Snelle winst (SEO) met geoptimaliseerd beeldmateriaal

 
webkrunch blog snelle winst seo met geoptimaliseerd beeldmateriaal

Bij het optimaliseren van je website telt niet alleen de tekst. SEO kan je ook op foto’s en beelden toepassen, zodat ze beter gevonden worden door mensen die een bepaalde term in ‘Google afbeeldingen’ zoeken. Zoekmachines analyseren dus niet alleen tekst, maar ook afbeeldingen.

Maar pas op: zoekmachines kunnen tekst in een afbeelding niét lezen. Buttons en navigatie bestaan dus best uit echte tekst.

Waarom is SEO ook voor afbeeldingen belangrijk?

SEO voor afbeeldingen wordt vaak vergeten. En dat is in jouw voordeel natuurlijk. De inpningen die je doet, zullen dus snel beloond worden met een betere positie in Google, en een hoop extra bezoekers. Vooral voor concrete producten zoals houtkachels, meubilair, kledij, cosmetica, huishoudtoestellen – en ga zo maar door – is het een absolute aanrader.

Enkele tips & tricks

Er zijn heel wat zaken waarop je moet letten bij het kiezen, benoemen en uploaden van de beelden voor je website. Met een goed CMS (Content Management System) heb je voor deze 6 tricks alvast geen web designer nodig:

  • Naam van de afbeelding: gebruik het zoekwoord in de bestandsnaam, zonder andere toevoegingen.
  • Zorg ervoor dat de afbeelding een ALT tag heeft met daarin een beschrijving van de foto (inclusief zoekwoord).
  • Tekst rond de afbeelding: herhaal de zoekterm in de tekst rondom het beeld, maar beperk je niet alleen tot de titel.
  • Grootte van het beeld: de laadtijd van een pagina bepaalt ook de vindbaarheid in Google. Maak je afbeeldingen dus niet te zwaar, want ze moeten snel downloadbaar zijn. Blijf tussen het minimum van 320 pixels en maximum van 1280 pixels, en behoud de kwaliteit van de foto.
  • Herhaling: plaats dezelfde afbeelding ook op andere pagina’s in je website.
  • Linken: leg in je website meerdere links naar het beeld, en zet er een goede linktekst bij.

Meer over Google optimalisatie.

Vond u dit blogartikel interessant? Wenst u meer informatie of hebt u interesse in één van onze diensten? Contacteer ons.

Webkrunch jan van hove

Jan Van Hove

Jan hangt al even rond op het internet. Op zijn veertien jaar waagde hij zich aan het ontwerp van websites en vanaf toen is hij door het web gebeten. Meer nog. Sinds de oprichting van zijn bureau WebKrunch in 2011 deelt hij die passie en kennis met anderen in trainingsessies op maat of lezingen aan grotere groepen.

Bekijk alle blogartikelen van Jan Van Hove

02KlantentevredenheidWat onze klanten van ons denken?

Rob Swolfs

Recensie via Sortlist
"WebKrunch bouwde de volledige website van mijn bedrijf. Maatwerk tot in de puntjes, dat moet gezegd. Zowel op het gebied van functionaliteiten, SEO als design werden mijn aanwijzingen stipt gevolgd. En als dat niet gebeurde, was daar een bijzonder goede reden voor, onderbouwd met advies dat hout sneed - en, toegegeven, dat het eindresultaat gewoon beter maakte. "

Ilse Sneyders

Recensie via Google
"Er werd echt geluisterd en op maat van mijn noden en doelpubliek een concept uitgewerkt. Veel terugkoppeling en mogelijkheid tot eigen inbreng."

Katleen Eeckels

Recensie via Facebook
"Ik ben héél tevreden over mijn nieuwe website. Goede en snelle service! De website was voor de deadline klaar. Ik heb er positieve reacties over gekregen."

Wilt u meer klanten aantrekken via uw website, beter scoren in de zoekmachines of écht communiceren via sociale media?

Contact