Straf verhaal? LinkedIn Stories!

 
webkrunch-blog-linkedin-stories

LinkedIn Stories, horen we je denken? Is dat geen verhaal voor Snapchat, Facebook en Instagram? Zijn er overigens Stories op LinkedIn? En zo ja, hoe passen die Stories op je LinkedIn profiel? Het antwoord? Dat lees je hier! En we vliegen er meteen in met een spoiler alert van jewelste: er zijn wel degelijk LinkedIn Stories, maar nog niet in België. Geen paniek, ze komen er aan en dit is wat je erover moet weten!

LinkedIn Stories uitgelicht

LinkedIn Stories zitten momenteel in de testfase, zoals dat heet. We vermoeden dat die van LinkedIn ook wel wat kaas gegeten hebben van growth hacking. 😉 België behoort voorlopig nog niet tot het testpanel, maar LinkedIn leden en pagina’s in Australië, Brazilië, Frankrijk, Nederland en de VAE kunnen hun verhaal ook nu al kwijt via LinkedIn Stories.

Wat zijn LinkedIn Stories?

Net zoals de vertrouwde Stories op Instagram, Facebook & co, kan je dus binnenkort ook op LinkedIn afbeeldingen en korte video’s van bijzondere momenten delen. Kwestie van je professionele netwerk op een erg directe manier bij je dagdagelijkse activiteiten te betrekken! Je LinkedIn Story staat 24 uur lang uitgelicht bovenaan je account om daarna automatisch te verdwijnen. De perfecte teaser, als het ware…

Zijn LinkedIn Stories iets voor jou?

Wie zijn wij om daarover te oordelen? Hoewel, we hebben als online marketing en social media specialisten ook een adviserende functie, toch? Precies! Als je het ons vraagt, moet je die LinkedIn Stories als ze straks ook in België beschikbaar zijn zeker een kans geven. LinkedIn heeft een goede reden om Stories te lanceren. Ze zijn namelijk ontzettend populair. En populair betekent veel bereik, maar ook laagdrempelig. Stories zijn direct, persoonlijk en authentiek.

Vertel je zakelijk verhaal met LinkedIn Stories

Stories zoals ze je kent via Snapchat of Instagram zijn heus niet alleen voor jonge, van gekke filters houdende social media gebruikers. De naam ‘Stories’ komt ergens vandaan, dat bevestigt ook deze Zweedse thesis over Stories. Met een Story, vertel je je verhaal. Of dat ook op LinkedIn moet? Natuurlijk wel! Ook als professional, merk of bedrijf heb je een verhaal te vertellen.

Niks is zo krachtig als storytelling om je merk een identiteit en een online presence te geven. LinkedIn Stories geven je een platform om op een uniek manier je zakelijk verhaal te vertellen, je merk een gezicht te geven en op een persoonlijke en directe manier met je netwerk te communiceren.

5 redenen om van zodra het kan LinkedIn Stories te posten

LinkedIn Stories bieden een aantal voordelen die ‘gewone’ posts op je LinkedIn pagina of profiel niet hebben.

  1. Exposure: Je kan je verhaal nooit genoeg vertellen, of toch bijna. 😉 Met LinkedIn Stories loop je op een prettige manier in de kijker. Je creëert je eigen oorworm, een beetje zoals een zomerhit die blijft hangen.
  2. Interactie: Zelfde concept, ander medium. Mensen kennen Stories van hun andere sociale media kanalen. Ze zijn een open uitnodiging tot communicatie; de ideale vorm van directe, virtuele interactie.
  3. Makkelijk en snel: Stories zijn meestal kort en luchtig. Wordt er net een taart geleverd door een tevreden klant? Een uitgelezen kans voor een Story die het menselijke verhaal van je merk of bedrijf laat zien! En dat ‘makkelijk en snel’ is meteen ook een reden om vaker te posten, goed voor je ‘exposure’ weet je wel. J
  4. Persoonlijk: Stories zijn van nature veel persoonlijker, zo profileer je je op een andere manier. Bovendien, dat hebben we eerder al vermeld, zijn LinkedIn Stories de perfecte teasers. Ze staan tenslotte maar 24 uur online, ideaal dus om wat mee te spelen en te experimenteren.
  5. Inzichten: Je weet perfect wie wel of niet je Story heeft gezien en kan zelfs moeiteloos contact opnemen met profielen die je verhaal bekeken. Lees alles over de inzichten van LinkedIn Stories hier.

