Website trends 2019: de toekomst van webdesign begint vandaag – met WebKrunch

Website trends 2019
De toekomst van webdesign begint vandaag!

webkrunch-blog-webdesign-trends-2019
okt 01, 2018

Website trends 2019: de toekomst van webdesign begint vandaag – met WebKrunch

Het houdt maar niet op bij WebKrunch. Nadat we eerder al Online Marketing trends 2019 en Social Media trends 2019 op je loslieten, rolde er deze week alweer een nieuwe voorspelling uit ons kantoororakel. Website trends 2019 en webdesign trends 2019 – een Siamese tweeling van voorspellingen, als het ware.

Hoe zien we webdesign evolueren het volgende jaar? Welke trends moét je kennen om je website vandaag nog future proof te maken? En op welke innovaties zet je het best in om ook in 2019 je klanten van hun sokken te blazen?

Webdesign trends 2019: wanneer de toekomst nu al toekomt

Ons kantoororakel ligt inmiddels weer knock-out in een hoekje van de kamer. Maar die webdesign trends 2019, die hebben we toch maar mooi gehad. Een overzichtje!

1. Strak en eenvoudig design, unieke lettertypes

Unieke lettertypes – of fonts – zijn altijd al populair geweest. Zeker in combinatie met een strak, minimalistisch design. Speciaal ontwikkelde of zorgvuldig uitgekozen fonts, hebben een sterke invloed op je websitebezoekers. Ze grijpen de aandacht van de gebruiker en dwingen hem om de boodschap stevig binnen te nemen.

Maar waar webdesigners vroeger van mening waren dat fonts best zo eenvoudig mogelijk waren, schakelen ze nu over op creatievere en meer ingewikkelde formats. Complexe fonts en zelfs variabele lettertypes door elkaar worden de webdesign trends 2019.

Spelen met kleur, grootte en lettertype levert een boeiend – én doeltreffend – schouwspel op.

2. Web VR en video

Ah, de geneugten van technologie. Met VR en 360°-video krijgt jouw bedrijf of merk alle kansen om zichzelf van – euh – alle kanten te laten zien. De mogelijkheden van VR worden met de dag groter – en kunnen ook mooi geïntegreerd worden in jouw webpagina’s.

De surfervaring van je bezoeker wordt nog overtuigender. Onze voorspelling: in 2019 kent VR en 360°-video integratie in websites zijn absolute doorbraak. En terecht! Kijk hier maar eens wat je er zoal mee kan doen.

3. Video headers

Video headers worden alsmaar populairder, en verdienen hun plaats dus zeker hun plaats in onze webdesign trends 2019. Als je jouw video header slim gebruikt, sleur je jouw bezoeker meteen mee in je verhaal. Bovendien kan je zelf kiezen hoe ver je gaat: meteen laten afspelen of je bezoeker een play-knop voorschotelen.

Uiteraard moet je ervoor zorgen dat je video header de laadtijd van je website niet vergroot. Maar wees gerust, daar vinden we bij WebKrunch wel iets op. En dat brengt ons meteen bij het volgende.

4. Snelheid

De websitebezoeker anno 2019, is verslaafd aan snelheid. En de verwachtingen liggen hoog. Volgens een studie van Gomez.com en Akamai verwachten bezoekers dat je webpagina volledig laadt binnen de 2 seconden. Of ze zijn ribbedebie. Op naar andere oorden – met andere woorden: de concurrentie.

Daarom plaatsen we ook “snelheid” in onze webdesign trends 2019. In de toekomst zal webdesign maximaal rekening moeten houden met laadtijden, zodat de efficiëntie van je website nooit in het gedrang komt. Bovendien is dat ook belangrijk voor je SEO. De Google Speed Update uit juli 2018, rankt website die sneller laden dan andere sites, hoger in de zoekresultaten.

Hey, maar wacht eens effe. Spreken punt 3 en 4 uit de webdesign trends 2019 elkaar niet tegen? Wel, niet noodzakelijk. Webdesigners zullen video (en grote afbeeldingen) slimmer moeten integreren, om zo de snelheid van je website te vrijwaren.

5. Mobile first!

Dit lijkt wel eentje uit de oude doos. Werden mobiele zoekopdrachten niet in 2015 al belangrijker dan zoekopdrachten op computers? Inderdaad. Maar ook vandaag moét de focus blijven liggen op mobielvriendelijkheid. Reden? Uw klant. Tweede reden? Google!

Google indexeert vandaag mobielvriendelijke websites hoger dan standaardwebsites. Ze geven dus duidelijk prioriteit aan het mobile first-principe. En dat principe is fundamenteel anders dan wat webdesigners gewoon waren.

In principe gaat het zo: je maakt een website voor computer, en zorgt er daarna voor dat-ie ook op mobiele toestellen bekeken kan worden. Mobile first draait dat principe helemaal om. Het begint met een mobile design vóór de computerversie wordt uitgerold. Dat verhoogt de beleving van de mobiele site – die ook in 2019 verder aan belang zal winnen.

Zo, dat waren onze webdesign trends 2019 en website trends 2019. Het WebKrunch kantoororakel ligt nog steeds knock-out in hetzelfde hoekje. Maar er komt alweer wat beweging in. God weet wat er volgende week weer uit komt – beursvoorspellingen zouden leuk zijn.

Ook benieuwd? We’ll keep you posted!

 
Jan Van Hove
Zaakvoerder
Jan Van Hove
Jan Van Hove hangt al even rond op het internet. Op zijn veertien jaar waagde hij zich aan het ontwerp van websites en vanaf toen is hij door het web gebeten. Meer nog. Sinds de oprichting van zijn bureau WebKrunch in 2011 deelt hij die passie en kennis met anderen in trainingsessies op maat of lezingen aan grotere groepen.
Bekijk alle artikels: Jan Van Hove

Contacteer ons

Blijf niet achter en spring op de kar, WebKrunch adviseert je graag.

+32 (0) 3 435 02 05

Enkele van Onze klanten

referentie-logo-century-21
Referentie Logo Vlaamse Overheid
Referentie Logo Just Eat
Referentie Logo Bouteligier & De Kerf
Referentie Logo Keurslager
Referentie Logo Essensys
Referentie Logo Zanza.be
Referentie Logo De Somer
Referentie Logo Antwerp Rehab Training
Referentie Logo Ginotti
Referentie Logo Dagvers
Referentie Logo Woordnatie
Referentie Logo Baltic Adventures
Referentie Logo Gelato Factory
Referentie Logo Chairz
Referentie Logo Elzenhof Lier
Referentie Logo Styllies
Referentie Logo Netflow IT
Referentie Logo VC Schilderwerken
Referentie Logo DD Architect
Referentie Logo Coachingplanet