Welk leesgedrag vertonen bezoekers van je website?

Welk leesgedrag vertonen bezoekers van je website?

WebKrunch Leesgedrag Bezoekers
mrt 31, 2014

Welk leesgedrag vertonen bezoekers van je website?

Door eye tracking onderzoek, dat de ogen van surfers volgde, hebben we meer inzicht gekregen in het online leesgedrag. Zo ontdekten we dat websitebezoekers over het algemeen niet de tijd nemen om een webpagina grondig te lezen. Webpagina’s worden eerder vluchtig gescand. Als gevolg weten we dat de belangrijkste informatie zo hoog mogelijk op de pagina moet staan, en hoe we surfers naar de gewenste actie kunnen leiden.

Alvast enkele basistips:

Surfers scannen een internetpagina in de vorm van de letter F: eerst volgen hun ogen namelijk een horizontale beweging bovenaan op de pagina. Daarna zakken de ogen een beetje en wordt de horizontale beweging herhaald, maar dan korter. Daarna wordt er verticaal gescand, en voornamelijk aan de linkerzijde.

  • In de twee eerste paragrafen zet je dus best alle belangrijke informatie, want op die plaats heb je de hoogte kans dat websitebezoekers ook echt lezen wat er staat. De call-to-action, bijvoorbeeld een contactformulier, zal het meest opvallen wanneer die in de linkerbovenhoek gepresenteerd wordt. In vele gevallen is dit een iets té opvallende plaats, de tweede horizontale oogbeweging is dan een goed alternatief.

Op het internet nemen mensen de tijd niet om de tekst woord per woord door te nemen. Ze lezen vooral de eerste woorden van een zin.

  • Start alinea’s, ondertitels en bullet points met informatie-dragende woorden die gebruikers zullen opmerken bij het scannen. Gebruik ook keywords, informatieve woorden die opvallen, door ze bijvoorbeeld in vet te zetten.

Gezichten kunnen het kijkgedrag sterk beïnvloeden. Surfers kijken er altijd naar ongeacht of ze het mooi vinden. Bovendien kijken bezoekers in dezelfde richting waarin de afgebeelde persoon kijkt. Ook pijlen, aanwijzende vingers en handgeschreven aantekeningen helpen bij het sturen van de kijkrichting.

  • Plaats een afbeelding van een gezicht dus even hoog als de belangrijke zin of tekst die je bezoekers niet mogen missen, en zorg ervoor dat de ogen van het gezicht in de richting van de call-to-action kijken. Als dat niet lukt, kan je altijd gebruik maken van een pijl of andere opvallende aanwijzing.

Vond u dit blogartikel interessant? Wenst u meer informatie of hebt u interesse in één van onze diensten? Contacteer ons.

 
Jan Van Hove
Jan Van Hove

Jan Van Hove hangt al even rond op het internet. Op zijn viertien jaar waagde hij zich aan het ontwerp van websites en vanaf toen is hij door het web gebeten. Meer nog. Sinds de oprichting van zijn bureau WebKrunch in 2011 deelt hij die passie en kennis met anderen in trainingsessies op maat of lezingen aan grotere groepen.

Bekijk alle artikels: Jan Van Hove

Contacteer ons

Op zoek naar een partner die u kan uitleggen hoe bezoekers uw website lezen? Onze experts helpen u verder!

Enkele van Onze klanten

Referentie Logo Vlaamse Overheid
Referentie Logo Bouteligier & De Kerf
Referentie Logo Dagvers
Referentie Logo Baltic Adventures
Referentie Logo Keurslager
Referentie Logo Antwerp Rehab Training
Referentie Logo Essensys
Referentie Logo Just Eat
Referentie Logo De Somer
Referentie Logo Ginotti
Referentie Logo Woordnatie
Referentie Logo Chairz
Referentie Logo Gelato Factory
Referentie Logo Elzenhof Lier
Referentie Logo Styllies
Referentie Logo Netflow IT
Referentie Logo Zanza.be
Referentie Logo VC Schilderwerken
Referentie Logo DD Architect
Referentie Logo Coachingplanet