Verschil tussen landingspagina en blog: duidelijk uitgelegd!

 
webkrunch-blog-versus-landingspagina-wat-is-het-verschil

Als digital marketeers staan we er bij WebKrunch soms niet bij stil dat voor ons alledaagse termen niet altijd even duidelijk zijn voor onze klanten, zoals het verschil tussen landingspagina en blog. Uiteraard vind je veel informatie terug op onze Wiki pagina, waar we ons jargon oplijsten met een woordje uitleg. Maar, af en toe mag het wat meer zijn, toch? Zoals wat extra duiding bij het verschil tussen landingspagina’s en blogs. Kwestie van met wat meer kennis het nieuwe jaar in te zetten.

Een belangrijk verschil: landingspagina en blog

Eigenlijk is het heel normaal dat een term als landingspagina verwarring veroorzaakt. Want wat is een landingspagina? Eigenlijk is het niets meer dan de pagina waar een bezoeker op ‘landt’ als hij of zij je website binnenkomt. Hopla. Hier begint de miserie! Want kan een bezoeker dan ook niet op een blog pagina landen? Jawel, maar, eerlijk, als online marketeers het over een landingspagina hebben, dan bedoelen ze dat eigenlijk net een tikje minder algemeen dan wat we hier net omschreven hebben. Tijd voor klare taal!

Wat is een landingspagina?

Of misschien beter gezegd, wat bedoelt iemand meestal als hij het over een landingspagina heeft? Een landingspagina wordt gecreëerd met een specifiek, commercieel doel voor ogen. Je wil met andere woorden dat wie op een landingspagina terecht komt, tot een bepaalde actie overgaat. Zo bestaan er landingspagina’s die ontworpen zijn met onder andere volgende acties in gedachten:

  • Offerte aanvragen
  • e-book downloaden
  • Demo boeken
  • Bestelling plaatsen

Het ontwerp van zo’n pagina is er volledig op gericht om de bezoeker aan te sporen tot actie. Typisch betekent dit dat een landingspagina een erg overzichtelijk design heeft, met duidelijke actie-knoppen en CTA’s. In de regel is zo’n pagina niet te lang en vaak worden ook andere – irrelevante – links en zelfs de menubalk van een website achterwege gelaten.

Lees meer over landingspagina’s in onze Wiki.

Wat is een blogpagina?

In tegenstelling tot een landingspagina, verwacht je van bezoekers van een blog niet meteen dat ze tot een specifieke actie overgaan. Dat betekent niet dat er geen kleine aansporing in geïntegreerd kan worden, maar een blog schrijven doe je in eerste instantie om kennis over te dragen. Waarom, omdat je een vertrouwensband met je potentiële klanten wil creëren, omdat je je expertise wil aantonen en authoriteit wil opbouwen. Dat is overigens niet alleen goed voor de relatie met je klanten, maar het helpt je ook met je Google ranking. Herinner je je onze blog over E-A-T nog?

  • Een blog heeft meestal volgende kenmerken:
  • Langere, goed onderbouwde en informatieve teksten
  • Interne links naar andere relevante pagina’s
  • Uitnodiging tot delen via social sharing knoppen

We hoeven je geen voorbeeld te geven van hoe een blog eruit ziet. Je bent er namelijk eentje aan het lezen. Wil je er graag nog meer over weten? Onze Wiki over blogs helpt je verder!

De voornaamste verschillen tussen landingspagina en blog

Een schematische voorstelling is altijd prettig. Daarom vind je hieronder op een overzichtelijke manier de voornaamste verschillen tussen landingspagina en blog terug.

Landingspagina

Blog

Verkoop en leads genererenMicro-conversies
Aansporen tot actieInformeren en expertise aantonen
Helder design – weinig tekstMeer tekst en illustraties
Actie-knoppenInterne links
Kortere levensduurLange levensduur

Eigenlijk passen zowel landingspagina’s als blogs in je salesfunnel. Want hoewel landingspagina’s in eerste instantie veel meer focussen op het commerciële dan blogs, zorgen blogs er mee voor dat je klanten over de drempel haalt. Hoezo? Met een blog krijg je meer exposure, want goede informatie wordt gedeeld. Bovendien werk je ook aan je reputatie waardoor je vertrouwen creëert. Laat dat nu nét een essentieel element zijn in het beslissingsproces om tot een aankoop over te gaan!

Kortom: goede blogs aangevuld met slimme landingspagina’s zorgen voor de optimale salesfunnel. Meer weten over hoe je je online salesfunnel kan optimaliseren en je website beter kan laten converteren? We zetten er graag samen met jou een boompje over op.

Webkrunch jan van hove

Jan Van Hove

Jan hangt al even rond op het internet. Op zijn veertien jaar waagde hij zich aan het ontwerp van websites en vanaf toen is hij door het web gebeten. Meer nog. Sinds de oprichting van zijn bureau WebKrunch in 2011 deelt hij die passie en kennis met anderen in trainingsessies op maat of lezingen aan grotere groepen.

Bekijk alle blogartikelen van Jan Van Hove

02KlantentevredenheidWat onze klanten van ons denken?

Rob Swolfs

Recensie via Sortlist
"WebKrunch bouwde de volledige website van mijn bedrijf. Maatwerk tot in de puntjes, dat moet gezegd. Zowel op het gebied van functionaliteiten, SEO als design werden mijn aanwijzingen stipt gevolgd. En als dat niet gebeurde, was daar een bijzonder goede reden voor, onderbouwd met advies dat hout sneed - en, toegegeven, dat het eindresultaat gewoon beter maakte. "

Ilse Sneyders

Recensie via Google
"Er werd echt geluisterd en op maat van mijn noden en doelpubliek een concept uitgewerkt. Veel terugkoppeling en mogelijkheid tot eigen inbreng."

Katleen Eeckels

Recensie via Facebook
"Ik ben héél tevreden over mijn nieuwe website. Goede en snelle service! De website was voor de deadline klaar. Ik heb er positieve reacties over gekregen."

Wilt u meer klanten aantrekken via uw website, beter scoren in de zoekmachines of écht communiceren via sociale media?

Contact