Welk leesgedrag vertonen bezoekers van je website?

 
webkrunch blog welk leesgedrag vertonen bezoekers van je website

Door eye tracking onderzoek, dat de ogen van surfers volgde, hebben we meer inzicht gekregen in het online leesgedrag. Zo ontdekten we dat websitebezoekers over het algemeen niet de tijd nemen om een webpagina grondig te lezen. Webpagina’s worden eerder vluchtig gescand. Als gevolg weten we dat de belangrijkste informatie zo hoog mogelijk op de pagina moet staan, en hoe we surfers naar de gewenste actie kunnen leiden.

Alvast enkele basistips:

Surfers scannen een internetpagina in de vorm van de letter F: eerst volgen hun ogen namelijk een horizontale beweging bovenaan op de pagina. Daarna zakken de ogen een beetje en wordt de horizontale beweging herhaald, maar dan korter. Daarna wordt er verticaal gescand, en voornamelijk aan de linkerzijde.

  • In de twee eerste paragrafen zet je dus best alle belangrijke informatie, want op die plaats heb je de hoogte kans dat websitebezoekers ook echt lezen wat er staat. De call-to-action, bijvoorbeeld een contactformulier, zal het meest opvallen wanneer die in de linkerbovenhoek gepresenteerd wordt. In vele gevallen is dit een iets té opvallende plaats, de tweede horizontale oogbeweging is dan een goed alternatief.

Op het internet nemen mensen de tijd niet om de tekst woord per woord door te nemen. Ze lezen vooral de eerste woorden van een zin.

  • Start alinea’s, ondertitels en bullet points met informatie-dragende woorden die gebruikers zullen opmerken bij het scannen. Gebruik ook keywords, informatieve woorden die opvallen, door ze bijvoorbeeld in vet te zetten.

Gezichten kunnen het kijkgedrag sterk beïnvloeden. Surfers kijken er altijd naar ongeacht of ze het mooi vinden. Bovendien kijken bezoekers in dezelfde richting waarin de afgebeelde persoon kijkt. Ook pijlen, aanwijzende vingers en handgeschreven aantekeningen helpen bij het sturen van de kijkrichting.

  • Plaats een afbeelding van een gezicht dus even hoog als de belangrijke zin of tekst die je bezoekers niet mogen missen, en zorg ervoor dat de ogen van het gezicht in de richting van de call-to-action kijken. Als dat niet lukt, kan je altijd gebruik maken van een pijl of andere opvallende aanwijzing.

Vond u dit blogartikel interessant? Wenst u meer informatie of hebt u interesse in één van onze diensten? Contacteer ons.

Webkrunch jan van hove

Jan Van Hove

Jan hangt al even rond op het internet. Op zijn veertien jaar waagde hij zich aan het ontwerp van websites en vanaf toen is hij door het web gebeten. Meer nog. Sinds de oprichting van zijn bureau WebKrunch in 2011 deelt hij die passie en kennis met anderen in trainingsessies op maat of lezingen aan grotere groepen.

Bekijk alle blogartikelen van Jan Van Hove

02KlantentevredenheidWat onze klanten van ons denken?

Rob Swolfs

Recensie via Sortlist
"WebKrunch bouwde de volledige website van mijn bedrijf. Maatwerk tot in de puntjes, dat moet gezegd. Zowel op het gebied van functionaliteiten, SEO als design werden mijn aanwijzingen stipt gevolgd. En als dat niet gebeurde, was daar een bijzonder goede reden voor, onderbouwd met advies dat hout sneed - en, toegegeven, dat het eindresultaat gewoon beter maakte. "

Ilse Sneyders

Recensie via Google
"Er werd echt geluisterd en op maat van mijn noden en doelpubliek een concept uitgewerkt. Veel terugkoppeling en mogelijkheid tot eigen inbreng."

Katleen Eeckels

Recensie via Facebook
"Ik ben héél tevreden over mijn nieuwe website. Goede en snelle service! De website was voor de deadline klaar. Ik heb er positieve reacties over gekregen."

Wilt u meer klanten aantrekken via uw website, beter scoren in de zoekmachines of écht communiceren via sociale media?

Contact