CPM – Cost per mille, wat is dat?

webkrunch wik cost per mille cpm

CPM staat voor ‘cost per mille’, oftewel prijs per duizend. De duizend waar in dit geval aan wordt gerefereerd zijn duizend weergaven van een online marketing boodschap, veelal in de vorm van een banner.

CPM berekenen of calculeren

De totale kost van een CPM campagne is simpel te berekenen. U neemt het aantal impressies dat een uiting heeft gekregen, deelt deze door duizend en vermenigvuldigt deze met het afgesproken tarief. Heeft u bijvoorbeeld een banner 600.000 keer laten tonen op een website waarmee u een CPM van €7,50 hebt afgesproken, is dit de berekening:

600.000 / 1.000 impressies = 600 units

600 units X €7,50 = €4.500 voor de complete campagne

De kosten per impressie berekent u simpelweg door de CPM te delen door 1000. Zo komt een tarief van €5 neer op €0,005 per weergave van de uiting.

Wat zijn de voordelen van ‘cost per mille’?

‘Cost per mille’ heeft voor een publisher of degene die de advertenties weergeeft het grote voordeel dat de inkomsten van advertenties zeer inzichtelijk zijn: Hoe meer paginaweergaven van uw website, hoe meer advertentievertoningen, hoe meer inkomsten. Omdat de meeste adverteerders tegenwoordig echter eerder kiezen voor prestatiegericht adverteren, komt u op de meeste websites vooral CPC of zelfs CPA campagnes tegen. Publishers krijgen hierbij het meest betaald voor goed presterende campagnes, dus optimaliseren veelal zelf op de campagnes die het meest opleveren. Dit kan betekenen dat je campagne dankzij een lage CTR minder of zelfs helemaal niet wordt getoond. Door een CPM campagne in te zetten bent u verzekerd van weergaven van uw uitingen, wat vooral voor branding doelstellingen weleens de voorkeur kan hebben boven het populaire CPC alternatief.

Wat zijn de nadelen van CPM?

Het grootste nadeel van CPM is het feit dat u als adverteerder meestal betaalt voor een technische weergave van uw advertentie. Dit betekent dat een gebruiker de webpagina waarop uw advertentie geplaatst is en uw specifieke uiting heeft geladen. Dit betekent echter niet dat uw uiting ook daadwerkelijk is gezien. Wanneer u besluit een campagne op CPM basis in te zetten om bijvoorbeeld uw merkbekendheid te vergroten, is het dan ook zaak om duidelijkheid te hebben over de positie van uw advertentie op een pagina. Is deze onder de vouw van de pagina geplaatst, dan is de kans groot dat gebruikers deze nooit te zien krijgen.

02KlantentevredenheidWat onze klanten van ons denken?

Rob Swolfs

Recensie via Sortlist
"WebKrunch bouwde de volledige website van mijn bedrijf. Maatwerk tot in de puntjes, dat moet gezegd. Zowel op het gebied van functionaliteiten, SEO als design werden mijn aanwijzingen stipt gevolgd. En als dat niet gebeurde, was daar een bijzonder goede reden voor, onderbouwd met advies dat hout sneed - en, toegegeven, dat het eindresultaat gewoon beter maakte. "

Ilse Sneyders

Recensie via Google
"Er werd echt geluisterd en op maat van mijn noden en doelpubliek een concept uitgewerkt. Veel terugkoppeling en mogelijkheid tot eigen inbreng."

Katleen Eeckels

Recensie via Facebook
"Ik ben héél tevreden over mijn nieuwe website. Goede en snelle service! De website was voor de deadline klaar. Ik heb er positieve reacties over gekregen."

Wilt u meer klanten aantrekken via uw website, beter scoren in de zoekmachines of écht communiceren via sociale media?

Contact