dus niet alleen tekst, maar ook afbeeldingen.
Maar pas op: zoekmachines kunnen tekst in een afbeelding niét lezen. Buttons en navigatie bestaan dus best uit echte tekst.
Waarom is SEO ook voor afbeeldingen belangrijk?
SEO voor afbeeldingen wordt vaak vergeten. En dat is in jouw voordeel natuurlijk. De inpningen die je doet, zullen dus snel beloond worden met een betere positie in Google, en een hoop extra bezoekers. Vooral voor concrete producten zoals houtkachels, meubilair, kledij, cosmetica, huishoudtoestellen – en ga zo maar door – is het een absolute aanrader.
Enkele tips & tricks
Er zijn heel wat zaken waarop je moet letten bij het kiezen, benoemen en uploaden van de beelden voor je website. Met een goed CMS (Content Management System) heb je voor deze 6 tricks alvast geen web designer nodig:
- Naam van de afbeelding: gebruik het zoekwoord in de bestandsnaam, zonder andere toevoegingen.
- Zorg ervoor dat de afbeelding een ALT tag heeft met daarin een beschrijving van de foto (inclusief zoekwoord).
- Tekst rond de afbeelding: herhaal de zoekterm in de tekst rondom het beeld, maar beperk je niet alleen tot de titel.
- Grootte van het beeld: de laadtijd van een pagina bepaalt ook de vindbaarheid in Google. Maak je afbeeldingen dus niet te zwaar, want ze moeten snel downloadbaar zijn. Blijf tussen het minimum van 320 pixels en maximum van 1280 pixels, en behoud de kwaliteit van de foto.
- Herhaling: plaats dezelfde afbeelding ook op andere pagina’s in je website.
- Linken: leg in je website meerdere links naar het beeld, en zet er een goede linktekst bij.
Meer over Google optimalisatie.
Vond u dit blogartikel interessant? Wenst u meer informatie of hebt u interesse in één van onze diensten? Contacteer ons.