Een goede LinkedIn Story maken, hoe doe je dat?

Het technische aspect van de zaak komt in grote lijnen overeen met wat je kent van Instagram of Snapchat. Ben je er niet mee vertrouwd, dan vind je hieronder in een aantal korte stappen de handleiding voor LinkedIn Stories:

  • Belangrijk: Stories kan je enkel posten vanaf de mobiele LinkedIn app
  • Ga naar de homepage en klik linksboven op ‘Uw verhaal’
  • Druk langer op de ‘cirkel’ om een video van maximum 20 seconden op te nemen of klik op een van de icoontjes om een foto te nemen of toe te voegen vanuit je bestaand archief
  • Hierna kan je nog zaken verwijderen of stickers, tags of tekst toevoegen
  • Speel met het ‘ontwerp’ van je Story tot je vindt dat het goed zit
  • Tevreden? Druk dan op ‘Delen’

Je merkt het, zo’n LinkedIn Story maken is niet direct rocket science. Een goede Story is misschien andere koek, maar zo lang je niet vergeet dat je hier op een zakelijk netwerk actief bent, komt het wel goed. Soms is het slim om voor regelmaat te kiezen en met vaste formats te werken. Anderzijds haalt dat misschien wel wat van de spontaniteit van het verhaal weg, en laat het nu juist dat zijn, waar Stories bijzonder goed voor zijn!

Het advies van WebKrunch? Stories zijn krachtig, maar vluchtig. Je kan een LinkedIn Story niet bewerken, maar wel verwijderen, mocht je dat willen. Het kan dus zeker geen kwaad om hier wat mee te experimenteren tot je merkt wat wel of niet werkt. Een ding blijft belangrijk, denk vooraf na over wat je met je LinkedIn Stories als geheel wil bereiken én wie je ermee wil bereiken. Zo heb je meteen de juiste parameters om te evalueren of je tactiek de juiste is.

Als je straks zo ver bent en als een van de eersten in België een LinkedIn Story post, tag de LinkedIn account van WebKrunch dan even, zo leren we je ook wat beter kennen. J

webkrunch hoeckx alain

Alain Hoeckx

Alain is gedreven door online marketing en zet zich de volle honderd procent in opdat ondernemers een maximale return on investment kunnen halen uit hun website en social media. Leuk weetje: Alain behaalde onlangs met glans het Online Marketing Certificaat van Google.

Bekijk alle blogartikelen van Alain Hoeckx

02KlantentevredenheidWat onze klanten van ons denken?

Rob Swolfs

Recensie via Sortlist
"WebKrunch bouwde de volledige website van mijn bedrijf. Maatwerk tot in de puntjes, dat moet gezegd. Zowel op het gebied van functionaliteiten, SEO als design werden mijn aanwijzingen stipt gevolgd. En als dat niet gebeurde, was daar een bijzonder goede reden voor, onderbouwd met advies dat hout sneed - en, toegegeven, dat het eindresultaat gewoon beter maakte. "

Ilse Sneyders

Recensie via Google
"Er werd echt geluisterd en op maat van mijn noden en doelpubliek een concept uitgewerkt. Veel terugkoppeling en mogelijkheid tot eigen inbreng."

Katleen Eeckels

Recensie via Facebook
"Ik ben héél tevreden over mijn nieuwe website. Goede en snelle service! De website was voor de deadline klaar. Ik heb er positieve reacties over gekregen."

Wilt u meer klanten aantrekken via uw website, beter scoren in de zoekmachines of écht communiceren via sociale media?

Contact